Abús de dades

Macrodenúncia europea contra TikTok per fomentar la publicitat enganyosa entre menors

  • Organitzacions de consumidors de fins a 15 països de la UE demanen a les autoritats investigar la xarxa social xinesa per «múltiples violacions dels drets del consumidor»

Macrodenúncia europea contra TikTok per fomentar la publicitat enganyosa entre menors
2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Dur cop contra TikTok. L’Organització Europea de Consumidors (BEUC) ha presentat aquest dimarts una denúncia contra la popular aplicació xinesa de vídeos curts davant la Comissió Europea per cometre «múltiples violacions dels drets del consumidor» com són fomentar la publicitat enganyosa entre menors d’edat, el seu principal públic.

A aquesta macrodenúncia s’hi han afegit fins a 17 organitzacions del consumidor de 15 països de la Unió Europea. A Espanya, l’OCU i Asufín també han presentat les violacions que retrata l’informe davant el Ministeri de Consum, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Totes demanen a les autoritats que obrin una investigació sobre la xarxa social xinesa.

Amb 800 milions d’usuaris actius, TikTok s’ha convertit en un gegant digital molt utilitzat pels mil·lennistes i, especialment, per la generació Z, els joves nascuts entre el 1994 i el 2010. Molts d’ells coneixen la secció Trends, un espai inicial dedicat a les temàtiques que la plataforma promociona. Hi poden aparèixer velles cançons de mariners que estan de moda, reptes d’exercici físic o ‘hashtags’ per visibilitzar el càncer. No obstant, TikTok també l’utilitza per fer «màrqueting ocult», ja que aquestes tendències poden servir per promocionar un article o marca concreta, cosa que suposa una pràctica «enganyosa».

«Els usuaris són motivats a participar en desafiaments a través ‘hashtags’ de marca on se’ls anima a crear contingut de productes específics», remarca l’informe. TikTok i les empreses que operen a través de la plataforma utilitzen ‘influencers’ com a amplificadors d’aquesta publicitat encoberta per arribar així als usuaris de forma maquillada. Una cosa especialment nociva entre els menors.

«Pràctiques enganyoses» i ús de dades personals

«TikTok està decebent els seus usuaris al violar els seus drets a gran escala. Hem descobert tota una sèrie d’infraccions dels drets del consumidor i, per tant, hem presentat una denúncia contra TikTok», ha explicat Monique Goyens, directora general de BEUC.

Notícies relacionades

L’organització també denuncia altres males praxis de TikTok com són el no indicar quina part retenen dels beneficis dels creadors de contingut, que les seves polítiques de servei siguin «ambigües» i «confuses» o el fet que aquestes només estan en anglès, cosa que infringeix la legislació europea, que demana adaptar-se als idiomes de cada país perquè tots els usuaris puguin entendre-les. També s’acusa la plataforma de «pràctiques enganyoses» amb el sistema de pagaments amb una moneda virtual amb què els usuaris poden comprar regals als ‘influencers’ que segueixen en directe.

A més, la BEUC denuncia que TikTok «brinda informació enganyosa als usuaris sobre quines dades personals es recopilen» i utilitzen per igual la informació personal d’adults i de menors d’edat per poder convertir-los en objectius de publicitat personalitzada. Amb aquests arguments, l’organització i fins a 17 socis nacionals demanen a les agències europees de protecció de dades que obrin un cas d’investigació per aclarir com opera la xarxa social xinesa.