descartada la teoria del complot
L'OMS insisteix que «totes les proves» apunten a un origen animal del coronavirus
L'organització s'ofereix a participar en les investigacions obertes per la Xina

SHANGHAI, CHINA - APRIL 30: A researcher wearing a protective suit prepares nucleic acid tests at Shanghai Labway Clinical Laboratory on April 30, 2020 in Shanghai, China. (Photo by Yin Liqin/China News Service via Getty Images) /
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha insistit aquest divendres que «totes les proves disponibles» apunten a un origen animal com a font de la pandèmia global de coronavirus, en contra, per tant, de les sospites mantingudes pel president dels Estats Units, Donald Trump, si bé l’agència s’ha ofert a participar en les investigacions «a invitació del Govern xinès».
Hores després que Trump tornés a posar en dubte les tesis oficials sobre el virus originat a Wuhan, matisant fins i tot la versió pública de la seva pròpia Intel·ligència, l’OMS ha reiterat que «totes les proves disponibles fins ara suggereixen que el virus té un origen animal natural i no ha sigut manipulat ni fabricat».
Un animal «intermedi»
L’organització, en una declaració remesa a Europa Press, ha apuntat que el salt del virus cap a humans no necessàriament va ser directament des d’un ratpenat, ja que existeix un contacte «limitat» amb aquesta espècie, sinó que és «més probable» que hi hagués un altre animal «intermedi», tant salvatge com domesticat, que fes de transmissor.
L’OMS ha recordat que ja s’han obert o previst «diverses investigacions» per aclarir l’origen de la pandèmia, per exemple, analitzant al detall els primers casos en humans i prenent mostres dels llocs on va poder sorgir el virus a la ciutat xinesa de Wuhan, com ara en mercats i granges.
Invitació del Govern xinès
«L’OMS no està actualment implicada en els estudis de la Xina», tot i que no descarta fer-ho en un futur. Així, «estaria disposada a treballar amb els socis internacionals i, per invitació del Govern xinès, participar en les investigacions sobre l’origen animal» del coronavirus.
Notícies relacionadesL’Oficina del Director d’Intel·ligència Nacional va informar dijous en un comunicat que hi havia un «ampli consens científic» que concloïa que el virus «no va ser fabricat per l’ésser humà o modificat genèticament», de manera que només quedaria per aclarir «si el brot va començar per contacte amb animals infectats o si va ser resultat d’un accident en un laboratori de Wuhan».
Trump diu que hi ha «moltes teories»
El president americà, no obstant, va dir hores després que tenia informació que no podia revelar que apuntava en sentit contrari. «Hi ha moltes teories. Veurem on és i a veure d’on ve», va declarar el president nord-americà, que va tornar a amenaçar amb represàlies contra el gegant asiàtic per la pandèmia.
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- Nova data Bad Gyal farà un tercer concert al Palau Sant Jordi de Barcelona
- La indústria de la longevitat Les teràpies cel·lulars antienvelliment desembarquen a Espanya amb tractaments de fins a 10.000 euros
- AJUDA DEL GOVERN ¿Com es poden demanar les ajudes de 10.000 euros al mes per a pacients amb ELA en fase avançada?
- Hàbits culturals Els catalans amb subscripció a plataformes digitals es disparen en tres anys fins al 78%
- Els comptes del 2026 El Govern d’Illa insisteix que l’ordinalitat i la gestió de l’IRPF són «fonamentals» en el nou finançament a l’espera de Montero