reducció dràstica dels desplaçaments

Navarro (DGT) es congratula que Espanya és «dels països que més ha reduït el trànsit» durant la pandèmia

Segons ha explicat, durant l'estat d'alarma els moviments de llarg recorregut van baixar al principi un 60%, i van passar a una reducció del 70% en l'«etapa dura»

foto 3062706

foto 3062706

3
Es llegeix en minuts
Europa Press

El director general de la Direcció General Trànsit (DGT)Pere Navarro, s’ha congratulat que Espanya sigui, a parer seu, un dels països que més ha reduït el trànsit durant la pandèmia. «Probablement, Espanya, juntament amb Itàlia, és dels països que més hem reduït els desplaçaments durant l’estat d’alarma amb motiu de la pandèmia», ha assegurat aquest dimarts durant la Comissió de Seguretat Viària del Congrés.

Segons ha explicat, durant l’estat d’alarma els moviments de llarg recorregut van baixar al principi un 60%, i van passar a una reducció del 70% en l’«etapa dura», entre el 30 de març i el 12 d’abril. I durant els caps de setmana, la caiguda del trànsit va arribar al 90%.

«En trànsit de turismes, hi va haver un moment en què el ministre ens va marcar reduir un 80% el trànsit en la setmana de només serveis essencials, i vam aconseguir de mitjana una reducció del 87%», s’ha felicitat Navarro, que ha donat compte a la Cambra baixa de les mesures que s’estan implantant des de la DGT en el context de la crisi sanitària de la Covid-19.

Augment de la velocitat

El director general de la DGT també ha destacat la reducció de sinistralitat viària durant l’estat d’alarma. «Hem tingut 27 dies amb 0 morts», ha informat Navarro, que assegura que, abans de la pandèmia, quan hi havia un dia sense morts en la DGT es feia una «festa».

No obstant, lamenta que durant aquests últims mesos s’ha detectat un augment de la velocitat. «La impressió és que si vas per una via i hi ha molt poc trànsit, la tendència és a augmentar la velocitat», considera Navarro, que ha indicat que en els 170 trams que mesura la DGT per observar si es compleixen les normes, es capta el 0,56% dels conductors amb excés de velocitat, quan durant l’estat d’alarma ha pujat un 0,78%.

Així mateix, ha manifestat el seu descontentament amb l’augment de la sinistralitat en determinats col·lectius des que es va aprovar el reial decret d’estat d’alarma, malgrat que hi ha hagut un descens del 69% en el nombre de morts a les carreteres.

Augment de morts en camions

En aquest sentit, assegura que els usuaris de camió de més de 3.500 quilos suposaven el 3% dels morts entre l’1 de gener i el 14 de març d’aquest any, percentatge que durant l’estat d’alarma ha ascendit fins al 25% (del 15 de març al 6 de maig). El mateix ha passat amb les causes dels accidents: les sortides de via han passat de representar el 31% dels sinistres al 65%, i els xocs frontals han baixat del 20% al 2%.

A més, comenta que ha augmentat la sinistralitat en autovies i autopistes, mentre que van baixar a les carreteres secundàries –on moren el 75% de les persones per accidents de trànsit–, situació originada, segons Navarro, en l’augment d’usuaris de camió durant aquest període d’excepció, en detriment de turismes i motos, per exemple.

Sinistralitat de motoristes

Navarro també ha posat el focus en el col·lectiu de motoristes. «No hi havia durant l’estat d’alarma gairebé accidents», ha destacat, si bé lamenta que quan va començar la fase 1 i la fase 2 en alguns dels territoris, la sinistralitat en aquest col·lectiu ha tornat a augmentar. De fet, en l’últim cap de setmana, cinc persones van morir en accidents a la carretera, de les quals tres van ser motoristes. «Tenim un problema en què ens hem de centrar», ha instat.

Notícies relacionades

Navarro, que ha informat els diputats de les mesures que s’estan implantant des de la DGT en el context de la crisi sanitària de la Covid-19, també ha volgut destacar el llançament de l’‘app’ ‘miDGT’, que permet als conductors portar el permís de conduir i altres documents de trànsit al mòbil. Segons ha anunciat Navarro, l’‘app’ ha sigut descarregada ja per un milió de ciutadans i compta amb 500.000 usuaris.

D’altra banda, ha fet una reflexió: «L’estat d’alarma ha ajudat a obrir el debat sobre la mobilitat; la gent ha vist ciutats silencioses, netes i buides, i el ciutadà no es resignarà tan fàcilment a tornar a la congestió, el soroll i la contaminació, els ajuntaments ho saben, s’estan movent, hi ha iniciatives i plans a les principals ciutats que parlen de mobilitat post-Covid; és un tema interessant».