Les qualifica d'ineficaces
L'OCU carrega ara contra les polseres repel·lents de mosquits
L'organització indica que la superfície d'aquest producte és "escassa", amb la qual cosa limita el seu radi d'acció "a poc més de quatre centímetres".

342735 59 /
Després de la polèmica per algunes cremes solars infantils, denunciades pel seu etiquetatge,l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha advertit aquest dijous sobre la ineficàcia d’alguns productes contra els mosquits, com les polseres repel·lents o els aparells d’ultrasons, i ha remarcat que l’efectivitat de les locions repel·lents depèn del principi actiu i la seva concentració.
En un comunicat, l’OCU indica que si bé el repel·lent impregnat a les polseres desorienten els mosquits, la superfície d’aquest producte és "escassa" amb la qual cosa limita el seu radi d’acció "a poc més de quatre centímetres".
"Per tant, el tipus de repel·lent que portin és indiferent", conclou l’organització, que cita diversos estudis, entre els quals se’n troba un que va realitzar en el 2015 a partir de l’anàlisi a tres polseres repel·lents amb olis essencials "sense constatar cap resultat digne d’esment".
Es basa en estudis
Quant als aparells ultrasons, que són dispositius electrònics, assenyala que "se suposa que imiten el fet de batre les ales del mosquit mascle", la qual cosa foragitaria les femelles ja inseminades que són les que piquen, no obstant, l’OCU remarca que no és així.
Sobre aquest producte, recorda un treball en el qual van revisar 10 estudis de camp sobre aquests dispositius, que va concloure que mancaven d’efectivitat i "des d’aleshores i fins ara no ha sorgit cap evidència a favor".
L’organització de consumidors recorda que les locions repel·lents que s’apliquen a la pell, que es comercialitzen en forma d’esprai, barra o gel, no repel·leixen els mosquits, sinó que "més aviat els confonen", és a dir, que una vegada que aquests insectes han localitzat la persona i s’acosta, bloquegen els seus receptors olfactius fent-la "pràcticament invisible".
Principi actiu
Si bé els efectes estan demostrats "per molt estudis", prossegueix l’OCU, la seva eficàcia depèn del principi actiu i la seva concentració, de manera que el DEET (N,N-dietil-m-toluamida) i la Icaridina són els més eficaços respectivament, seguits del Citriodiol o PMD.
L’ANAR 3535 (Butilacetilaminopropionat d’etil), i els olis essencials (geraniol, oli de lavandula, lavanda) "són els menys eficaços, també són els menys tòxics", diu l’organització.
L’OCU recomana esperar 30 minuts abans d’aplicar el repel·lent si prèviament s’ha utilitzat protector solar, i no aplicar-lo mai a les mans dels més petits, ja que podrien posar-se’l a la boca o als ulls.
Notícies relacionadesQuant als insecticides presents en aerosols i en endolls de recàrrega –amb líquids o pastilles–, l’organització afirma que no foragiten els mosquits, sinó que els maten i segons alguns estudis, en poc menys de cinc minuts.
Sobre aquests, l’OCU aconsella no abusar-ne, ja que a llarg termini els seus principis actius (les piretrines), podrien resultar tòxics.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- Nova instrucció als registres El Govern central aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"