Presentació a Viena

S'enlaira un nou taxi volador autònom

L'EHang 216, un dron biplaça elèctric, assoleix una velocitat de 130 quilòmetres per hora i costa uns 300.000 euros

47629627 60

47629627 60 / JOE KLAMAR (AFP)

4
Es llegeix en minuts
Efe

És un taxi. És volador. I no és un somni futurista. Un dron biplaça elèctric no tripulat de l’empresa xinesa EHang s’ha enlairat aquest dijous a Viena en la seva primera presentació a la premsa a Europa.

L’EHang 216 s’enlaira de forma vertical impulsat per 16 hèlixs, compta amb una autonomia de vol de 35 quilòmetres, assoleix una velocitat de 130 quilòmetres per hora i costa uns 300.000 euros.

Els directius de la companyia xinesa volen reduir substancialment aquest cost quan l’aparell es produeixi en sèrie amb l’ajuda de la seva sòcia, l’empresa aeroespacial austríaca FACC.

"Des de l’aeroport de Nova York fins a Manhattan, un trajecte en helicòpter costa 800 dòlars, mentre que agafar un taxi val entre 70 i 85 dòlars i triga entre una i dues hores, depenent del trànsit", va explicar el president de FACC, Robert Machtlinger.

L’objectiu és que aquest trajecte amb taxi volador sigui igual de ràpid que un helicòpter però que costi només entre 50 i 85 dòlars, el mateix que un taxi, va assegurar Machtlinger en una roda de premsa.

Derrick Xiong, cofundador d’EHang, va indicar que aquesta nau pretén revolucionar la mobilitat urbana al passar de les dues dimensions del transport terrestre a la tres del viatge aeri.

"Hem realitzat milers de proves en els anys passats per garantir la seguretat, tant amb tripulants com sense, en diferents condicions atmosfèriques", va afirmar.

Menys sorollós que un helicòpter

Per Xiong, el desafiament més gran no és la tecnologia ni la regulació aèria, sinó "canviar la mentalitat" perquè la gent percebi que volar en un dron "és segur i barat".

El ministre de Transport austríac, Norbet Hofer, no va ocultar el seu entusiasme per aquesta tecnologia, que va descriure com a "neta i eficient", i va afirmar que l’EHang 216 és més segur i menys sorollós que un helicòpter.

"Amb aquest dron es pot viatjar molt ràpid des del centre de Viena als voltants, és elèctric, net i segur", va afirmar el ministre, i va prometre impulsar al més aviat possible un marc regulatori per a aquests taxis autònoms.

"Fa anys es parlava de la mobilitat amb helicòpters, però són sorollosos i cars. Aquest dron és silenciós, barat i gairebé no requereix infraestructures", va afegir Hofer.

Un vol de prova davant de la premsa

Per canviar la percepció del públic sobre la seguretat d’aquests drons, EHang ha organitzat avui per primera vegada al món vols de prova per a representants de la premsa a l’estadi de futbol vienès Generali Arena.

Aquests drons funcionen de forma autònoma i el passatger només ha de seleccionar una destinació prefixada –per exemple des de la parada del dron taxi fins a l’aeroport– perquè el vehicle s’enlairi, voli i el deixi al lloc triat.

Tant la ruta com l’altura del vol han de ser pactades per les autoritats d’aviació civil i la companyia una vegada que existeixi una regulació, segons fonts d’EHang.

Tot el trajecte es realitza de forma autònoma, però està supervisat per personal que intervé si hi ha algun problema.

El curt abast d’aquests vehicles es deu a la capacitat de les bateries, que es poden recarregar en una hora, però quan millori la tecnologia augmentarà la capacitat per portar més passatgers i pes.

Les mires, a la Xina

Machtlinger, per la seva part, es va mostrar convençut que la mobilitat aèria autònoma arribarà abans que la terrestre, perquè és un sector totalment nou per sota dels 300 metres d’altura.

"El vol autònom serà possible abans que la conducció autònoma, perquè, a diferència del trànsit viari, es desenvolupa de forma completament nova", va resumir.

El que sembla segur és que aquest tipus de mobilitat arribarà abans a la Xina que a qualsevol altra part, segons va indicar Xiong.

"L’administració d’aviació civil de la Xina està donant suport de forma decidida a aquesta tecnologia", va assegurar en declaracions a Efe.

Com a exemple, va exposar que EHang està ja desenvolupant amb les autoritats xineses els estàndards de certificació del sector.

Crítiques per la seva mida

En l’assaig realitzat a la gespa del Generali Arena la nau va ascendir uns 15 metres sobre el terra, va planar durant uns segons i va aterrar de nou al centre del camp.

"La sensació de vol és millor que la d’un helicòpter, més estable i silenciosa", va explicar Christian Bruna, fotògraf de l’European Pressphoto Agency –participada per Efe– que va realitzar un vol de prova amb el dron.

"Em vaig sentir com a ‘La guerra de les galàxies’: tanques la contraporta i la nau s’enlaira sense que facis res", va dir el reporter descrivint la sensació de volar en un aparell autònom.

Notícies relacionades

Pel costat negatiu, la reduïda mida de la cabina va fer que fins i tot un vol de dos minuts fos una experiència incòmoda.

"No podia estar assegut recte per la falta d’espai i havia de decantar el cap", va assenyalar Bruna, que fa 196 centímetres.