17 febr 2020

Anar al contingut

PER UNA BONA CAUSA

Ricky Rubio protagonitza la nova campanya contra el tabaquisme juvenil

Rubio, la mare del qual va morir d'un càncer de pulmó sense ser fumadora, ha explicat que com a personatge públic «és una obligació» participar en campanyes d'aquest tipus

Efe

Ricky Rubio protagonitza la nova campanya contra el tabaquisme juvenil

El basquetbolista de l’NBA Ricky Rubio és el protagonista de la nova campanya de la Conselleria de Salut contra el tabaquisme, que, amb el lema «Aguanta», es dirigeix als joves catalans d’entre 14 i 20 anys perquè no comencin a fumar, ja que vuit de cada deu fumadors van començar abans dels 20 anys.

En una conferència de premsa a la pista de bàsquet dels Lluïsos de Gràcia, la consellera de Salut, Alba Vergés, i el periodista Jordi Basté han presentat aquest dimarts la campanya, acompanyats per Rubio, que ha intervingut per videoconferència des de Phoenix (EUA).

La campanya compta amb quatre vídeos en què el basquetbolista apareix superant proves, com ara anar en un tricicle, encistellar en una cistella mòbil o aguantar una pilota girant al dit mentre corre en una cinta, i cada càpsula acaba amb un missatge adaptat a cada repte: «Si Ricky Rubio aguanta en un tricicle, tu pots aguantar sense fumar».

«Necessitem el que representen persones com Ricky Rubio, que dona valor a l’esforç i demostren que les coses costen però es poden fer», ha explicat la consellera, que ha subratllat la importància de comptar amb un referent com el basquetbolista per combatre la pressió social que provoca que molts joves comencin a fumar.

Rubio, la mare del qual va morir d’un càncer de pulmó sense ser fumadora, ha explicat que com a personatge públic «és una obligació» participar en campanyes d’aquest tipus ja que «per sort o desgràcia els joves ens escoltes més a nosaltres que als seus propis pares».

El basquetbolista ha remarcat la importància d’acabar amb el mite que qui fuma és «més guai» i ha explicat que als Estat Units hi ha més restriccions per als fumadors i està més mal vist.

Durant l’acte, Vergés ha explicat alguns dels detalls de la futura llei d’addiccions, que el departament preveu aprovar l’any que ve, que prohibirà fumar dins dels vehicles privats, tant si hi viatgen nens com si no, i a les instal·lacions esportives i parades de transport públic a l’aire lliure.

Tant Rubio com Basté han recordat que les anteriors prohibicions també es van considerar exagerades en el seu moment, però actualment estan totalment normalitzades i ara sembla una «barbaritat» fumar en llocs com hospitals, avions o estudis de ràdio.

«Ara és impensable fumar en un avió, espero que aquestes noves lleis normalitzin que no es fumi en aquests espais i que la gent vegi que es fa pel seu propi bé», ha assenyalat el jugador.

Campanya de xarxes socials

La campanya es difondrà per diferents canals, però el departament s’ha centrat a les xarxes socials, que són els més utilitzats pel joves, i a les escoles i centres sanitaris, on es distribuiran els cartells.

La campanya s’emmarca en una «ofensiva» del departament contra el tabac, després de detectar un repunt en el seu consum.

Per primera vegada en set anys de descensos continus, les dades de l’Enquesta de Salut de Catalunya del 2018 van mostrar un augment en el consum de tabac, que ha passat d’una prevalença del 24% al 25,5%.

La consellera també ha explicat que la nova llei d’addiccions s’actualitzarà i legislarà sobre nous productes, com els cigarrets electrònics, que poden ser «més cridaners» per als joves però «no són en absolut una alternativa recomanable», ha assenyalat.

A Catalunya, on s’estima que cada any hi ha 10.000 morts atribuïbles al tabaquisme, l’edat mitjana en què els adolescents comencen a fumar és entre els 14 i 15 anys, i gairebé el 40% dels escolars de 14 a 18 anys ha fumat alguna vegada.

Al final de l’acte, Rubio ha arrencat el compromís de Basté de lluir durant una hora del seu programa de ràdio una perruca «per demostrar que es pot aguantar», mentre que el periodista ha instat el basquetbolista a fer algun gest de recolzament a la campanya durant un partit de l’NBA.