DECISIÓ POLÈMICA

La Generalitat fitxa Deloitte per posar ordre en la renda garantida

El director general d'Economia Social admet en un informe que no té els mitjans que requereix el servei

"És habitual en projectes de l'administració", expliquen des de la conselleria, que el limita a una oficina de recolzament tècnic

zentauroepp43230451 barcelona  barcelon s  08 05 2018  sociedad      concentraci190423183609

zentauroepp43230451 barcelona barcelon s 08 05 2018 sociedad concentraci190423183609 / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Conselleria de Treball, Afers Socials i Famílies ha proposat la implementació de la renda garantida a una consultoria, Deloitte Consulting SLU. En un informe, que s’inclou dins d’aquest concurs públic, el Govern justifica la mesura pel fet que la Generalitat no té mitjans per complir amb la llei que regula aquesta prestació. La conselleria aclareix que es tracta d’una Oficina Tècnica de Recolzament per a la implementació de la renda, que fins ara feia el CTTI, i que ja treballava amb aquesta mateixa empresa. Insisteixen que el servei no està definitivament adjudicat, a falta de l’últim tràmit, i que "no tindrà cap relació en el dret de les persones que percebin aquesta prestació".

"L’Administració no disposa dels mitjans humans i tècnics especialitzats que donin resposta a les necessitats que requereix el servei de recolzament a la gestió dels processos vinculats a la prestació". Així comença l’informe de tres paràgrafs que firma l’actual director general d’Economia Social de la Generalitat, Josep Vidal, que fins ara ha gestionat la renda garantida. El mateix director, continua, "per fer complir els procediments administratius en els terminis legals", diu, "es fa indispensable contractar una empresa". 

I l’empresa escollida és Deloitte Consulting SLU, una consultoria que, segons fonts de la conselleria, ja treballa amb el CTTI (Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació) de la Generalitat, que era la que, fins ara, gestionava l’Oficina Tècnica de la Renda Garantida. Aquesta empresa ha hagut de declarar en el judici de la sortida en borsa de Bankia per un delicte d’estafa als inversors que els atribueix l’acusació popular. 

El concurs es va publicar el 5 de febrer. Aquesta empresa es va presentar poc abans de les 10 del matí del 3 de març. Més tard, el dia 4, ho va fer una altra, Everis Spain SLU. Però finalment va ser rebutjada per enviar la documentació 18 segons més tard del que estava establert. El Govern ha calculat que els costos del servei anual, sense IVA, se situa en els 587.808 euros. Deloitte s’ha ofert a fer-ho per 499.636 cada any. El contracte, per a dos anys, té un valor estimat d’1,1 milions d’euros. 

Ara falta només un tràmit, que Deloitte accepti. El Govern ja l’ha proposat com a adjudicatària. Si l’auditora dona el ‘sí’, ha d’incorporar sis treballadors de la companyia dins de la mateixa conselleria. En concret, al carrer de Sepúlveda 148-150, on hi ha les oficines del Departament de Treball. L’hi demana el Govern, que considera que si aquest equip se situés a la seu de l’empresa afectaria negativament la seva feina. "El contacte amb el departament ha de ser continu".

Servei habitual

"Les oficines tècniques són habituals quan s’implanten projectes en l’administració", aclareixen des de la Conselleria de Treball i Afers Socials. Ho defineixen com "un cost d’estructura" que permet la gestió de molts programes públics. Asseguren que aquest servei no té cap relació amb el nombre de persones que han de cobrar la renda, ni el pressupost que s’hi destinarà. "És un dret subjectiu", expliquen. 

Aquestes mateixes fonts avisen que el concurs és per a dos anys i mig. En concret, el recolzament d’aquesta empresa és variat. Haurà de resoldre incidències informàtiques, plantejar millores tecnològiques..., però també coordinar i planificar els comitès que es dediquen al seguiment de la prestació. Al seu torn, serà la responsable d’analitzar la implementació de la renda, fer plans pilot territorials, plans de contingència, detectar necessitats o elaborar informes sobre la gestió de la renda seguint les directrius de la cap del servei i la subdirectora.

Crítiques de falta de personal

Notícies relacionades

En múltiples ocasions, el tercer sector, sindicats i especialment la comissió promotora de la llei de la renda garantida han atacat la conselleria que dirigeix Chakir el Homrani per no estar gestionant correctament aquesta prestació, especialment per la saturació del servei i la falta de personal. A més, les persones sense llar, les dones maltractades, els joves extutelats o les persones que viuen en pisos amuntegats són alguns dels col·lectius que n’han quedat exclosos. 

"No hi ha informació, manipulen i amaguen les dades", es queixa el portaveu de la comissió promotora de la llei que regula aquesta prestació, Diosdado Toledano, que parla d’una "brutal opacitat" i que acusa l’actual conseller de "denegar aquest dret deliberadament". Gairebé 4.000 persones han presentat un recurs d’alçada contra l’administració després de quedar excles de l’ajuda, segons la seva opinió per raons mal fonamentades.

Una llarguíssima llista d’espera

Un any després de l’aprovació de la renda garantida de ciutadania, el setembre del 2018, el Govern només havia aprovat el 7,3% dels expedients nous. Eren 5.043 acceptats d’un total de 69.000 sol·licituds. El conseller va dir llavors en roda de premsa que l’"anormalitat democràtica causada pel 155" havia fet impossible avançar al ritme desitjat.  De setembre a gener es van valorar 11.000 sol·licituds per cobrar aquesta renda i el percentatge de les acceptades va augmentar, sempre segons el Govern, fins al 21%.