RECLAMACIÓ A L'AJUNTAMENT

La pilona maleïda del Tibidabo

Un reconegut cirurgià plàstic no pot operar després de l'accident amb un piló defectuós

Els veïns de la falda del parc d'atraccions asseguren que els cons no funcionen bé

211020 cirujano 16 9 elperiodico / periodico

5
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Té fins i tot nom. La ‘pilona Marisa’ (per un restaurant pròxim) és un piló instal·lat entre el carrer Colònia del Tibidabo i el camí de Vallvidrera, a la part més alta de la ciutat de Barcelona. El con de forma tubular ubicat enmig de la via permet que només els veïns puguin accedir a la travessia amb el vehicle, ja sigui cotxe o moto. Per a alguns residents és la «pilona assassina». Expliquen que aquests dispositius (n’hi ha uns quants pels voltants del parc d’atraccions del Tibidabo) no funcionen bé, sobretot quan plou, i pugen i baixen al seu aire. Això és el que va provocar que Ignasi F. Sanza, de 56 anys, un prestigiós cirurgià plàstic català, amb 9.000 operacions i fundador d’una clínica amb el seu nom, tingués un greu accident el 18 d’agost del 2018 a la nit. El canell li va quedar destrossat i des d’aleshores no pot intervenir els seus pacients.

No ha sigut l’única vegada que aquests pilons han provocat un accident, tot i que, en aquesta ocasió, l’afectat va ser una persona de carn i ossos. Segons els veïns de la zona, s’han produït altres sinistres pel deficient funcionament de les pilones, tot i que els danys els rebia el vehicle. En les seves reunions han sortit a col·lació una desena d’incidents d’aquestes característiques. Fins a tal punt que diversos artefactes s’han canviat per d’altres de nous, a causa del deteriorament dels originals. Hi ha fins i tot testimoni d’operaris que admeten aquestes fallades.

Els veïns asseguren que hi ha hagut altres sinistres pel deficient funcionament d’aquests dispositius

Aquestes pilones s’activen amb un comandament a distància que té cadascun dels veïns del carrer. Quan s’hi accedeix amb el vehicle, premen el botó i el tub s’abaixa, i el semàfor canvia de vermell a ambre. Quan surten, no fa falta el comandament, ja que el dispositiu detecta el turisme o la moto i l’aparell descendeix, cosa que permet la circulació.  El problema és quan el mecanisme s’espatlla i el con baixa i puja sense cap control.

La reclamació al consistori

El cirurgià plàstic Ignasi F. Sanza ha reclamat a Barcelona Serveis Municipals, que depèn de l’Ajuntament de Barcelona i que gestiona el parc atraccions del Tibidado, pel seu accident. La resposta inicial va ser que el tub havia estat inspeccionat dies abans amb «resultat satisfactori». Un notari, no obstant, va constatar el mal estat de l’asfalt i que dos pilons, entre els quals, el de l’accident, no funcionaven el gener del 2019, mesos després del sinistre. Sanza ha posat l’assumpte en mans del despatx d’advocats de Sergi Mercè. La reclamació administrativa està en plena tramitació. En el cas de no prosperar, no es descarta acudir als tribunals de justícia.

Sanza viu a Vil·la Tibidabo, una torre modernista dissenyada per l’arquitecte Albert Joan Torner (1872-1957), probablement a principis del segle XX. En un petit monòlit de pedra amb el nom de Richard Strauss es commemora la visita del cèlebre compositor, tot i que, segons explica aquest cirurgià, les seves estances van acollir la reina Isabel II. El metge havia adquirit fa uns anys la casa a través d’una subhasta per l’embargament d’un banc quan la seva professió li donava uns bons rèdits econòmics per poder mantenir-la.

Després de cinc operacions, Sanza mou ara alguns dits, però no tanca encara la mà

Aquell 18 d’agost del 2018, la seva vida es va capgirar. Aquella nit, va pujar a la moto per anar a un sopar. No hi va arribar mai. La ‘pilona Marisa’ es va aixecar quan hi passava per sobre. Sanza va caure, amb la mala fortuna que el canell li va quedar destrossat. «He perdut tendons, el nervi radial....», relata. Després de cinc operacions ara mou alguns dits, però no pot tancar la mà, ni agafar un got. Al canell hi té un enorme bony. És un tros de cama que li van implantar perquè se li estava podrint la mà. «Ja no puc operar», recalca. Aquest professional reconegut a Europa i amb 30 anys d’experiència a l’esquena únicament pot passar visites mèdiques i assessorar els companys. És possible que hagi de passar de nou pel quiròfan, però com a pacient.

Vehicles trencats o abonyegats

«L’endemà de l’accident, les pilones es van desconnectar. No van funcionar més durant uns sis mesos. Quan vaig reclamar al Tibidabo, em van dir que el dispositiu que va causar la meva caiguda no estava espatllat. Però en una reunió de veïns vaig explicar el que m’havia passat i van sortir diverses persones que havien tingut el mateix problema i els seus cotxes havien resultat trencats o abonyegats. Sobretot passa quan plou», recorda Sanza. «En aquests dos anys, el Tibidabo m’ha culpat a mi, com si fos un boig. Es passen la pilota amb l’ajuntament. Les pilones les va posar el consistori, tot i que les reparacions depenen del Tibidabo. Almenys que les arreglin», denuncia.

Notícies relacionades

«Aquestes pilones necessiten un oli per pujar i baixar i quan plou s’emulsiona, fan mal contacte i fan el que volen. Van canviar les de ferro per d’altres d’acer inoxidable, però no van fer els drenatges per a l’aigua. Segueixen sense funcionar bé», precisa. «Si no les volen arreglar, que les treguin. Volem que no hi hagi pilones assassines que fan por», afirma Sanza. El seu temor és que no només els veïns resultin ferits, sinó el perill que suposa per a les desenes de persones que visiten la zona. «El Tibidabo prefereix pagar la reparació dels cotxes, però a mi m’han destrossat la vida», sentencia.

Fonts municipals van reconèixer que s’han produït «incidències» amb les pilones del Tibidabo, però poques i d’escassa importància, menys la de Sanza. Van insistir que quan aquests dispositius tenen alguna anomalia, els cons es queden arran de terra i fora de servei. Quan han resultat danyats vehicles, van explicar, s’ha fet càrrec de la reparació la pòlissa d’assegurança. Segons l’ajuntament, l’equip de manteniment reforça les inspeccions a aquests aparells en les èpoques de més afluència a la zona i quan es registra algun problema en alguna.