24 d’oct 2020

Anar al contingut

TENDÈNCIA

Paneres de Nadal més veganes

Aquest any hi ha més demanda d'aliments sostenibles i de comerç just

El menjar vegetarià i vegà s'han fet un lloc en aquests articles

Paneres de Nadal més veganes

JOSEP GARCIA

El sector de les paneres i lots de Nadal tanca en aquestes dates una campanya positiva per als seus interessos, amb un nou increment de les vendes que confirma la tendència a l’alça del 2018 i amb la demanda més gran de productes sostenibles i solidaris com a nota destacada. També es constata un augment de les paneres amb productes vegetarians i vegans.

Segons les companyies consultades per Efe, aquesta campanya s’ha caracteritzat per una incorporació més gran de productes respectuosos amb el medi ambient, de comerç just o ajustats a noves tendències en alimentació, tot i que malgrat això els clàssics com els embotits i els vins continuen sent els productes estrella.

Fonts de l’empresa valenciana Lotes de España han avançat que aquesta campanya vendran 300.000 paneres per valor de 4,9 milions d’euros, cosa que representa un increment del 5,6% en comparació amb l’any anterior, tot i que recorden que aquestes xifres poden variar perquè els resultats definitius es coneixeran al febrer.

Des d’El Corte Inglés –un altre dels principals venedors– s’han pronunciat en aquesta mateixa línia al preveure que les seves vendes de paneres i lots creixin un 2,8% respecte a la campanya nadalenca anterior, amb uns preus que han oscil·lat entre els 19 i els 1.500 euros. Per formats, la companyia ha precisat que els regals més demandats són els grans baguls, vistos com un regal en si mateix pels materials, il·lustracions i formes utilitzades, seguits dels lots i de pernil, que a més són els que més creixen.

Quant a la composició de la panera, El Corte Inglés ha destacat com a novetat la demanda més gran de productes ecològics, tot i que els vins i el pernil –al costat dels dolços típics d’aquestes dates– continuen sent els més nombrosos.

Per a les empreses que treballen en comerç just –el segell del qual garanteix que els productors treballen en condicions adequades i que en la seva fabricació es respecta el medi ambient–, la campanya de Nadal també suposa una part important de les seves vendes anuals i com en la resta del sector també han notat l’optimisme del mercat. En aquest sentit, responsables d’Intermon Oxfam  han estimat un creixement de les vendes d’un 16% en comparació amb el 2018, any en què van comercialitzar 11.000 paneres i unes 30.000 unitats de productes.

Quant al perfil dels consumidors que es decanten per aquest tipus de productes, des de l’oenagé han assegurat que la major part de les paneres de comerç just es venen a organitzacions i empreses, des de petits despatxos professionals fins a empreses industrials de gran mida. No obstant, han ressaltat que aquest tipus de productes també s’estan incorporant als lots nadalencs convencionals mitjançant acords amb empreses distribuïdores especialitzades com Disber.

Aliments de comerç just

Els aliments de comerç just més sol·licitats són la xocolata negra, el cafè, les galetes, els tes, les espècies, els aperitius i la pasta procedents de països com la República Dominicana, Sao Tomé i Príncipe i el Paraguai; a més, moltes de les paneres han sigut elaborades de forma artesanal. Des d’IDEA Comerç Just han assenyalat que els principals mercats per a aquest tipus de regals són Madrid, Catalunya i País Basc.

Quant als preus, tot i que aquesta classe de productes se sol associar a un cost més gran, des de l’organització Setem Mcmel han afirmat que es poden trobar paneres des de 15 euros i que fins i tot es poden regalar articles «ecològics, sostenibles i amb valor social per menys de 10 euros».

Lots vegans

Una altra classe de paneres en auge són les vegetarianes i veganes, reflex que aquests moviments cada vegada tenen més adeptes, un repunt que també es percep amb la inclusió de referències sense gluten.

Des del sector han explicat que la demanda ha augmentat a petició de les empreses, que busquen adaptar els regals nadalencs a les necessitats dels empleats, i també per a aquells particulars amb un estil d’alimentació més natural o restringit a causa d’al·lèrgies i intoleràncies.

«La societat està més conscienciada i preocupada per temes de salut i sobre la protecció del medi ambient, i en certa forma aquesta demanda de productes vegans i vegetarians és un reflex d’aquesta preocupació», han argumentat des de la botiga «online» Selecció Natural. 

Temes: Nadal Comerç