Anar al contingut

NOVA TECNOLOGIA

Els taxis sense conductor, els conillets d'índies per als cotxes autònoms

La Xina utilitza programes pilot per obtenir experiències i continuar desenvolupant els 'robotaxis'

Paula Escalada Medrano (Efe)

¿T’atreviries a pujar a un taxi sense conductor? A la Xina ja és possible gràcies als ‘robotaxis’,  els cotxes sense conductor que s’estan començant a utilitzar en programes pilot que busquen obtenir experiències per continuar desenvolupant i millorant els vehicles autònoms.

L’última a pujar-se al carro ha sigut Didi, la multinacional de vehicles compartits, que recentment va obtenir els permisos del Govern de Xangai per testar vehicles autònoms en una zona destinada a aquesta finalitat, i està en tràmits d’obtenir els permisos per al llançament dels ‘robotaxis’.

«Encara ens falta aconseguir alguns permisos, però calculem que per a finals d’any tot estarà a punt», va explicar a la premsa Bo Zhang, cap de l’Oficina Tecnològica (CTO) de Didi, el dia en què es va anunciar el seu llançament a la Conferència Mundial d’Intel·ligència Artificial de Xangai.

Aquell mateix dia, Efe va tenir l’oportunitat de provar el sistema de conducció autònoma de Didi en un circuit tancat i a bord d’un dels 30 ‘robotaxis’ que presumiblement aviat recorreran els carrers del districte de Jiading.

Amb l’obligatori conductor de seguretat assegut al lloc del pilot sense tocar el volant ni els pedals, l’usuari observa com el volant es mou sol, i el cotxe accelera en rectes, redueix la velocitat en revolts o frena davant dels obstacles.

Servei gratuït

Tal com explica Zhang, el futur servei de ‘robotaxi’ serà gratuït perquè «el propòsit del programa no és la comercialització, sinó desenvolupar la nostra tecnologia, tenir resposta i opinions reals dels nostres passatgers per millorar la nostra tecnologia».

L’objectiu és obtenir l’or d’aquesta dècada, ‘big data’, dades que poden ser utilitzades per analitzar com els cotxes s’enfronten a situacions reals a la carretera i com els passatgers hi interactuen. Passatgers que seran els «conillets d’índies» a favor del desenvolupament dels autònoms.

Un risc que, segons l’opinió de Zhang, ho val, ja que en un futur, quan la conducció autònoma s’expandeixi, el nombre d’accidents «es reduirà de manera exponencial».

Tot i que Didi encara està pendent de poder portar passatgers als seus ‘robotaxis’, hi ha altres companyies que ja ho han aconseguit. Aquest és el cas del gegant tecnològic Baidu, que ja té una desena de taxis autònoms circulant per la ciutat de Changsha des de fa unes quantes setmanes, o de la companyia sinonord-americana Pony.ai.

Segons explica a Efe un portaveu d’aquesta última, l’empresa va presentar el seu projecte ’PonyPilot’ el desembre del 2018 i es va convertir en la primera companyia a llançar ‘robotaxis’ a la Xina, concretament a la ciutat de Canton, tot i que posteriorment ho va ampliar a Pequín i a la ciutat nord-americana de Fremont.

«La cobertura total dels entorns urbans oberts en diferents llocs s’acosta als 300 quilòmetres quadrats, i només a Canton representa més de 100 quilòmetres quadrats. Duem a terme l’operació més gran de ‘robotaxi’ a la Xina per cobertura i nombre de viatges», explica a Efe, sense donar més dades.

Zona pilot

El pla de Didi és operar a Jiading, una zona de Xangai on el març del 2018 el Govern de l’urbs va crear una zona pilot per a la prova de vehicles sense conductor, juntament amb la Ciutat de l’Automòbil de l’urbs, on hi ha les principals indústries del sector de l’automoció.

I és que els governs locals tampoc s’han volgut quedar enrere en el desenvolupament dels vehicles autònoms i han sigut nombroses les urbs que han llançat les seves zones especials per a la prova de vehicles sense conductor, això sí, en àrees obertes al trànsit, on els fabricants poden testar els seus vehicles i obtenir així resultats reals.

En els últims anys, gairebé totes les grans automotrius xineses i els gegants tecnològics han apostat fortament per la conducció autònoma, creant moltes vegades sinergies entre si de governs i empreses privades.

Segons l’opinió de Zhang, treballar amb els governs locals és una de les prioritats de Didi, companyia present en 100 ciutats del món amb 30 milions de viatges diaris, ja que «la millor manera de comercialitzar els vehicles autònoms són els ‘robotaxis’».

«Hi ha dues maneres de comercialitzar-los i expandir-los en un futur. La primera, vendre autònoms a consumidors, i la segona implementar aquesta tecnologia a la xarxa de vehicles compartits. Segons la meva opinió, la primera no és factible a curt termini perquè la generalització dels autònoms serà encara molt lenta; encara hi ha moltes limitacions».

No obstant, un autònom dins d’una companyia de taxis es posarà en marxa sempre que existeixi la situació adequada. «Quan un usuari demana un taxi ja sabem el destí i la ruta, per la qual cosa podem decidir si compleix els requisits per ser coberta per un vehicle autònom», conclou Zhang.

Temes: Taxis Robots Xina