pacte després de la cimera del clima

Els cotxes del 2030 hauran d'emetre un 37,5% menys de CO2 el 2030

El Consell i l'Eurocambra arriben a un acord sobre els termes de la descarbonització del sector del transport

abertran42618468 cln01 colonia  alemania  08 03 07   una imagen de archivo de181218102254

abertran42618468 cln01 colonia alemania 08 03 07 una imagen de archivo de181218102254 / ALEXANDER RUESCHE

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez / Bruselas

Després de diversos intents fallits, el Consell, l’Eurocambra i la Comissió Europea han aconseguit tancar un acord sobre la descarbonització del sector del transport. Els cotxes nous comercialitzats el 2030 hauran d’emetre un 37,5% menys de diòxid de carboni respecte als nivells del 2021 i un 31% les camionetes. El compromís és més ambiciós que l’objectiu fixat per la indústria i els governs europeus a començaments de desembre, que demanava una reducció del 35%, però es queda per sota del 40% reclamat per l’Eurocambra.

L’acord, que arriba uns dies després de la cimera de Katowice, també inclou un objectiu intermedi del 15% per al 2025 en el cas dels cotxes, una clàusula de revisió i un esquema de bonificació per incentivar els fabricants de cotxes que comercialitzin vehicles més nets o amb baixes emissions. “És un senyal important en la nostra lluita contra el canvi climàtic”, ha valorat la ministra austríaca de medi ambient, Elisabeth Kpestinger, que fins a finals de desembre ostenta la presidència de torn de la UE.

“Enviem un senyal polític clar a la indústria, inversors, clients i autoritats públiques. El nostre objectiu últim és que es produeixin a Europa els millors, més nets i més competitius cotxes que utilitzin les millors i més modernes infraestructures i que reduïm la contaminació”, ha afegit el vicepresident d’energia, Maros Sefcovic.

Valors reals

El nou sistema també inclou un mecanisme per limitar la diferència entre els valors de fuel consumits en laboratori i en conducció real, tot i que segons l’associació europea de consumidors no és clar com funcionarà aquest mecanisme. “La decisió ha d’empènyer els fabricants a comercialitzar més models de cotxes baixos en emissions, com els elèctrics. És un bon avenç, perquè només amb més cotxes baixos en emissions els consumidors podran escollir entre elèctrics, híbrids i cotxes convencionals més eficients”, ha indicat la seva directora, Monique Goyens.

Notícies relacionades

Els 28 van tancar un acord polític el 9 de desembre després d’un intens estira-i-arronsa entre dues visions, la dels països convençuts que és necessari mostrar ambició respecte als objectius mediambientals i la d’aquells molt més prudents i temorosos que el moviment acabi passant factura a la potenta indústria automobilística europea. Finalment, i després d’una llarga batalla que els va portar dotze hores de negociació, els ministres aconseguien un compromís polític entorn d’una reducció del 35% que la pressió de l’Eurocambra ha aconseguit elevar al 37,5%. Un objectiu que per a alguns a la cambra queda curt.

“L’acord està molt per sota del que seria necessari per treballar seriosament cap als objectius de l’Acord Climàtic de París. De nou de la mà del ‘lobby’ automobilístic, els estats membres han mostrat una falta d’ambició i visió preocupant. La indústria i l’ús del futur passen per la mobilitat sostenible i compartida amb uns cotxes d’emissió zero”, ha urgit l’eurodiputat d’Equo, Florent Marcellesi.

Temes:

Unió Europea