PUNT NEGRE FERROVIARI

Extremadura esclata després de 4 avaries de trens amb passatgers tirats al mig del camp

La Junta demana a Renfe que deixi de prestar el servei si no pot garantir la seguretat dels usuaris

La companyia decideix embarcar mecànics en tots els combois i el ministre Ábalos parla d'errada inadmissible

Es llegeix en minuts

Manuel Vilaseró

La paciència d’Extremadura amb la seva obsoleta xarxa ferroviària ha arribat al límit després que 290 persones s’hagin vist afectades aquest inici d’any per quatre avaries, una de les quals va deixar tirats els passatgers de matinada en el camp, sense llum ni calefacció. La Junta s’ha plantat i ha arribat a exigir a Renfe que suspengui temporalment el servei ferroviari i ofereixi "altres alternatives de mobilitat viables sinó és capaç de garantir la seguretat i la tranquil·litat dels viatgers".

L’exigència pot semblar extrema, però arriba després d’anys de protestes per una xarxa davant de la qual han passat de llarg tots els projectes de modernització. Els seus 725 quilòmetres de longitud són tots de via única i sense electrificar, amb alguns trams amb travesses del segle XIX on la velocitat és limitada a 50 km/h i fins i tot a 30 km/h. Els 11 combois que circulaven fins fa poc eren tots de la sèrie 598, de propulsió a dièsel i amb més de 15 anys d’antiguitat.

Mala gestió

La mala gestió de Renfe quan es produeix una emergència no fa més que agreujar la situació, com ha pogut comprovar-se en l’odissea del fatídic tren que ha deixat tirats els passatgers de matinada, segons la Junta d’Extremadura. El ferrocarril va partir a les 17.30 hores de l’estació de Badajoz i havia d’arribar a Madrid a les 23.12 hores, però no ho va aconseguir fins passades les 3.30 hores de la matinada a causa de decisions errònies de la companyia, segons l’Executiu regional.    

Al poc de sortir, el comboi es va espatllar a Mèrida. Fins aquí tot normal (dins de l’anormalitat). En aquella estació tots els passatgers van haver de canviar de tren, però en comptes de reubicar-se en un de més modern, que també estava disponible, segons la Junta, se’ls va posar en un altre de la sèrie 598. El resultat va ser que a l’arribar a Navalmoral de la Mata, a les 21.30 aquest es va aturar per una altra avaria. En comptes d’intentar resoldre-la a l’estació, on els passatgers podien ser atesos, es va optar per seguir endavant.

Passades les 22.15, va arrencar de nou, però es va tornar a parar al cap de pocs minuts al mig del camp. Des d’aproximadament les 22.20 fins a la 1.15 del dimecres, el comboi es va quedar al mig d’un erm extremeny amb els passatgers completament desassistits. Fins que va reiniciar la marxa gràcies a un altre tren que el va remolcar fins a Madrid. Una part dels passatgers van arribar a la capital d’Espanya en tres autocars.

"Són uns inútils"

Per al director general de Transports de la Junta, José González, "el problema és que algú es va entossudir a continuar amb aquest tren cap a Madrid". "Per això es va quedar aturat al mig del camp. Aquest tren vell no era el més segur que es podia tenir. Si Renfe no té facultats per realitzar el transport a la regió li demanem que ho deixi. No voldria passar-me, però si són uns inútils...”, es va despatxar el responsable autonòmic.

El president de la Junta, Guillermo Fernández Vara (PSOE), immers en plena precampanya de les autonòmiques, també es va pronunciar a través d’un tuit: “Davant dels esdeveniments d’aquesta nit exigeixo al Govern respostes, explicacions i accions concretes”.

Renfe investiga 

Després de recordar les mesures que ja s’han pres per millorar el servei i demanar disculpes, Renfe ha anunciat que embarcarà un mecànic a tots els trens que circulin per Extremadura i no només els "més sensibles" com feia fins ara. També revisarà els protocols d’actuació en cas d’incidències, a més d’obrir una investigació per conèixer les causes concretes de l’avaria mecànica que va patir el tren Badajoz-Madrid i adoptar les mesures necessàries perquè aquest tipus de situacions no tornin a produir-se.

L’última vegada que es van acumular diverses incidències en un curt període de temps –en el passat Pont del Pilar– Renfe va cessar dos alts càrrecs a Extremadura, en concret el gerent de Serveis Comercials de l’àrea Sud i el responsable de Gestió i Contractes de Fabricació i Manteniment. El Govern va nomenar poc després un Coordinador del Sistema Ferroviari a Extremadura, Eduardo Villar.

En els últims sis mesos, la companyia ha iniciat la substitució dels 11 trens de la sèrie 598, per altres de més moderns de la sèrie 599. Fins ara s’han substituït 5 unitats i la resta és previst que es renovi entre febrer i maig.

Unes altres de les mesures en curs són la substitució de motors i activació de trens de reserva a Badajoz i a Mèrida i una inversió urgent en infraestructures que està emprenent Foment. Segons l’operadora, aquestes mesures "han permès reduir al mínim el nombre d’incidències registrades a Extremadura en els últims mesos", tot i que el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha reconegut en un tuit que, malgrat la reducció d’avaries, "encara n’hi ha altres d’inadmissibles".

La resta de partits han sortit en bloc. El president del PP extremeny, José Antonio Monago, es pregunta: “¿On són els nous trens promesos? El silenci de Vara és indigne com el tren que patim”. Monago va presidir la Junta entre 2011 i 2015. Durant aquest període es va descartar l’AVE i va prometre “un tren ràpid” pel 2015. No va arribar mai. El diputat de Podem en l’Assemblea Daniel Hierro creu que “els passejos del ministre Ábalos no estan servint per a res”.

Les tres restants avaries 

La primera de les altres tres restants avaries amb què ha començat l’any Extremadura va afectar el dia 1 a la línia Badajoz-Mèrida, amb un Talgo que també va provocar retards al matí i que va causar situacions de tensió a l’estació de Càceres entre els passatgers i un empleat de Renfe, la qual cosa va motivar la intervenció de la Policia Nacional.

Notícies relacionades

Un altre tren que cobria la línia Sevilla-Mèrida-Càceres es va quedar aturat a Cazalla-Constancia (Sevilla), fet que va provocar que els passatgers haguessin de continuar amb autobús –amb diverses hores de retard– fins a Mèrida i Càceres.

Els nou passatgers que viatjaven en el recorregut Càceres-Sevilla aquest dimecres han hagut de ser traslladats amb autobús fins a Mèrida a causa d’un altre problema amb una màquina.