risc insensat

La pel·lícula 'A ciegas' genera un nou repte viral perillós

L'exitós film de Netflix desencadena centenars de mems i desafiaments on la gent s'enfronta a activitats quotidianes amb els ulls embenats

zentauroepp46426315 a ciegas190106163251

zentauroepp46426315 a ciegas190106163251

4
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia

En el seu ‘Assaig sobre la ceguesa’, l’escriptor portuguès José Saramago va crear un món distòpic en el qual s’imposa el desordre davant de la proliferació d’una epidèmia que deixa cegues les persones. La novel·la segueix diversos personatges obligats a sobreviure a les palpentes en un context de pànic generalitzat, ineptitud governamental i egoisme desbordat. La faula és una metàfora sobre la societat contemporània, que a ulls del guanyador del premi Nobel de literatura s’ha tornat cega per indiferència i inhumanitat. “Crec que no ens quedem cecs, crec que estem cecs, cecs que veuen, cecs que, veient, no veuen”, deia en un moment de la narració. Com si volguessin donar la raó a Saramago, les xarxes socials s’han omplert ara de gent que camina amb els ulls tapats per espais públics o que s’estampa a cegues contra les parets per pur entreteniment. 

El nou repte s’ha fet viral i ha generat certa alarma davant dels riscos que pot comportar per a la integritat física. En la majoria dels casos no són més que vídeos que recreen uns minuts d’experiència jocosa amb la vista embenada, però d’altres han despertat més preocupació, com un en què es veu un home al volant d’un automòbil amb els ulls tapats. La inspiració d’aquesta nova moda gregària a les xarxes surt d’‘A ciegas’, el thriller psicològic produït per Netflix i protagonitzat per Sandra Bullock que es van descarregar 45 milions de persones durant la setmana posterior a la seva estrena el 21 de desembre, unes xifres que han convertit el film en el llançament de més èxit fins a la data de la plataforma de streaming. 

Mems i vídeos

La pel·lícula narra les peripècies d’una mare que prova de salvar els seus fills en un món apocalíptic on la gent s’ha de tapar els ulls per no caure presa d’unes forces paranormals que els empenyen al suïcidi. El film ha generat centenars de mems i vídeos de gent que juga a cegues a bàsquet o carreguen amb els ulls embenats els seus fills pel carrer. En un dels més vistos, amb més de dos milions de visites, la youtubera Morgan Adams es proposa passar 24 hores amb la vista encegada mentre algú la segueix filmant-la. Però no esperin grans emocions. El moment estel·lar de la gesta és quan ensopega al final d’una cinta mecànica i cau al costat d’una amiga. En un altre dels vídeos, tres adolescents passegen per un Walmart amb un mocador als ulls xocant contra les prestatgeries del supermercat. 

El repte és un enorme regal publicitari per a Netflix, que ha sabut avivar-lo donant-li més ressò al demanar el personal que no es faci mal mentre fa tonteries. “No em puc creure que hagi de dir això: sisplau, no es facin mal al fer el repte de ‘A ciegas’”, ha dit la companyia en un comunicat. “No sabem com va començar això i us agraïm el vostre afecte, però Chico i Chica només tenen un desig per al 2019 i és que ningú acabi a l’hospital fent mems”. Chico i Chica són els noms que Bullock els dona als seus fills a la pel·lícula. D’acord amb ‘The Washington Post’, els vídeos amb el hashtag #BirdBoxChallenge no van tenir massa repercussió fins que Netflix va fomentar la curiositat fent pública la seva advertència. 

Els reptes virals són cada vegada més comuns i, en alguns casos, perillosos. Fa uns mesos un adolescent de Memphis va disparar a un home mentre feia el repte de ‘No Lacking Challenge’, que sembla consistir a treure la pistola després de fabricar premeditadament una discussió. Aquest mateix any també es van donar casos de diversos nens intoxicats amb detergent quan jugaven al ‘Tide Pod Challenge’, que consisteix a posar-se un paquetet de rentaplats a la boca. A d’altres els ha donat últimament per menjar cucs, posar-se condons de làtex per un orifici del nas o cantar mentre condueixen en l’anomenat repte del ‘Carpool’. 

Primesa extrema

Tot sembla valer per obtenir una bona foto o uns minuts de protagonisme amb un vídeo a internet. Hi ha gent que ha mort per fer-se selfis extrems. Fa només dos mesos una parella d’expatriats indis als Estats Units es va desplomar per un barranc del parc nacional de Yosemite mentre es feien una foto prop d’un precipici. Diversos reptes s’han dedicat a promoure estar molt prim. Una de les seves versions consisteix a demostrar que els dos genolls d’una persona són tan estrets com la longitud d’un telèfon mòbil. En l’altre pas de rosca de la mateixa cosa intenten provar que la seva cintura no mesura més que un foli A-4.

Notícies relacionades

El ‘BirdBoxChallenge’ ha travessat les fronteres dels Estats Units, on solen començar aquestes coses. “L’última tonteria viral (però tonteria) és BirdboxChallenge”, va dir la setmana passada la Guàrdia Civil en un dels seus tuits. “Pot ser molt perillós, per a tu i per als que més estimes”. També algunes associacions de cecs han dissuadit els internautes de posar-se la bena i han recordat que les persones cegues poden fer una vida bastant normal una vegada s’han adaptat a la seva nova condició. 

‘Bird Box’ és una adaptació de la novel·la del mateix nom de Josh Malerman i ha sigut dirigida per la danesa Susanne Bier