PROVA PILOT

Barcelona utilitzarà un robot per millorar l'atenció per a la gent gran

La iniciativa de l'Ajuntament de Barcelona i el Mobile World Capital aspira a humanitzar més la tecnologia al servei de la ciutadania

cisco

cisco

1
Es llegeix en minuts
Cecilia Guillermo

L’envelliment de la població cada vegada és més rellevant: Barcelona compta amb unes 90.000 persones majors de 65 anys que viuen soles. La tecnologia forma part de tots els aspectes de la vida, però aquest entorn digital genera una bretxa respecte a la gent de més edat. Aquest fet va impulsar el repte ‘Com millorar la qualitat de vida de la gent gran a través de la tecnologia 5G’, que no només buscava un desenvolupament aplicat a l’ajuda sanitària, també una millora en l’assistència social.  

La convocatòria, de l’Ajuntament de Barcelona i el Mobile World Capital Barcelona, ja té guanyadors: Grup Saltó, amb el seu robot assistencial ARI, i Carbonissa, amb una plataforma assistencial i d’activitats lúdiques. En l’entrega de guardons, feta ahir al Saló de Cròniques, les dues empreses van remarcar la necessitat que la tecnologia estigui al servei de les persones i no a l’inrevés. 

Dotació de 100.000 euros

Notícies relacionades

La tinenta d’alcaldia de l’Agenda 2030, Laia Bonet, també va remarcar la voluntat de convertir Barcelona en una ciutat innovadora i referent amb un accés equitatiu al 5G. L’objectiu és humanitzar més les tecnologies per aconseguir un bé comú: si estan al servei de la ciutadania i milloren la qualitat de vida d’un col·lectiu com el de la tercera edat, també es reduirà la necessitat d’assistència. Perquè malgrat el gran nombre de gent gran que viu sola a la ciutat, només 40.000 disposen d’assistència familiar o tenen un cuidador unes quantes hores al dia. «La tecnologia permet noves vies per optimitzar l’assistència», va afirmar Bonet, que va insistir a fer de Barcelona una capital tecnoètica i més humanista.

Els guanyadors, que disposaran de 100.000 euros per a una prova pilot, encaren els problemes socials de la tercera edat, que, segons Mireia Fernández Ardèvol, experta en comunicació mòbil i gent gran de la UOC, és un col·lectiu de què falta informació i això porta a desenvolupar tecnologies basades en «prejudicis i condescendència».