28 set 2020

Anar al contingut

Plans de desescalada

La Plataforma d'Infància proposa un tancament de curs presencial i permisos retribuïts per als pares

Proposen també especial atenció a les famílies monomarentals

Europa Press

La Plataforma d'Infància proposa un tancament de curs presencial i permisos retribuïts per als pares

JORDI COTRINA

La Plataforma d’Infància ha demanat al Govern que es tinguin en compte els drets dels nens i nenes en la desescalada, amb mesures com fer un tancament de curs escolar presencial, establir un marc estatal amb les normes de prevenció i seguretat necessàries per organitzar activitats d’oci i temps lliure aquest estiu, flexibilitzar les condicions actuals de sortides dels menors o aprovar permisos retribuïts perquè les famílies puguin conciliar.

Aquestes són algunes de les propostes recollides en el document ‘Recomanacions per a una desescalada que respecti els drets de la infància’ que la Plataforma d’Infància ha fet arribar als Ministeris de Drets Socials i Agenda 2030, de Transició Ecològica, d’Educació i Formació Professional, i a l’Alt Comissariat per a la lluita contra la Pobresa Infantil.

«El procés de desescalada ha de tenir enfocament d’infància, assegurant que les polítiques públiques inclouen una mirada transversal d’infància, juntament amb mesures específiques per protegir els nens i nenes, especialment els més vulnerables, i promoure els drets que s’han vist afectats en l’estat d’alarma», ha explicat el director de la Plataforma d’Infància, Ricardo Ibarra.

Atenent la conciliació, demanen permisos retribuïts que permetin la reducció de la jornada de fins al 50% per a cadascun dels dos progenitors, a parts iguals, sense reduir els seus ingressos, i que tinguin en compte la situació de les famílies monomarentals i poder arribar en aquests casos al 100% de la jornada.

A més, la Plataforma d’Infància proposa permetre que els centres educatius puguin fer des de la fase 1 un tancament del curs 2019-2020 de manera presencial, «amb totes les precaucions necessàries, en grups reduïts, d’acord amb les limitacions establertes per a les trobades socials per a cada fase».

«Es tracta d’una mesura que redundarà en el benestar emocional dels nens i nenes. A més, els equips educatius podrien detectar possibles situacions de violència, negligència o pobresa que necessitin intervenció o recolzament urgent», ha indicat Ibarra.

ACTIVITATS D’OCI A L’ESTIU

D’altra banda, les organitzacions d’infància demanen que s’estableixi un marc regulatori estatal amb normes sanitàries de prevenció i seguretat per organitzar i planificar activitats d’oci i temps lliure per a l’estiu, així com protocols específics d’actuació, en coordinació amb els centres de salut, en cas que es produeixi algun contagi durant aquestes activitats.

«És necessari oferir activitats d’oci i temps lliure a tot el territori que assegurin la participació dels nens i nenes econòmicament més vulnerables. Els beneficis d’aquestes activitats per als nens i nenes són innombrables, i a més són fonamentals per garantir la conciliació de les famílies que no poden comptar amb la xarxa familiar», ha assenyalat Ibarra.

Així mateix, recomana proporcionar prou finançament per reforçar els programes educatius d’estiu als centres escolars, com el Programa VECA, per a l’alumnat més vulnerable. A més, considera que serà necessari un fons específic a l’estiu per garantir mesures d’ajuda alimentària per a la població infantil més vulnerable, que substitueixi el de les les beques menjador.

De cara al setembre, les organitzacions d’infància recomanen la reobertura de les escoles o centres educatius amb l’inici del curs escolar, «amb les mesures i adaptacions necessàries (mida dels grups, horaris, espais o metodologies) per minimitzar els riscos, prioritzant l’atenció a les necessitats de salut mental dels nens, nenes i adolescents».

En el cas d’haver de continuar amb l’educació a distància, la Plataforma apunta que serà necessari prendre mesures per «reduir l’impacte de la fractura digital, garantint l’accés a internet i a dispositius electrònics adequats (ordinadors, impressores, etcètera)».

Altres recomanacions que es plantegen són: involucrar els nens i nenes activament en la resposta dels centres educatius, reprendre l’activitat del Sistema de Salut pública per a l’atenció a pacients pediàtrics reduint els temps i llistes d’espera, formar els professionals que estaran a càrrec dels menors en les activitats d’oci, i els professors per detectar situacions de violència viscudes durant el confinament.