VALÈNCIA

Acord perquè quatre acusats per l'accident del metro n'assumeixin la culpa

La fiscalia i l'Associació de Víctimes tanquen un pacte pel qual els condemnarà a 22 mesos de presó que no compliran i que exonera els altres acusats

«És un triomf inqüestionable, sempre hem dit que la responsabilitat era de l'empresa, que no va posar les mesures necessàries», afirma la presidenta de l'associació

2
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

La fiscalia i l’Associació de Víctimes de l’Accident del Metro de València del 3 de juliol del 2006 han tancat un acord perquè es declarin culpables quatre dels vuit exdirectius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana que dilluns s’asseuran a la banqueta el primer dia del judici que ha d’avaluar la seva responsabilitat i perquè acceptin 22 mesos de presó que no compliran perquè se suspendrà la pena.

«És un triomf inqüestionable. Al final és el que hem reclamat des del principi, la responsabilitat no es podia quedar a l’última baula de la cadena, el conductor, i per mi gairebé té més mèrit que ho reconeguin ells que si ho hagués imposat una sentència. Al final la responsabilitat és de l’empresa, que no va posar les mesures efectives per frenar el tren», explica a EL PERIÓDICO Rosa Garrote, presidenta de l’associació.

«Estic molt contenta, exultant, se’m desborden els sentiments», afirma emocionada Garrote, que va perdre una de les seves germanes en aquell fatídic accident.

Tal com ha avançat ‘Las Provincias’, el pacte suposa que assumiran també la inhabilitació per exercir càrrecs similars als que tenien en empreses del sector ferroviari. Però l’acord suposa igualment que els altres quatre exresponsables de FGC, inclosa l’exgerent Maria Gracia, quedaran absolts del procés.

La fiscalia reclamaven per a ells tres anys i set mesos de presó per un delicte contra la salut dels treballadors (ja que van morir el conductor i la interventora) i per 43 homicidis i 47 lesions per imprudència professional greu. Les acusacions havien elevat la petició a quatre anys.

Tot i així, tots ells s’hauran d’asseure dilluns vinent al banc dels acusats per iniciar un judici que, segons el calendari establert, s’havia de prolongar fins al mes de juliol i en el qual havien de comparèixer 300 persones entre testimonis i pèrits.

El procés judicial que es va iniciar aquell estiu del 2006 es va arxivar en tres ocasions, ja que la jutge d’instrucció sempre va defensar que l’única responsabilitat punible era la del conductor mort, ja que va fer entrar el tren a 80 km/h en una revolt on la velocitat màxima permesa era de 40 km/h.

Notícies relacionades

Les víctimes sempre van defensar que hi havia més responsables i van apuntar als directius per no haver assumit la reclamació prèvia dels treballadors de posar una balisa que limités la velocitat o pel qüestionable estat de la unitat que va descarrilar, que ja ho havia fet en altres ocasions.

L’Audiència Provincial va anul·lar l’últim arxiu de la instructora i va abocar el procés a un incert judici que ha portat les dues parts a un acord d’última hora assumible per a tothom.