"Altament restrictives"

Clatellada de Competència a l'AMB per licitacions d'autobusos de Barcelona

L'organisme demana que en retiri dos per un valor total de 330 milions d'euros, al considerar-les "altament restrictives de la competència"

mjibanez35312367 barcelona 28 08 2016 barceloneando micro bus de barri 116 co160828201754

mjibanez35312367 barcelona 28 08 2016 barceloneando micro bus de barri 116 co160828201754 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Efe

L’Autoritat Catalana de la Competència  (Acco) ha requerit a l’Àrea Metropolitana Barcelona (AMB) queretiri dues licitacions del servei públic de transport col·lectiu de viatgers per un valor total de 330 milions d’euros, al considerar-les "altament restrictives de la competència".

Segons ha informat l’Acco, Competència es refereix a les licitacions relatives al servei de transport col·lectiu de viatgers entre els barris d’Horta i Gràcia de Barcelona, amb un valor de contracte estimat de 30.370.981 euros, i el que connecta Sant Boi de Llobregat, Barcelona i altres municipis del Baix Llobregat i el Barcelonès, per valor de 319.205.779 euros.

Amb aquesta actuació, l’Acco inicia formalment els tràmits per a la interposició de dos recursos contenciosos administratius contra aquestes licitacions.

En el cas d’aquesta segona licitació, l’Acco ja va impugnar el mes de febrer passat l’acord del Consell Metropolità de l’AMB amb data 27 de novembre del 2018 que havia aprovat en un primer moment l’expedient de contractació.

Requeriment previ a la impugnació judicial

No obstant, el passat 21 de maig, el Consell Metropolità Català de Contractes del Sector Públic va acordar deixar-lo sense efecte i aprovar de nou la licitació com a conseqüència de la resolució del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic.

Per això, l’Acco ha desistit de l’acció judicial iniciada i, d’altra banda, ha formulat un requeriment previ a la impugnació judicial, cosa que ha tornat a iniciar el procediment contra aquesta nova aprovació de la licitació per part de l’AMB.

En els dos casos, el fonament d’actuació de l’Acco és el mateix; es considera que els plecs de clàusules administratives i econòmiques particulars i de prescripcions tècniques que regeixen aquestes contractacions contenen previsions "altament restrictives de les competència" que eliminen la competència en aquests mercats.

En concret, s’exigeix un nivell d’experiència previ en nombre de quilòmetres recorreguts anuals en transport urbà molt elevat que limita el nombre d’operadors que poden participar en les licitacions i s’impossibilita que, en cas de presentar-se en formad’unió temporal d’empreses (UTE), es pugui sumar l’experiència dels diferents membres.

A més,s’exigeix disposar de terrenys per a cotxeres en un determinat radi territorial que dificulta que empreses no implantades prèviament al territori els puguin aconseguir.

L’oferta econòmica, poc valorada

L’Acco també considera que la competència en preus es troba doblement diluïda, ja que només 32 punts sobre 100 fan referència específica a l’oferta econòmica, i la fórmula que s’aplica per distribuir aquests 32 punts "és molt poc sensible a canvis en l’oferta presentada pels licitadors".

Competència també ha explicat que de la falta de concurrència i competència en una licitació pública no només en resultarà perjudicat el funcionament del mercat, sinó també la mateixa administració pública licitadora, que segurament pagarà un preu més alt i els usuaris rebran un servei de pitjor qualitat.

Notícies relacionades

Amb l’enviament d’aquest requeriment l’Acco atorga el termini màxim d’un mes perquè el Consell Metropolità de l’AMB procedeixi a declarar la nul·litat, derogui o deixi sense efectes els acords d’aquestes licitacions.

Si passa el termini d’un mes sense resposta afirmativa per part de l’AMB, s’obrirà el termini de dos mesos previstos en la legislació perquè l’Acco interposi un recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. 

Temes:

Autobusos