Protestes al Regne Unit per la pujada desmesurada dels bitllets de tren

S'ha incrementat un 3,1% mentre que la xarxa ferroviària pateix els retards més grans en 13 anys

El govern culpa els sindicats per demandar sous més alts

zentauroepp46407277 ara6  londres  reino unido   02 01 2019   varios activistas 190102215928

zentauroepp46407277 ara6 londres reino unido 02 01 2019 varios activistas 190102215928 / ANDY RAIN

2
Es llegeix en minuts
Alfons Saladrigas

Milers de persones van protestar aquest dimecres en estacions ferroviàries de tot el Regne Unit per la decisió del govern de Theresa May d’apujar els preus dels bitllets dels trens un 3,1%. Es tracta d’una pujada exagerada, per sobre de l’IPC, que es produeix malgrat l’increment dels retards i cancel·lacions de trens (en el seu nivell més baix dels últims tretze anys) i el deteriorament dels vagons.

El Regne Unit té els trens més cars d’Europa. Segons un estudi del sindicat TUC, el bitllet mensual entre Londres i Chelmsford (uns 46 quilòmetres) costa 425 euros, mentre que l’equivalent a Espanya seria de 120. La despesa en transport suposa el 13% dels ingressos dels britànics, en comparació amb el 5% dels espanyols, el 4% dels alemanys o el 2% dels francesos. Els preus dels trens al Regne Unit han pujat gairebé un 120% des de la seva privatització l’any 1993 pel govern conservador de John Major.

Des d’aleshores, el servei va ser transferit a companyies privades mentre que les infraestructures van seguir en mans de l’estat. Alguns manifestants es queixaven que directius de Network Rail, la companyia que gestiona les infraestructures ferroviàries, finançada amb diners públics, s’emportessin més de 70 milions en primes malgrat els retards i problemes de servei. “No puc entendre com els directius continuen obtenint aquestes primes tan elevades mentre el servei és tan pobre”, va lamentar un manifestant a l’estació King’s Cross, a Londres. “Cada any diuen que milloraran el servei, però mai ho fan”, va protestar un altre.

Inversió rècord

El govern va dir que 98 penics de cada lliura que costa el bitllet és reinvertit en infraestructures i el ministre de transport, Chris Grayling, va assegurar que s’havien dut a terme una inversió rècord en infraestructures aquest any, una afirmació rebatuda per Jeremy Corbyn, el líder laborista, que va encapçalar les protestes de Londres. Corbyn va demanar la renacionalització del sistema ferroviari. “D’alguna manera o una altra tots els estats financen el seu sistema públic, a cap país funciona de forma totalment independent”, va justificar.

Notícies relacionades

Grayling no va dubtar a culpar els sindicats i va afirmar que ells “han exigit pujades de sou per sobre del 3% i això és el que provoca l’increment dels preus més del que caldria, i són els mateixos sindicats que financen al Partit Laborista”. “És un escàndol que el senyor Grayling culpi els treballadors dels problemes provocats per la privatització dels ferrocarrils”, li va replicar Mick Cash, director del sindicat RMT.

L’exagerada pujada dels bitllets per part del govern contrasta amb la decisió de l’alcalde de Londres, el laborista Sadiq Khan, de congelar el preu dels bitllets del transport públic a la ciutat des que va ser elegit el 2016. “Si jo puc congelar els preus i oferir un millor servei, ¿per què no el govern del país?”, va preguntar Khan. “Les conseqüències de la congelació de preus seran retallades de serveis”, li va advertir Grayling.