Un sector que espera sortir reforçat de la pandèmia

Les autocaravanes prenen impuls l'estiu del coronavirus

El sector del caravàning posa en marxa un protocol de desinfecció de vehicles

Aquesta temporada s'espera cobrir la davallada d'estrangers amb nous clients nacionals

zentauroepp53379563 caravana fora200511103621

zentauroepp53379563 caravana fora200511103621 / Carado GmbH

4
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES

El caravàning, i més concretament el lloguer d’autocaravanes, aquest any es perfila com la millor opció vacacional, per la seguretat i la independència que ofereix viatjar en una casa sobre rodes. Així ho presenta el sector, que feia tres anys que celebrava rècords històrics en venda de vehicles. L’any passat la demanda va superar l’oferta i es van llogar prop de 20.000 vehicles entre autocaravanes i càmpers entre juny i setembre. Aquest any la previsió és la mateixa o fins i tot es pot superar. Només l’abril de l’any passat hi va haver més de 1.577 matriculacions d’autocaravanes, càmpers i caravanes noves. Fins que la Covid-19 ho va frenar. Aquest abril passarà a la història en negatiu, amb només 52 vehicles matriculats a escala estatal.

No obstant, tal com afirma el president de l’Associació Espanyola de la Indústria del Comerç del Caravàning (Aseicar), José Manuel Jurado, «dins de la situació de què partirem tenim molt bones vibracions de cara a aquest estiu». L’autocaravana permet viatjar aïllats, evitar aglomeracions. És el confinament ambulant amb tota seguretat.

Des de Vic, Ramon Terradellas, autocaravanista i propietari d’una de les superfícies més grans de venda d’autocaravanes i caravanes d’Espanya, també intueix que «malgrat la poca moral i la por que pugui deixar la crisi sanitària, nosaltres som dels sectors que, sense sortir-ne beneficiats, no serem dels més perjudicats».

La família Terradellas Rosell, en un dels seus viatges en autocaravana a Sant Sebastià per córrer la Behobia. / Núria rosell

 Des d’Aseicar ja s’ha preparat un protocol sanitari que ja estan seguint en instal·lacions de venda i lloguer de caravàning de les seves empreses associades, empleats, clients i en tota mena de vehicles de venda o lloguer. S’ha creat el segell ‘Caravaning Anti Covid’ com a certificat de desinfecció mitjançant nebulització amb peròxid d’hidrogen i ozó.

El nou client local

A falta de clients d’altres països que arribaven amb avió i llogaven autocaravanes per descobrir pobles i ciutats, aquest any es confia que la necessitat de distància i les mesures preventives de la Covid-19 animin moltes parelles i famílies a aconseguir una autocaravana per viure les seves vacances amb molta seguretat i més llibertat.

«Ja veníem del moment més àlgid de vendes i entregues abans de Setmana Santa. Moltíssima gent ens està preguntant quan la podrem entregar. El transport a Europa no s’ha tallat, continuem rebent vehicles, però no els podem entregar si qui els ha comprat viu en altres províncies», diu Ramon Terradellas. «Pensem que aquest estiu el lloguer serà molt important», afegeix.

 «A molta gent que no ho ha provat mai se li obriran els ulls, almenys pensant en aquest estiu», declara el president d’Aseicar. Ho considera, a més, «molt interessant per a l’Espanya interior, ja que encara no se sap com quedaran establertes les mesures de seguretat a les platges», diu. Segons la seva opinió, també és la gran oportunitat per descobrir territori a tota la Península.

«Els Picos de Europa; rutes per fer senderisme a la Galícia interior; a les zones superboniques d’Extremadura, i si ens agrada més la calor, els pobles blancs a Andalusia, Las Alpujarras a Granada, i si preferim fresca, tot el nord i el Pirineu. Farem un gran favor a tota aquesta Espanya que anomenen despoblada, la gran oblidada. Li pot anar molt bé», afirma Juan Manuel Jurado.

Aparcament i pernoctació

Les autocaravanes utilitzen les mateixes places d’aparcament que qualsevol vehicle normal, ja que estan considerades vehicles. Poden aparcar en qualsevol lloc, sempre que no es tregui a l’exterior cap element d’acampada, com ara un tendal, taules o cadires. Però se solen utilitzar les àrees d’autocaravanes i els càmpings perquè estan condicionats per al buidatge d’aigües grises, l’ompliment d’aigües netes o simplement per dormir en un lloc amb totes les comoditats i seguretat.

A Catalunya hi ha més de 150 àrees preparades per donar servei a autocaravanes i poder pernoctar, en són un miler a nivell estatal. El lloguer d’una autocaravana de quatre places oscil·la entre els 130 i els 170 euros diaris, uns 40 euros per persona i dia. A tot Espanya, hi ha més de mil àrees d’autocaravana, quan fa 10 anys només n’hi havia 183. Malgrat l’increment, encara s’està molt lluny de les 6.000 que, per exemple, hi ha a França.

Aquestes mil àrees (150 a Catalunya) i més de mil càmpings són els aparcaments específics que disposen aquests vehicles per a les seves necessitats, però si només aparquen (no pernocten), ho poden fer a qualsevol plaça gran de cotxe, igual que la resta de vehicles. A tot el territori estatal, es calcula que hi pot haver entre 95.000 i 100.000 places d’aparcament.

Notícies relacionades

El parc mòbil actual a Espanya és d’uns 300.000 vehicles: 230.000 caravanes, 60.000 autocaravanes i 10.000 càmpers. És el país europeu on més creix proporcionalment. El 2019 se’n van matricular més de 8.900 o, el que és el mateix, 742 mensuals i gairebé 25 al dia. Els 2 principals riscos del sector són el lloguer sense control entre particulars i la compravenda de vehicles a l’estranger en condicions de seguretat dubtoses.

L’estiu passat van circular per Espanya unes 150.000 autocaravanes (entre turistes espanyols i estrangers), cosa que suposa un moviment de 450.000 turistes. La ruta mitjana que es fa és de 17 dies amb una despesa diària aproximada de 150 euros entre combustible, restauració i compres a petits comerços.

Temes:

Coronavirus