la tornada al col·le

Educació sondeja les autonomies amb ajuts per a pares amb fills en quarantena

La ministra Celáa estudia un permís retribuït o una baixa per incapacitat per als progenitors amb fills que siguin enviats a casa

Educació sondeja les autonomies amb ajuts per a pares amb fills en quarantena

Ignacio Gil Pool

Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto / Agencias

El Govern estudia eines per encaixar l’activitat professional dels pares amb la possibilitat que els seus fills siguin enviats a casa després de la reobertura de les escoles per un possible brot de coronavirus. La fórmula no està clara i des del Ministeri d’Educació i Formació Professional estan estudiant dues vies: o bé que els progenitors es puguin acollir a una baixa per incapacitat temporal o bé habilitar un permís retribuït especial. Així ho ha avançat aquest dimecres en una entrevista a la Cadena SER la ministra Isabel Celaá. No obstant, la solució està en una fase encara embrionària, ja que el ministeri que hauria d’aterrar i implantar aquestes mesures, el d’Inclusió i Seguretat Social, segueix a l’espera de la decisió que consensuï Educació amb les comunitats autònomes, tal com expliquen fonts consultades del departament de José Luis Escrivá. 

«Podria ser una baixa per malaltia o un permís retribuït, són fórmules que hem d’articular», ha dit Celaá amb referència als ajuts per a la conciliació de les famílies amb fills afectats per un tancament d’aules per la Covid. La ministra ha sortit al pas de les reclamacions que el Govern de Catalunya, a través del president Quim Torra, li ha manifestat recentment. I amb la voluntat de coordinar una mesura que abasti totes les autonomies, ja que fins ara implantar ajuts monetaris per a la conciliació ha quedat a la discreció dels governs autonòmics. Alguns, com Euskadi, València o Galícia, ja costegen programes amb fons propis.

«Si hi ha un menor, ha d’estar acompanyat d’una persona adulta», és la voluntat que ha manifestat la ministra. Ara falta concretar amb les autonomies la fórmula, que perquè sigui uniforme ha de ser implantada a escala estatal. Ja que les dues opcions que ha plantejat Celaá són competència exclusivament estatal. Patronals i sindicats consideren que la més idònia és la d’obrir la possibilitat que un dels dos progenitors pugui accedir a una baixa per incapacitat temporal, equiparada a una baixa per malaltia professional. Això es traduiria en el fet que aquest pare cobraria el 75% del seu sou, que aniria a càrrec de les arques de la Seguretat Social i seria abonat en primera instància per una mútua col·laboradora. Això evitaria el col·lapse d’oficines com la de l’INSS o el SEPE, aclaparades per sol·licituds per altres prestacions, com l’ingrés mínim vital o les prestacions d’atur. 

El clamor de representants de governs autonòmics i agents socials per una fórmula en cas de tancaments temporals de les aules creix a mesura que s’acosta l’inici del curs escolar. A diferència del tancament d’escoles del curs 2019-2020, els rebrots que es puguin produir durant el que està a punt de començar no seran coordinats ni previsibles. Això impedeix a les famílies planificar els seus horaris laborals i demanar canvis de torns, entre d’altres. 

Declaració responsable

Amb l’objectiu de minimitzar aquesta possibilitat de tancament temporal de les aules, la ministra també ha indicat que es demanarà «una declaració responsable als pares» perquè els seus fills vagin a l’escola sense febre. «La salut i la seguretat comença des de casa», ha assegurat Celaá que, en qualsevol cas, ha reconegut que «no hi ha risc zero» ja que pot donar-se «la circumstància que s’incompleixi».

A més, ha fet una crida als pares perquè portin els seus fills a l’escola ja que, com ha reiterat, «l’educació és insubstituïble i beneficiosa». «No pot ser substituïda per l’àmbit domiciliari», ha conclòs.

Per això, la ministra ha insistit que les escoles han d’«estar obertes», ja que la presencialitat continua sent «el concepte general», que es prioritzarà fins als 14 anys. «Els nens que treballen davant de l’ordinador han d’estar acompanyats en el seu procés educatiu», ha explicat Celáa, que ha demanat «no carregar les famílies amb més preocupació i incertesa».

En aquest sentit, ha lamentat que s’hagi generat «una alarma excessiva» al voltant de la tornada a les aules. «Preocupa les persones i els centres que es digui que no se sap. Sí que se sap: les escoles obriran, la presencialitat és el general i estem buscant l’entorn escolar més segur», ha detallat. «Hem d’enfrontar-nos al virus perquè als nens facin el més important: continuar amb el seu procés educatiu», ha asseverat.

«No s’està partint de zero»

D’altra banda, ha negat que s’estigui improvisant l’inici del curs ja que, com ha destacat, «tot està plantejat des del maig i juny». «No s’està partint de zero, només cal fer algun ajust a la realitat», ha indicat en relació amb els dos documents que es van elaborar amb les comunitats el mes passat juny. «Un de tornada a classe amb 14 punts que segueix vigent. I un altre d’elaborat amb Sanitat sobre prevenció i higiene», ha explicat.

Com ha reconegut la ministra, la pandèmia «no ha evolucionat durant l’agost de manera positiva», d’aquí la importància de la reunió amb els consellers d’Educació de les comunitats autònomes d’aquest dijous, en la qual seran presents els ministres de Sanitat, Educació i Formació Professional, i Política Territorial.

«La reunió de demà aborda qüestions ja plantejades, no es parteix de zero, hi ha algun ajust en termes de revisió però el pla de juny segueix vigent», ha insistit la ministra, tot i que ha avançat que volen «ajustar qüestions com l’ús més o menys generalitzat de la mascareta». En aquest punt, ha apostat perquè sigui «més generalitzat i a partir dels 6 anys».

També ha indicat que es prendrà la temperatura als alumnes abans de començar les classes, un fet que «es podrà fer a l’entrada, es pot demanar als pares o es pot mesurar a les aules». «Treballem en un model combinat», ha assenyalat, mentre ha afirmat que també hi haurà gels a les aules perquè alumnes i mestres es puguin rentar les mans.

«Són quatre regles: ventilació, neteja de mans, protecció personal i distància. Són les mateixes regles en tots els llocs», ha assenyalat la ministra, en al·lusió a altres països de la Unió Europea on ja han començat les classes. «Tots estem en aquesta adaptació de les mesures segons la realitat que viurem en l’àmbit escolar», ha aclarit.

Notícies relacionades

Al ser preguntada pel protocol a seguir en cas de detectar-se un possible cas ha explicat que «el primer» és la detecció precoç. «Una vegada detectat es notifica al centre de salut que defineix què fer. El professor el treu del grup amb mascareta i l’aïlla», ha indicat.

En qualsevol cas, ha reiterat que les escoles han d’estar obertes perquè «hi ha un dret de l’alumne a ser educat». «Han d'estar obertes amb controls i seguretat i que hi hagi un entorn escolar segur que permeti a les famílies tranquil·litat», ha insistit.