NOVA POLÍTICA COMERCIAL

Twitter veta els anuncis polítics pagats a la seva plataforma

Jack Dorsey ho presenta com una mesura ètica per lluitar contra les notícies falses

zentauroepp43137132 opini n  jack dorsey  twitter181025173843

zentauroepp43137132 opini n jack dorsey twitter181025173843

2
Es llegeix en minuts
Carmen Jané

Twitter no admetrà anuncis de contingut polític a la seva plataforma a partir d’ara, tant de candidats com de partits o de moviments, ha anunciat el CEO de l’empresa, Jack Dorsey. 

Dorsey, considerat un tipus particular en l’ecosistema del Silicon Valley, afirma que prefereix que els missatges polítics es guanyin l’audiència per la importància que els donin els usuaris quan decideixen seguir aquest tipus de comptes o els comparteixen. «Pagar per arribar més lluny elimina aquesta decisió, forçant missatges polítics molt dirigits i segmentats. Creiem que aquesta decisió no ha d’estar influïda pels diners», ha anunciat en un fil a Twitter.

Amb aquest anunci, que entrarà en vigor el pròxim dia 22 de novembre, ja després de la campanya de les eleccions generals espanyoles però abans de la campanya electoral nord-americana prevista per a l’any que ve, Dorsey vol distanciar-se també de Facebook, amb qui ja havia divergit en altres ocasions. Les dues companyies estan en el punt de mira després d’escàndols com el de Cambridge Analytica o en la difusió de propaganda terrorista, de delictes d’odi i notícies falses, sobre les quals la Comissió Europea els ha anat exigint més control.  

Sense citar-los explícitament, Dorsey al·ludeix als riscos derivats de les pràctiques desenvolupades des de la plataforma rival: optimització dels anuncis a partir d’intel·ligència artificial i ‘micro targeting’, informació esbiaixada i malintencionada, i notícies falses. «Tot a cada vegada més velocitat, sofisticació i escala», al·ludeix, que posen en un compromís el discurs cívic i la política.

Hipocresia de cobrar

«Aquests reptes afecten tota la comunicació d’internet, no només els anuncis polítics. Millor focalitzar els nostres esforços en els problemes de base sense l’amenaça addicional i la complexitat que suposa cobrar per això. Intentar fixar les dues coses significa no fixar-ne bé cap, i danya la nostra credibilitat», afirma.

L’executiu al·ludeix a l’ètica per justificar la seva decisió. «Per tant, no és creïble que diguem: ’Estem treballant dur per parar la gent que utilitza els nostres sistemes per disseminar informació enganyosa però si algú ens paga perquè forcem la gent a veure el nostre anunci polític... bé... llavors poden dir el que vulguin», escriu.

Dorsey admet que els anuncis a Twitter són una part petita de l’ecosistema de la publicitat política, però afirma que «hem sigut testimonis de com molts moviments socials han arribat a escales massives sense cap anunci. Confio que això augmenti», assenyala. 

El CEO de Twitter reclama també que hi hagi una regulació de la publicitat política, tot i que admet que és «molt difícil de fer». Assegura que només admetran publicitat per acudir a votar o a registrar-se electoralment (una cosa necessària en el sistema nord-americà). 

«No té res a veure amb llibertat d’expressió. És sobre pagar per arribar a d’altres. I pagar per augmentar l’abast del discurs polític té ramificacions significatives que avui en dia la infraestructura democràtica pot no estar preparada per manejar. Val la pena que fem un pas enrere per encarrilar-lo». 

Twitter i Facebook havien desenvolupat campanyes per eliminarl’’spam’ polític des de comptes falsos i van admetre davant del Senat dels EUA no haver estat preparats per defensar-se contra la manipulació de la seva plataforma amb finalitats partidistes. 

Notícies relacionades

Els usuaris de Twitter han acollit l’anunci amb satisfacció però en borsa el valor ha començat a caure.