Anar al contingut

CANVI EN LA NORMATIVA

El VTC prepara l'ofensiva legal contra l'obligació de precontractació

Les restriccions legals comportaran una batalla judicial i milers d'acomiadaments

Cabify considera que les mobilitzacions del taxi volen "defensar els privilegis d'un monopoli que no vol evolucionar"

Eduardo López Alonso

El VTC prepara l'ofensiva legal contra l'obligació de precontractació

Les firmes de VTC a Catalunya, Cabify i Uber, estan disposades a obrir una batalla judicial contra l’Administració si s’estableix l’obligació d’un temps de precontractació de 15 minuts.

Unauto, la patronal del negoci de vehicles de transport amb conductor (VTC), ha anunciat aquest divendres que recorrerà la decisió del Govern d’obligar a contractar amb una antelació mínima de 15 minuts els serveis de companyies com ara Uber i Cabify. L’associació, que representa al 90% del sector a Espanya, considera que aquesta regulació "no seria justa, ja que significaria el final del sector". Unauto recorda en un comunicat que "a cap altre país europeu hi ha un marc legal que contempli res semblant" i adverteix a la Generalitat que s’enfrontaria a indemnitzacions de més de 1.000 milions d’euros si s’aprovés definitivament aquesta mesura.

Cabify considera que qualsevol exigència en temps de precontractació dels serveis dels vehicles de lloguer amb conductor suposarà una amenaça a la supervivència d’un model de mobilitat urbana que ha aconseguit el suport dels consumidors a Catalunya i la resta del món.  

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha decidit obligar les firmes VTC a establir un temps de precontractació dels seus serveis de 15 minuts. Els taxistes reclamaven 24 hores, però el sector VTC considera que qualsevol temps d’espera des de la contractació amb el mòbil atempta el centre del seu model de negoci. 

"Si s’estableix un període de precontractació, és igual que siguin 24 hores que 20 minuts. Qualsevol període d’antelació fa molt complex poder operar", admetia dijous el director per a Europa de Cabify, Mariano Silveyra. Segons aquest directiu, "el temps d’espera en els serveis VTC està en una mitjana de cinc minuts. Només entre el 5% i el 10% dels clients reserven cotxe amb temps".

Davant d’un canvi legal d’aquesta envergadura, Cabify recorrerà als tribunals. "Espanya és el país més restrictiu, i qualsevol obligació de precontractació el farà encara més restrictiu i obligarà milers d’acomiadaments en els VTC". 

Cabify ha distribuït un comunicat en el qual considera, en relació amb la vaga anunciada dels taxistes, que "s’està enviant un missatge molt preocupant a la societat catalana: la pressió i el boicot als ciutadans funcionen per defensar els privilegis d’un monopoli que no vol evolucionar i que veu en la tecnologia una amenaça".

"La qualitat del servei dels VTC, a més de l’ampolla d’aigua o del bon servei del conductor, es basa en el temps d’espera, que, sense ser immediat, com en el taxi, que el pares aixecant la mà al carrer, és fonamental", explica Silveyra. "El client no està disposat a esperar, això implicaria la desaparició del model VTC a Catalunya", afegeix.  Segons l’opinió de Silveyra, la solució del conflicte passa per "prendre mesures positives de recolzament al taxi i al VTC, i no, noves restriccions". En cas contrari, al voltant de 3.000 llocs de treball estan amenaçats. 

Temes: Taxis