GÈNERE I COMPUTACIÓ

Dones a l'assalt de la informàtica

Dues acadèmies porten a Barcelona la tendència global de les escoles femenines de programació

Les promotores la consideren un pedaç davant de la disparitat en l'accés a les feines tecnològiques

zentauroepp47717648 barcelona 11 04 2019 sociedad codely es la primera academia 190501172104

zentauroepp47717648 barcelona 11 04 2019 sociedad codely es la primera academia 190501172104 / RICARD CUGAT

5
Es llegeix en minuts
Michele Catanzaro
Michele Catanzaro

Periodista

ver +

Feu un experiment amb un traductor automàtic a internet. Si introduïu la paraula doctor a la casella en anglès, el programa la tradueix en català com a ‘doctor’. No obstant, si hi introduïu la paraula en anglès nurse, el programa no la tradueix com a ‘infermer’, sinó com a ‘infermera’.

Després intenteu escriure doctor en un cercador d’imatges: veureu que hi apareixen molts més homes que dones. Finalment, adreceu-vos a un assistent virtual. Gairebé segur que tindrà veu o aspecte de dona.

"La majoria de la intel·ligència artificial està programada per homes i això té conseqüències", reflexiona Laura Fernández, directora d’All Women. Aquesta acadèmia de formació en intel·ligència artificial va inaugurar el seu primer curs fa tres setmanes. Alguna cosa crida l’atenció a la sala de parets de vidre on es duen a terme les classes, en un 'coworking' del barri del Born de Barcelona: totes les persones que hi estudien són dones.

All Women és l’última a arribar a Espanya de les escoles d’informàtica només per a dones. La va precedir l’any passat CodeOp, també a Barcelona, i el 2015, la pionera Adalab, a Madrid. Aquestes organitzacions ofereixen cursos intensius de setmanes o mesos que converteixen alumnes sense experiència en potencials empleades d’empreses d’informàtica, anàlisi de dades o intel·ligència artificial.

Demanda de programadors

El sector públic només ofereix formació acadèmica de llarg recorregut. Per això, davant de l’enorme demanda d’obrers del teclat, s’estan multiplicant acadèmies i cursos de programació o bootcamps, en l’argot informàtic. Entre aquests centres, hi ha un grapat d’all women coding schools (escoles de computació només per a dones). Aquest model va néixer als Estats Units fa menys d’una dècada, a acadèmies com Hackbright o Grace Hopper. Ara, aquestes organitzacions ja s’han consolidat. No obstant, són molt petites en comparació amb els principals 'bootcamps' globals, com Ironhack o General Assembly.

Classe a l’escola d’informàtica Allwomen. / RICARD CUGAT

"Els espais tecnològics són actualment gairebé només d’homes. Com a dona, et sents aïllada, envoltada per una cultura masculinitzada", explica Fernández. Abans de fundar All Women, ella mateixa va impulsar una iniciativa per finançar la participació de dones en 'bootcamps' clàssics. "Però elles ens deien, per exemple, que els exercicis es dirigien a simular partits de futbol o batalles navals, cosa que no els interessava gens", relata.  

"Les dones encara no han trobat la seva porta d’accés als espais tecnològics. Una de les nostres estudiants em va dir que en un curs amb homes se sentiria cohibida a l’hora de preguntar", afirma Katrina Walker, fundadora de CodeOp. "A més, hi ha qüestions que són específiques de les dones: negociar un salari igual al d’un home, desenvolupar el lideratge o controlar la tendència a jutjar-se a una mateixa tota l’estona", segueix.

"El fet de ser només dones genera un espai de seguretat en certes situacions. Ho veiem en les activitats infantils: si es posa un tornavís enmig d’una rotllana, segur que l’agafarà un nen abans que una nena", afirma Núria Castell, exdegana de la Facultat d’Informàtica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

"Espero que aquests cursos desapareguin a mitjà termini", continua Castell. "Estem fent esforços per despertar l’interès de les nenes en la tecnologia, però en veurem els efectes en una dècada", afegeix.

