28 febr 2020

Anar al contingut

Resolució d'un conflicte

Les autoescoles firmen la pau amb Trànsit al desembussar-se els exàmens

L'augment d'avaluadors en les direccions catalanes acaba amb les llargues llistes d'espera

La DGT es compromet a augmentar encara més els funcionaris destinats a Catalunya

Óscar Hernández

Les autoescoles firmen la pau amb Trànsit al desembussar-se els exàmens

Robert Ramos

La Direcció General de Trànsit (DGT) i les gairebé 800 autoescoles catalanes han entrat en una espècie de treva després que s’haguessin mobilitzat per les llargues llistes d’espera en la realització dels exàmens oficials de circulació. L’increment d’examinadors i el canvi del sistema de quotes d’aspirants han desencallat la situació. Un clar exemple: dels tres mesos que havien d’esperar els candidats a conductor de les comarques de Lleida s’ha passat a menys de 20 dies. A Barcelona i Girona, els aspirants són examinats ara en vuit dies.

La solució del conflicte s’ha anunciat aquesta mateixa setmana en una reunió a la qual han assistit el subdelegat del Govern central a Barcelona, Carlos Prieto; el cap provincial de la DGT a Barcelona, Adrià Puigpelat; el president de la Federació d’Autoescoles de Catalunya, Raúl Viladrich, i la presidenta de la Federació d’Autoescoles de Barcelona, Teresa Coll. Després d’aquesta trobada, la Delegació del Govern ha informat que «gràcies al pla de xoc iniciat al juny i juliol la situació s’ha normalitzat i ara s’examinen totes les persones que les autoescoles sol·liciten». Només a la província de Barcelona, el juliol passat 19.974 persones es van examinar de circulació.

Nou sistema de quotes

Per acabar amb les llistes d’espera, Trànsit ha destinat des de l’estiu un de cada tres nous examinadors a Catalunya. També ha autoritzat la realització d’hores extres per examinar a la tarda. A més, d’aquí a desembre s’incorporaran set nous examinadors a la província de Barcelona, el que eleva el total a 96, «un màxim històric», afegeixen les mateixes fonts. També ha influït la implantació aquest any del sistema CAPA a les províncies de Barcelona i Girona, que permet ajustar el nombre de persones que s’examinen al nombre d’alumnes de cada autoescola i el seu índex d’aprovats per premiar la seva eficiència.

Raúl Viladrich, que es declara satisfet per les millores en la gestió dels exàmens i l’eliminació de les llistes d’espera, afirma que bona part de la resolució del conflicte es deu a Antoni Navarro, màxim responsable de la DGT. «La seva implicació ha sigut determinant, ja que sempre ha sigut un gran defensor de la formació per millorar la seguretat viària. Des del primer moment ens ha escoltat i ha buscat solucions», afirma el president de la federació catalana d’autoescoles, que representa el 85% del total d’acadèmies.

Temporada baixa

Sobre l’èxit de les mesures aplicades, Viladrich és prudent. «Esperarem a l’any que ve per veure si es compleixen la resta de mesures, com la incorporació de més examinadors», afegeix. «Ara, a l’octubre i el novembre, baixa la demanda a les autoescoles. És a Nadal i estiu quan més gent acudeix a treure’s el carnet, entre altres coses perquè molts són estudiants i és quan tenen més temps», precisa.