Després d'un estudi sobre el seu impacte

França obliga Google a negociar la remuneració de continguts de premsa

L'Autoritat de la Competència constata el seu abús de posició dominant

google

google

2
Es llegeix en minuts
Efe

L’Autoritat de la Competència de França va obligar Google  a negociar en un termini de tres mesos amb els editors de premsa i amb l’agència AFP un mecanisme de remuneració per la publicació dels seus continguts, perquè considera que les regles fixades pel cercador constitueixen un abús de posició dominant.

Google haurà de portar a terme «de bona fe» aquestes negociacions, que cobriran retroactivament el temps passat des de l’entrada en vigor, el 24 d’octubre, de la llei francesa que trasllada la directiva europea sobre els drets connexos, d’abril del 2019, va indicar en un comunicat l’Autoritat de la Competència.

Aquestes converses no podran afectar la indexació ni la presentació dels continguts protegits de la premsa i el gegant nord-americà d’internet haurà de presentar informes mensuals en què doni compte de la marxa del procés, en espera que l’organisme de supervisió es pronunciï sobre el fons.

Perquè l’Autoritat de la Competència el que pretén amb aquesta mesura d’urgència és protegir els editors de premsa i AFP, que es van querellar contra Google, mentre instrueix la causa per determinar si ha infringit les regles de la competència.

Quota en les recerques del 90% el 2019

De moment, el que ha constatat és que Google té una posició dominant a França, amb una quota en les recerques generalistes del voltant del 90% a finals del 2019 i fortes barreres perquè altres competidors puguin contestar aquest domini, tenint en compte les inversions necessàries.

A més, amb la seva decisió unilateral de no mostrar a les recerques dels seus usuaris més que extractes dels continguts de premsa, llevat que els editors hi donin una autorització gratuïta, ha abocat la majoria d’aquests a permetre-li l’ús d’aquests continguts sense negociació possible.

És dir, que els ha imposat una remuneració nul·la i ha tractat tothom per igual sense una justificació objectiva i sense haver examinat les particularitats de cadascú.

Estudi sobre 32 capçaleres de premsa

L’Autoritat de la Competència indica, a partir d’un estudi dels denunciants sobre 32 capçaleres de premsa, que Google suposa entre el 26 i el 90% del trànsit dirigit a les seves pàgines d’internet i que, amb aquest nivell de dependència, els editors no poden permetre’s el luxe de prescindir d’aquesta aportació per les seves dificultats econòmiques.

Això és el que els ha portat a acceptar unes condicions que són «encara més desfavorables per a ells» que les que existien abans de l’entrada en vigor la llei de transposició dels drets connexos.

En resum, estima que l’actitud de Google afecta de manera «greu i immediata el sector de la premsa», que en el context de la forta crisi que passa la priva d’uns recursos que el legislador considera «crucials» perquè pugui mantenir la seva activitat. En una primera reacció, el vicepresident

Notícies relacionades

de News a Google, Richard Gingras, va declarar: «Des que la llei europea de drets d’autor va entrar en vigor a França l’any passat hem col·laborat amb els editors per augmentar el nostre recolzament i inversió en mitjans de comunicació.

Complirem l’ordre de l’Autoritat de la Competència de França mentre la revisem i continuem amb les negociacions».