El gol escocès a la pobresa menstrual

  • Amb la seva campanya, un grapat de futbolistes escoceses han aconseguit que 112 clubs de futbol del Regne Unit, Irlanda, Alemanya, el Brasil i els Estats Units ofereixin tampons i compreses gratuïts a les seves instal·lacions.
SOCIEDAD TEMA ESCOCESAS  Monica Lennon MSP  Orlaith  Erin Slaven y Mikaela McKinley

SOCIEDAD TEMA ESCOCESAS Monica Lennon MSP Orlaith Erin Slaven y Mikaela McKinley

4
Es llegeix en minuts

Fa tot just uns dies, Escòcia es convertia en elprimer país a oferir productes per a la menstruació gratuïtsa tots els edificis públics. Elprojecte de llei, aprovat per unanimitaten el Parlament, l’havia presentat la diputada Monica Lennon. La portaveu de salut del Partit Laborista escocès, reconeguda per mitjans anglosaxons com «una estrella emergent» de la política i amb vocació clarament feminista, des del 2016 que feia campanya per posar fi a la ‘pobresa menstrual’.Una de les empentes definitives va arribar amb l’ajuda d’Orlaith DuffyErin Slaven Mikaela McKinley en un escenari històricament masculinitzat i que no té res a veure amb la política. O sí, perquè va ser a l’estadi del club de futbol Celtic de Glasgow.

La seva història va començar amb la campanya Fans Against Criminalisation (Seguidors contra la Criminalització) per derogar la llei escocesa de comportament ofensiu en el futbol. Entre altres accions, la norma impedia que els aficionats coregessin algunes cançons republicanes si la policia no ho considerava oportú. Van aconseguir abolir-la amb la mateixa creença que l’escriptor britànic Terry Pratchett: «El que passa amb el futbol, el més important sobre el futbol, és que la cosa no va només de futbol».

Origen social

Sobretot tenint en compte que el mateix equip es va fundar el 1887 per un sacerdot marista a l’església de Saint Mary, a Calton, un suburbi de Glasgow, per una qüestió merament social: buscavarecollir recursos per a menjadors de caritatper als immigrants irlandesos de l’est de la ciutat. Ja en aquest segle s’han emportat alguna multa per treure banderes palestines a la grada. Fa un any, un jugador va celebrar un gol a la Lazio italiana recreant la mort de Mussolini penjat cap per avall després de ser executat el 8 d’abril del 1945. Els ‘Irriducibili’ de la Curva Nord de la Lazio, de marcada ideologia feixista, li havien dedicat algun insult racista. En l’anterior partit, els seguidors de Glasgow van treure aquesta imatge en una pancarta.

«L’expressió política està de forma generalitzada als estadis. Malgrat que hi ha veus que demanen mantenir la política fora del futbol, no hi ha dubte que estan entrellaçats i, per tant, en els camps ens sentim en ellloc perfecte per pressionar per canvis»,assegura Mikaela McKinley. La seva companya Erin Slaven va pensar que un d’ells passava pels mateixos serveis del Celtic Park, l’estadi del Celtic FC: si disposaven de paper higiènic,¿per què no de tampons i compresesper a aquelles seguidores que no s’ho poguessin permetre?

Amb aquesta idea van començar una petició ‘online’. Van recollirmés de 3.000 firmesper demanar-li a l’equip que proporcionés productes. El club va acordar reunir-s’hi per escoltar la seva proposta. Després del partit,el Celtic es va convertir en el primer equip de futbol del móna oferir productes per al període gratuïts. Va ser el 2018. A més, es va comprometre a liderar el canvi en altres camps. «Ho va recolzar plenament. I una vegada que vam anunciar la seva participació hi va haver un efecte dòmino: altres clubs van començar a posar-se en contacte amb nosaltres per involucrar-se en el moviment», expliquen les promotores.

Comentaris a tot arreu

Des d’aleshores els han plogut comentaris sexistes, tot i que asseguren que els positius i el recolzament els contrapesa. «Rebem molts comentaris de persones que pregunten si poden obtenir cervesa gratis, fulles d’afaitar i fins i tot pastissos. Cada vegada que s’involucra un nou club, veiem moltes d’aquestes comparacions ridícules, però mirem de prendre un temps a discutir-ho. Fins i tot hem aconseguit convèncer gent que pensi com nosaltres», assegura McKinley, que reconeix que també n’han rebut d’altres –minoritaris i mancats de molta originalitat– com «putes».

Ironies d’aficionats a part, amb la seva campanya ‘On The Baw’ han aconseguit que112 clubs de futbol del Regne Unit, Irlanda, Alemanya, el Brasil i els Estats Unitsofereixin tampons i compreses gratuïts a les seves instal·lacions. I s’hi continuen sumant.

«La resposta ha sigut fantàstica. Hi ha persones de diversos països que han demostrat que el futbol, un entorn típicament dominat per homes, pot exercir un gran paper en el canvi d’actituds socials sobre temes que inclouen el tabú que suposa la menstruació», afirma Mckinley.

Notícies relacionades

La laborista Monica Lennon no va tardar a expressar-los el seu recolzament quan va escoltar parlar de la seva campanya a la primavera del 2018. Des d’aleshores, l’ajuda ha sigut mútua. «Vam contribuir a la consulta del projecte de llei, vam donar suport a un esdeveniment per educar els membres del Parlament sobre la legislació proposada i vam brindar evidència sobre la seva necessitat», explica a aquest diari Erin Slaven, en conversa telefònica.

Feia falta aquesta empenta. Monica Lennon, que va assegurar en una entrevista que no volia que se la recordés com «la dama dels tampons», tot i que si ho era «que així sigui», no ho tenia fàcil de primeres. Però ha aconseguit amb el recolzament de campanyes com ‘On The Baw’ treure una llei que fa quatre anys semblava impensable. Ara espera que «Escòcia no sigui l’últim país» a lluitar contra la pobresa menstrual. A Espanya una de les promeses de la coalició era rebaixar l’IVA d’aquests productes. De moment, la proposta s’ha quedat fora dels Pressupostos.