COL·LECTIU EN LLUITA

El Govern ultima una regulació 'light' d'Uber que sulfura el taxi

Les VTC s'hauran de reservar amb 15 minuts d'antelació i el client no podrà geolocalitzar-les

L'AMB considera "insuficient" el quart d'hora i els taxistes es regiren al centre de Barcelona

whatsapp-video-2019-01-18-at-114300 / periodico

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Pot ser que tot es redueixi a una qüestió d’expectatives nascudes d’un temor raonable. El taxi esperava aquest divendres que el Govern donés el cop de gràcia a Uber i Cabify amb una normativa tan restrictiva que fes impossible la supervivència d’aquestes aplicacions a Catalunya. Però la proposta, en forma de decret llei que amb el temps es muscularà amb una nova llei, s’ha quedat molt però que molt lluny d’aquesta projecció. El gremi demanava que aquests serveis s’haguessin de sol·licitar amb hores d’antelació. La resta de mesures no importaven perquè amb això n’hi havia prou. La controvertida precontractació s’ha quedat en 15 minuts, i és clar, el sector, o una part, ha explotat. Resultat: una "guerra" i una vaga tan indefinida com ho és el seu futur.

[Segueix la vaga del taxi a Barcelona en directe.]

El conseller de Territori i Sostenibilitatconseller Damià Calvet, ha comparegut davant de la premsa sense fissures en el gest. S’ha mostrat convençut que el decret que preveu que estigui aprovat en el termini d’un mes “crea les condicions per capacitar tots els actors i permetre que siguin competitius davant de les necessitats dels ciutadans”. Tot, ha insistit en diverses ocasions, “amb totes les garanties jurídiques”.Això significa que el seu equip ha estudiat la jurisprudència i la legislació vigent, tant europea com espanyola, per evitar que el redactat sigui tombat. Perquè, sens dubte, serà impugnat per terra, mar i aire. O aquesta és la previsió, perquè a més de les empreses afectades, les agències públiques de la competència estaran atentes al document final per estudiar les possibles mesures a prendre. Hi ha una possible esperança per al taxi, ja que es permetrà que les administracions locals ampliïn aquest quart d’hora si ho creuen necessari. Per a alguns, una maneratraspassar-ho cap a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que no ha participat en la configuració del decret.

A la tarda, ja amb els ànims molt caldejats i els taxistes instal·lats a Gran Via, s’ha produït una altra reunió entre líders del taxi i Pere Padrosa, director general de Transports i Mobilitat. S’ha ofert al gremi incloure l’obligació que els recorreguts en VTC tinguin una durada mínima de tres hores, segons han confirmat els taxistes. La conselleria s’ha limitat a assenyalar la “voluntat del Govern de tenir un marc de negociació permanent” amb el taxi. Aquest punt de les tres hores, no obstant, s’afegiria en la futura llei, que té un recorregut molt més llarg (any i mig com a mínim) que el decret.

Colau, ni idea

Ada Colau ha sigut informada divendres al matí sobre el contingut del decret. El mateix Calvet li ha trucat per telèfon poc abans de presidir la reunió del Consell del Taxi, on ha desgranat els detalls de la normativa. Res sabia l’alcaldessa fins a la data de les intencions de Territori respecte a la regulació de les VTC. “El decret –ha explicat el conseller– deixarà la porta oberta a la regulació fina d’alguns aspectes. Els ajuntaments que ho considerin podran treballar amb reglaments que incrementin aquells 15 minuts de precontractació”. La pregunta era obligada: ¿S’ha estudiat la viabilitat jurídica que sigui una hora, o dues, o sis? Seria ingenu pensar que els advocats del Govern no han analitzat diferents escenaris. Calvet no ho ha confirmat, i s’ha limitat a dir que, en el cas que l’AMB volgués ampliar el temps que ha de passar entre la reserva d’un Uber i l’inici del viatge, “els seus serveis jurídics ho haurien d’estudiar”.Els analistes perspicaços també veuran aquí cert llançament de pilotes fora

L’ens metropolità ha respost per escrit a la presentació del decret i ha qualificat el quart d’hora d’“absolutament insuficient”.“És impossible controlar i desvirtua el concepte i la finalitat de la precontractació”,diu el comunicat, que insta el Govern a “replantejar-se els 15 minuts per fixar terminis més amplis”. Alhora, no obstant, l’AMB anuncia que al seu propi reglament, que està en període de consultes, “inclourà el mateix termini de precontractació que finalment es reculli en el decret llei per evitar qualsevol nova impugnació que pogués comportar la suspensió judicial d’aquest”. O sigui, s’eleva la queixa però s’acata el que estableixi la Generalitat per evitar més problemes legals: l’Àrea Metropolitana ja té un reglament de VTC impugnat, el que va tractar d’impulsar l’any passat amb la creació d’una credencial pròpia per a les llicències d’Uber i Cabify.

Que deixin de deambular

Malgrat que siguin només 15 minuts, la patronal de les VTC, Unauto, ja ha anunciat la seva intenció de recórrer un decret que, a la seva manera de veure,“restringeix els drets dels propietaris de llicències de lloguer de vehicles amb conductor”. Consideren que aquesta regulació “no seria justa i que significaria el final del sector” i avancen que recorreran al Tribunal Constitucional perquè es posicioni sobre una cosa que, assenyalen, ja ha sigut tombat en països com França. Els empresaris també han volgut recordar al Govern que hi ha 3.000 llocs de treball en joc i que si es regula en contra seu, li reclamaran indemnitzacions per valor de 1.100 milions d’euros.

Les queixes de les VTC fan referència a altres assumptes importants que el decret llei també pretén modificar. Com l’obligació d’anul·lar la geolocalització. Les aplicacions com Uber o Cabify hauran de bloquejar el sistema que permet l’usuari situar els cotxes disponibles. D’aquesta manera, la localització de l’automòbil només s’activarà quan se sol·liciti el servei i el sistema ens assigni un conductor, que en cap cas podrà arribar abans de 15 minuts (cal veure com i qui controlarà que realment es faci carn més enllà del quart d’hora).  

Notícies relacionades

Una altra de les novetats que pretén impulsar Territori és l’obligació que les VTC hagin de tornar al lloc d’origen quan acabi el servei, o en el seu defecte, que no aparquin en la via pública. Se’ls forçarà, per tant, a no estar a la vista quan no siguin operatives. En el cas de no tornar al seu hangar, hauran de protegir-se en aparcaments o garatges i només podran circular sense passatge quan tinguin una reserva en marxa. L’objectiu d’aquestes dues mesures, en paraules de Calvet, és evitar que els vehicles d’Uber i Cabify“deambulin per aconseguir clients sobre la marxa com si fossin taxis”. ¿I qui controlarà que es compleixi la normativa? “Incrementarem la capacitat inspectora”, ha detallat el conseller, sense més concreció. Tenint en compte que hi ha mitja desena de controladors per a 10.500 llicències de taxi, és complicat esperar ara un exèrcit de rastrejadors de VTC furtives

Així les coses, sembla que la decisió del Govern, aparentment, no ha agradat a ningú. Ni als taxistes, que veuen perillar més que mai el seu negociat; ni a les VTC, que pretenien quedar-se com estan perquè se senten protegits pel decret llei aprovat al setembre pel Govern de Pedro Sánchez i que els dona quatre anys de marge abans que algú modifiqui la seva activitat; ni l’AMB, que sembla sentir-se traïda amb una normativa en què no ha participat i que li dona un marge de maniobra pràcticament nul. Tots enfadats i milers d’usuaris del taxi amb el braç aixecat i sense entendre res.