"Això és un pedaç: espero que no hagi d’existir en un futur", coincideix Fernández. "Ens acusen de sexisme al revés. Però seria com dir que ajudar els refugiats és donar-los un privilegi", argumenta Walker.

Confiança en una mateixa

Almudena Canalejo, una alumna mallorquina de CodeOp, va créixer jugant a l’ordinador. "Gairebé sempre estava jugant en el paper d’un home que rescata una dona o que es venja perquè havien matat la seva noia", recorda.

Els papers de gènere van seguir en la vida real. "Vaig entrar en una empresa alhora que la meva parella i amb el mateix nivell educatiu. Ara ell és administrador de base de dades i jo he tardat dos anys a trobar una altra feina", relata.

Mentre buscava feina la van becar per fer un curs a CodeOp. "Fins aleshores havia estat en cursos on era l’única dona i mai havia tingut una professora. L’experiència va ser increïble: vaig aprendre coses com ara tenir confiança en mi mateixa i veure referents femenins", relata. Canalejo començarà a treballar de programadora d’aquí a unes setmanes.

"Les empreses necessiten molta mà d’obra informàtica i no n’hi ha suficient. Per això han proliferat els cursos que aprofiten aquesta necessitat. Això pot donar una sortida a dones que estan fora del mercat laboral o en entorns pobres", afirma Castell.

L’oportunitat és el que va atreure cap a la intel·ligència artificial Blanca Cros, una experta en màrqueting de Camprodon (Ripollès), actualment alumna d’All Women. "Vaig veure totes les dades que es manegen en el màrqueting digital i em vaig adonar del filó que és l’anàlisi de dades", relata. "Al principi em vaig plantejar si podria fer una cosa tan tècnica. Havia treballat molt en webs, però sempre al costat de programadors homes. Ara m’ho estic passant molt bé", explica.

També per a Inés Cordón Morillas –una neurocientífica de Madrid que està acabant el doctorat a la Universitat Autònoma de Barcelona– la programació és una oportunitat de canvi. "Sempre vaig voler ser investigadora. He fet un màster a Marsella i el doctorat a Barcelona. Però veig molts companys molt bons que se n’han anat a l’estranger i no poden tornar. Jo no estic disposada a no tornar mai més", afirma. Analitzar dades i trobar-hi respostes per mitjà de la intel·ligència artificial és un curs diferent per a la seva passió investigadora.

Tecnologia i negociació

Els preus d’un 'bootcamp' varien entre els 6.000 i els 8.000 euros, segons l’escola i el tipus de curs, que duren entre un i tres mesos. Algunes acadèmies ofereixen beques i descomptes. També presumeixen de facilitar la conciliació. "Recordo una estudiant que donava el pit mentre programava sense parar", afirma Walker. A més de la formació tècnica, ofereixen tallers sobre negociació, lideratge i habilitats comunicatives.

Notícies relacionades

Per a algunes alumnes, l’experiència representa un canvi radical. "Jo era la típica noia d’humanitats que odiava les matemàtiques", afirma Aleum Yang Urfels, una sud-coreana establerta a Barcelona i exalumna de CodeOp. "Però vaig començar a tenir curiositat per la tecnologia i quan em vaig posar a programar me’n vaig enamorar: em va fer renéixer", relata.

"Veig com les dones es transformen durant el curs", afirma Walker. "Programar els fa canviar la seva relació amb la lògica. També comuniquen millor. Normalment, tothom intenta evitar l’estrès dels problemes, però programar t’obliga a enfrontar-te a problemes tot el dia. I aquesta habilitat la pots transferir a altres aspectes de la teva vida: de les relacions als negocis", conclou.

La desigualtat persisteix o augmenta

Segons un estudi de la consultora McKinsey, es podrien afegir 12 milions de dòlars al producte interior brut global el 2025 si s’avancés en la igualtat de gènere. Una altra investigació de la consultora ISACA ha revelat que la meitat dels directius del món no troba suficients treballadors de l’àmbit de la tecnologia, cosa que llasta el creixement de les seves empreses.

Temes:

Feminisme