CORONAVIRUS
Testos massius a peu de carrer
Al País Valencià s'ha passat de fer 27.000 proves en un mes a més de 50.000 en 10 dies
La inversió permet incloure en les proves sanitaris i pacients amb símptomes clars i d'altres només amb tos
zentauroepp53198974 valencia200422153543 /
L’adquisició i el repartiment de tests per les diferents comunitats autònomes i departaments de salut ha permès començar a fer proves de manera massiva a peu de carrer en departaments com el de l’Hospital de la Malvarrosa de València, per la porta del qual han passat aquest mes sanitaris que han estat setmanes en quarantena i també d’altres que simplement han presentat símptomes, tots ells professionals essencials, i ciutadans encomanats.
Aquest últim és el cas de Pepe Bernat, que és escombriaire i que quan va anar divendres passat al metge amb tos el van enviar a casa. «No em van deixar passar, em van demanar el SIP, em van enviar a casa i em van dir que no anés a treballar fins que em truquessin per fer-me el test i dimarts em van dir que hi anés avui. La veritat és que ha sigut bastant ràpid», explica a EL PERIÓDICO.
No tots estaven tan contents i els que han estat més d’un mes amb símptomes contradictoris estaven especialment enfadats per la tardança.
Dues sanitàries amb les mostres recollides en les proves /
El procediment per a tothom és el mateix, una primera prova sanguínia, de la qual es tenen resultats en 15 minuts, i una presa de mostres nasal i al coll, que servirà de confirmació i de les quals ja els informaran els metges de capçalera al cap d’un parell de dies.
El Pepe explica que té tos des del principi de la pandèmia però també que és una mica habitual en ell «perquè soc molt fumador». En aquest temps no ha deixat de treballar. «Anava amb el camió, tossint... i fumant», admet en una cua de vehicles que en certs moments ha sobrepassat la vintena i que ha sigut constant tot el matí.
Molt pitjor ho ha passat Iván Castillo, que treballa en un supermercat i que el 14 de març va caure malalt. «L’endemà vaig tenir molta febre, no em podia aguantar dret i com que Emergències no responia me’n vaig anar a Urgències», relata encara una mica espantat. «Una bogeria», sentencia.
Després tot va anar millor. «Em van remetre a una metge, vaig tornar a casa i cada dia em trucar per preguntar com estic. Fa un parell de setmanes que no tinc febre però amb algunes seqüeles, perquè he perdut molt pes», explica. En el seu cas, el van trucar ahir mateix perquè acudís a aquest doble test.
Sanitaris prenen mostres a una pacient al pàrquing de l’Hospital Malva-rosa /
Fins fa poc eren els sanitaris dependents del departament de salut en què s’engloba aquest hospital els que anaven al seu pàrquing i, moltes vegades, sense ni baixar del cotxe se sotmetien a les proves i tornaven a casa seva a continuar amb la quarantena, però ara ja les convocatòries són també per a altres professionals essencials dels quals es té constància que tenen el Covid-19 i per a d’altres només amb símptomes.
Segons ha informat aquest dimecres la Generalitat, al País Valencià s’han fet fins al dimarts 78.885 proves amb resultats negatiu, de les quals gairebé seixanta- set mil han sigut PCR i unes dotze mil, els anomenats ‘testos ràpids’.
Notícies relacionadesSi entre el 12 de març i el 12 d’abril es van realitzar unes vint-i-set mil proves amb resultat negatiu, només en els últims deu dies n’hi ha hagut cinquanta mil més, cosa que dona una idea de l’increment del ritme en la realització de proves.
El Ministeri de Sanitat va confirmar la setmana passada que s’havia doblat la capacitat de fer testos, que havia passat de vint mil diaris a més de quaranta mil, tot i que ha arribat un mes després que ho sol·licités l’OMS.
- Desenfrenament turístic El Carmel demana acabar amb els ‘botellons’ i els salts a la tanca al turó de la Rovira: «Cada dia es colen»
- Un terç de la plantilla Convocada una vaga indefinida a Avis a Barcelona per un ero que afecta 132 empleats
- Concurs gastronòmic La millor croqueta de Barcelona, a punt de revelar-se: podràs ser a l’esdeveniment gratis
- Carxofes Martín Berasategui, xef: "Les carxofes amb cloïsses més gustoses es fan amb brou de peix, una cullerada de farina i 150 ml de vi blanc"
- Gastronomia Jordi Cruz, xef, mostra al país què és un autèntic pa amb tomàquet: 2.000 reaccions dels andalusos
