CONFLICTE EN EL TRANSPORT URBÀ

El taxi de Barcelona acata el decret del Govern per als VTC i torna a la feina

El gremi aixeca el setge de la Gran Via tot i que desconfia de la validesa legal de les promeses de Colau

Competència avança que impugnarà el reglament i no dubta que el text acabarà als tribunals

taxis-barcelona / periodico

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El taxi ha tornat aquest dimecres a ser el gremi dividit i desorganitzat que tan bé li va anar a l’Administració en el passat per justificar la seva nul·la recerca d’una mínima modernització de la professió. Els taxistes estaven cridats a decidirsi accepten o no el decret lleique el Govern aprovarà dimarts que ve, i per tant, si aixequen elcampament de la Gran Viadesprés de sis dies d’ocupació de l’artèria. El que havia de ser posar urnes i anar dipositant paperetes, ha derivat en un enverinat debat que ha acabat amb Alberto Álvarez, cap visible de la batalla contra els VTC, en retirada després d’assaborir el costat més amarg del gremi; amb la consulta començant ja de nit, i amb un resultat que ha sigut l’única bona notícia per als barcelonins: un ajustadíssim 'sí' a la proposta de la Generalitat, final de la vaga a partir de les 6 hores d’aquest dijous i aixecament del setge de la Gran Via

El text ha passat el tall després que 4.774 taxistes (d’un cens d’uns 14.000, entre propietaris de llicència i assalariats) hagin passat per les sis urnes instal·lades a la plaça de Catalunya. L’escrutini s’ha realitzat de matinada i ha sigut d’infart: 2.508 vots a favor i 2.177 en contra. Al final del recompte, molts s’han adreçat a la Gran Via per començar a retirar els cotxes de cara que dijous ja no hi hagi vaga i tot torni a la normalitat. 

Ada Colau també ha donat per bo el text que el Govern aprovarà dimarts (la votació dels taxistes no era en cap cas vinculant) i dimecres al matí ha instat els taxistes a aprovar-lo. Conegut el detall del document de la Generalitat, ha dit que “no s’entendria” que el gremi mantingués la vaga que van iniciar divendres passat. “La proposta és bona i de sentit comú”,ha defensat.L’alcaldessa de la capital catalana ha celebrat que la Generalitat avali que l’Àrea Metropolitana de Barcelona desplegui el seu propi reglament de regulació del transport de passatgers en vehicles de nou places, i ha recordat que la intenció és que el ple d’aquest ens supramunicipal aprovi el document en el ple del mes de març. A parer seu, el decret llei impulsat pel Departament de Territori i Sostenibilitat dona “cobertura legal” a la normativa en què ja estan treballant i que contemplaria laprecontractació de 60 minuts per als VTC.

Impugnació més complicada

Cal veure, no obstant, si l’obligació de reservar amb una hora d’antelació unUbero unCabifys’aplicaria tot l’any o si seria unamesura voluble. Fonts jurídiques consultades per aquest diari assenyalen aquesta última opció com la més “racional”, en el sentit deposar més difícil les possibles impugnacionsal text. Això implicaria que en determinats dies, com per exemple durant elMobile World Congress, quan la demanda es dispara, es podria reduir el temps fins als 15 minuts mínims que marcarà el decret del Govern. 

Els dubtes sobre el marge de maniobra de l’AMB són el principal punt de discussió en el sector del taxi. Al matí, durant una caldejada assemblea, han sigut molts els que han agafat el micro per compartir la seva absoluta desconfiança en el sistema. El problema és que tenen massa recent el reglament que Colau ja va intentar impulsar l’estiu passati que mai s’ha pogut aplicar, perquè ha sigut inhabilitat pelTribunal Superior de Justícia de Catalunya. Els experts consultats, no obstant, asseguren que la situació actual no hi té res a veure, “ja que ara hi ha molt més paraigua jurídic darrere de la proposta”. En resum: l’alcaldessa va intentar el 2018 crear una nova llicència metropolitana per als VTC que no tenia cap llei que l’emparés, mentre que ara, la precontractació de 60 minuts per a Uber i Cabify podrà recolzar-se en els decrets llei de la Generalitat i del Govern.

Primera demanda

Notícies relacionades

¿Significa això que ningú gosarà tombar-la? En cap cas. És més, l’Autoritat Catalana de la Competència, per boca del seu president, Marcel Coderch, ja ha anunciat que impugnarà qualsevol norma que posi restriccions a la competència, i ha considerat que si taxis i VTC presten el mateix servei s’haurien de regular en una sola llei. També ha donat per fet que el decret acabarà als tribunals. "Sense cap dubte", ha afegit.

Alberto Álvarez s’ha acostat a votar cap a les 22.30 hores. Tal com havia anunciat, ha votat a favor del decret, i ha assenyalat que fer-ho en contra "és matar el taxi". El problema és que són molts els companys del gremi que pensen que la normativa del Govern també serà el seu final. Ja a la mitjanit, i amb les urnes ja buides i els vots comptats, els taxistes han començat a retirar els seus cotxes de la Gran Via. Si tot va com hauria d’anar, l’artèria es despertarà amb la bullícia pròpia de qualsevol dijous. La Diagonal, en canvi, mantindrà les restriccions per la presència dels VTC. Aquest és un capítol encara per tancar