Anar al contingut

UN NOU PROBLEMA PER AL CLIMA

La moda dels tot terreny dispara les emissions dels cotxes nous

Els SUV, que emeten més CO2 i gasten més combustible, copen ja el 45% les vendes a Espanya

La tendència a la baixa en l'impacte climàtic dels turismes es va trencar el 2017 i des d'aleshores no deixa de pujar

Manuel Vilaseró

La moda dels tot terreny dispara les emissions dels cotxes nous

A la lluita contra la crisi climàtica li ha sorgit un nou maldecap: la moda dels SUV. En els últims dos anys s’ha trencat la tendència a la baixa en les emissions de CO2 dels vehicles nous mantinguda des de l’any 2008. El 2017 i el 2018 s’ha registrat una preocupant alça que un informe d’Ecologistes en Acció atribueix gairebé en exclusiva a l’enorme auge dels tot camins i els ‘crossover’, que representen ja gairebé la meitat de les vendes.  Es tracta de vehicles molt més pesats, per tant, menys eficients. Gasten més combustible i emeten més diòxid de carboni. Una autèntica "nova amenaça per al clima", segons l’organització mediambiental.

Els fabricants de cotxes i els distribuïdors s’han mostrat en diverses ocasions preocupats per la ruptura de la tendència a la baixa de les emissions. Es tracta d’un fenomen que no és exclusiu d’Espanya, sinó que es produeix a la majoria de països europeus. Un recent document de l’Agència Europea de Medi Ambient (AEMA), havia advertit que pot deure’s a un augment en la cilindrada, del protagonisme de vehicles més pesats com els SUV i a la baixada de les vendes als dièsel. 

El factor clau

La majoria de la indústria coincideix en aquesta anàlisi, tot i que a l’hora de publicitar els seus informes ha posat l’accent en la caiguda de vendes dels dièsel. És un argument més en la batalla que mantenen amb les administracions, que culpen de "demonitzar" injustament aquest tipus de vehicles. L’informe d’Ecologistes en Acció afirma, al contrari, amb dades d’Espanya, que el factor clau està sent la ‘moda SUV’.

Les emissions dels vehicles nous van experimentar un accelerat descens entre el 2008 i el 2015, passant de 149 a 114 g/km de CO2. El 2016 la caiguda es va alentir. Només va baixar un gram més. El 2017 va tornar als 114 i l’any passat la mitjana va pujar 117.

Aquest canvi de tendència s’ha produït en els mateixos anys en què les vendes de tot terrenys han augmentat de manera vertiginosa. De representar el 2015 menys del 20% del mercat, l’any passat van arribar al 41,3%. Segons una estimació feta per Transport & Environment (T&E), aquest tipus de vehicles tindrien unes emissions mitjanes de 132 g/km, tot i que els vehicles de més pes emeten quantitats que doblen aquesta xifra.

Els més venuts

"Observant les emissions dels vehicles tot terreny més venuts el 2018 resulta fàcil entendre que l’augment de vendes d’aquests vehicles està provocant una pujada substancial de les emissions mitjanes de la flota de vehicles nous", assenyala l’informe d’Ecologistes, que ofereix la llista de les emissions per models i marques. El Nissan Qashquai, amb més de 31.000 vehicles venuts, va ser el tercer cotxe més venut el 2018 i el líder entre els SUV. Tots els seus models oscil·len entre els 120 i els 138 g/ km. La palma se l’emporten els vehicles de gamma alta, com el Mercedes GLC, que s’acosta als 300 grams de CO2 per quilòmetre.

Des de començament d’any la tendència s’ha accentuat. Les emissions fins a l’abril han augmentat fins als 120 grams i la quota de mercat dels SUV s’ha enfilat al 45%.

La caiguda de vendes dels dièsel 

L’informe descarta com a causa rellevant del fenomen la caiguda de les venda dels dièsel perquè els emissions mitjanes dels gasoil i els gasolina tendeixen a igualar-se. L’any passat les seves emissions mitjanes van ser respectivament de 116 i 118. I tot i que tingués alguna influència, li resta importància per tres raons: els dièsel duren molts més anys i, per tant, emeten més al llarg del seu cicle de vida; la millora en eficiència dels gasolina segueix en augment; i les emissions en condicions reals de conducció són superiors als vehicles de gasoil, segons un recent estudi de l’ICCT (International Council on Clean Transportation).

La influència de l’augment de la cilindrada dels vehicles nous es descarta perquè a Espanya no s’ha produït. Al contrari, s’ha reduït lleugerament.

Modificar l’impost de circulació

Com a principal mesura per revertir la situació, Ecologistes en Acció proposa una reforma de l’impost de matriculació perquè només quedin exempts del seu pagament els vehicles de zero emissions. La resta, seguint el model aplicat per Finlàndia, pagarien en funció de cada gram de CO2 que emetessin. En l’actualitat, estan exempts els que no assoleixen els 120 g/km i la resta el paguen segons diversos trams amb marges molt amplis. També exigeixen que no s’aprovi cap pla Renove que no tingui en compte l’impacte climàtic dels cotxes nous. "Altrament els vehicles per als quals se subvencioni la compra podrien ser fins i tot més emissors que els desballestats", alerten.

Resulta xocant que a les enquestes la gran majoria dels espanyols es mostrin preocupats per l’escalfament global però a l’hora d’adquirir un vehicle nou apostin pels que més contaminen. Les emissions de CO2 figuren en la publicitat de tots els vehicles, tot i que amb una lletra diminuta, però a més hi ha una guia molt clara. Si el cotxe està exempt de l’impost de matriculació és que no supera els 120 g/km de CO2. Si n’emet més l’ha d’abonar.

Més beneficis

Un informe de l’èxit dels SUV es basa en l’aposta que han fet les marques. Al ser vehicles més cars deixen un marge de beneficis més gran als fabricants. Molts reconeixen que han sigut una de les claus que la indústria automobilística s’hagi mantingut a l’alça en els últims anys, però ells mateixos són els que hauran de buscar una solució. A partir del 2021 els cotxes nous han d’emetre de mitjana 95 g/km segons les directives de la Unió Europea (UE) i els fabricants que no ho compleixin s’arrisquen a fortes multes.