Igualtat preveu que la llei ‘sí és sí’ estigui llesta entorn del 8-M per al seu enviament a les Corts
El ministeri capitanejat per Irene Montero espera que el CGPJ no «obstaculitzi» amb un retard l’aprovació de la reforma
Si els terminis no es dilaten, la norma que posa en el centre el consentiment de la víctima podria entrar en vigor aquest any

whatsapp-video-2020-03-08-at-172146
La llei de garantia integral de la llibertat sexual, que porta a la legislació el ‘només sí és sí’ corejat als carrers després de la primera sentència de ‘La manada’, estarà llesta per al seu enviament a les Corts entorn del pròxim 8 de març, Dia Internacional de la Dona. Aquesta és la previsió que maneja el Govern espanyol, segons ha explicat aquest dimecres la delegada del Govern contra la violència masclista, Victoria Rosell.
L’avantprojecte ha rebut ja el vistiplau del Consell Fiscal, si bé aquest òrgan ha proposat canvis en la redacció del consentiment, que és l’aspecte central d’una reforma que estableix que és delicte –sense distinció entre abús i violació– qualsevol acte sexual sense consentiment. El projecte legal aclareix que «no hi ha consentiment quan la víctima no l’hagi manifestat lliurement» i l’òrgan fiscal proposa que es redacti en forma d’afirmació, és a dir, «que existeix consentiment quan la víctima el manifesti lliurement».
Però falta l’informe del Consell General del Poder Judicial (CGPJ), que el Ministeri d’Igualtat preveu que s’emeti el 27 de gener i que els seus membres no «obstaculitzin» amb un retard ni proposin «grans modificacions», ja que la llei ha sigut acordada amb la cartera de Justícia, segons ha manifestat Rosell. A partir d’aquí, el Consell d’Estat podria emetre el seu veredicte de manera urgent en dues setmanes més, perquè així el Consell de Ministres enviï el text al Congrés entorn del març i aquest arribi al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) al llarg d’aquest any. «Confiem que el 2021 pugui aprovar-se i entrar en vigor el gruix de la llei», ha remarcat la delegada del Govern.
Informe Grevio
Rosell ha precisat que en el Ministeri d’Igualtat, capitanejat per Irene Montero, estan «convençudes» que la formulació entorn del consentiment «és la correcta», però tot i així, si el CGPJ i el Consell d’Estat proposessin modificacions, el Govern podria introduir una altra redacció. En qualsevol cas, ha destacat, «l’important és que, per fi, el consentiment sigui la base i només ‘sí’ serà ‘sí’».
De fet, el grup d’experts Grevio, que vigila l’aplicació del Conveni d’Istanbul, del Consell d’Europa, i que ha emès un nou informe sobre Espanya, recolza que el Codi Penal introdueixi el consentiment en els delictes sexuals, en línia amb les lleis d’altres països europeus.
Aquest informe demana, per contra, a Espanya més coordinació de les polítiques estatals i autonòmiques en contra de la violència masclista, que s’exigeixi experiència professional i tècnica a les empreses i al personal que ajuda les víctimes i més formació del poder judicial en aquest tipus de delictes.
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos