MOBILITAT

Prop de 5.000 motos protesten a Barcelona contra la gestió de l'ajuntament

Les associacions moteres es manifesten contra les polítiques municipals que al seu entendre busquen criminalitzar l'ús de la motocicleta

Des de l'associació de fabricants, Anesdor, comprenen les queixes, però advoquen pel diàleg amb el consistori per buscar solucions de mobilitat

abertran46112064 barcelona 02 12 2018  sociedad   mani motera en barcelona  s181202170226

abertran46112064 barcelona 02 12 2018 sociedad mani motera en barcelona s181202170226

4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

Prop de 5.000 motocicletes de tot tipus (la majoria escúters) s’han manifestat aquest diumenge a la platja de la Mar Bella de Barcelona en protesta per la gestió de l’ajuntament. Segons els organitzadors,l’Agrupació Motera Catalana (AMC) i la Unió Motera Internacional (IMU), a més de 50 motoclubs adherits, l’acte de protesta pretén frenar el que consideren atacs des del consistori que presideix Ada Colau, així com manifestar la seva disconformitat per la política de mobilitat municipal en la qual es pretén criminalitzar el col·lectiu de les motos.

Concentració a la Mar Bella.

La concentració es va dur a terme a la zona pròxima a Diagonal Mar a partir de les 11:30 hores i els motoristes s’han anat congregant per iniciar un recorregut pels principals carrers de la ciutat per demanar quel’ajuntament reconsideri la seva política de restricció de circulació i aparcament de les motos. La marxa lenta va partir de l’aparcament de la Mar Bella i va recórrer part del litoral des del Fòrum fins a la plaça dels Voluntaris per pujar pel carrer de Marina i tornar al mar per Via Laietana després de girar per Aragó. Els concentrats van reclamar el paper de la motocicleta com a solució de mobilitat real i van advocar per millorar les condicions de circulació per a aquest col·lectiu que representa 330.000 desplaçaments diaris a la ciutat.

Transport públic i formació

Juan Carlos Toribio, coordinador d’IMU, va assenyalar que “el transport públic no està preparat per absorbir tota la demanda, i tampoc les connexions amb l’àrea metropolitana conviden a deixar la moto a casa”. “En definitiva: necessitem les motos, no som el diable”, va sentenciar. Per la seva part, des de l’AMC consideren que “les motos de 125 [centímetres cúbics] tenen gran part de culpa en la sinistralitat. “Si no volem que els nostres es facin mal cal proposar un mínim de formació”, va recalcar el membre de l’entitat Pere Martínez. En aquest sentit, es va reclamar a l’ajuntament un estudi per cilindrades de la sinistralitat de la moto.

Des d’aquest dissabte passat totes les motocicletes i ciclomotors que no disposin del’etiqueta mediambiental facilitada per la Direcció General de Trànsit (DGT) no podran circular dins de les zones de baixes emissions establertes en cas d’episodid’alta contaminació. El 2020 aquesta restricció afectaria el 40% de les motos censades a Barcelona. Aquesta mesura, unida a les restriccions d’aparcament a la ciutat i a les campanyes per promoure l’ús del transport públic en les quals es presentava la motocicleta i el cotxe com a sistemes de desplaçament perillós, ha fet que les associacions s’hagin manifestat pacíficament aquest diumenge.

El consistori va voler puntualitzar les prohibicions emparant-se en l’“objectiu de protegir la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat en el marc de la lluita contra la contaminació”, i en unes declaracions, la regidora de mobilitat de l’ajuntament, Mercedes Vidal, també assegurava que per reduir la sinistralitat entre el col·lectiu moter la solució és reduir el nombre de motos al carrer.

El passat dia 28 Vidal es va reunir amb els representants organitzadors de la protesta per traslladar-los la intenció de l’ajuntament de comptar amb la moto per treballar pel futur de la mobilitat, desmarcant-se així de les polèmiques declaracions. Fonts del consistori reconeixen la necessitat de millorar les relacions ja que el col·lectiu de la moto és un dels més vulnerables, però remarquen que s’han dut a terme nombroses accions per reduir la sinistralitat amb mesures específiques en el pla local de seguretat viària 2019-2022 i en el pla de mobilitat urbana 2019-2024. Actualment la moto representa un 25% del total dels desplaçaments en vehicle privat que es realitzen a la ciutat i suposen el 7% del total de la mobilitat a Barcelona. Actualment la moto representa un 25% del total dels desplaçaments en vehicle privat que es realitzen a la ciutat i suposen el 7% del total de la mobilitat a Barcelona. És per això que es tracta d’un col·lectiu vulnerable amb el qual han de treballar. I no amb prohibicions, precisament.

Anesdor, pel diàleg

Notícies relacionades

Des del’Associació de Fabricants de Motocicletes, Anesdor, el seu secretari general José María Riaño va advertir d’aquesta necessitat de treballar conjuntament amb les institucions per al futur de la mobilitat. “Comprenem el malestar de les associacions de motards per aquestes campanyes i alguns gestos municipals que són poc afortunats, però això no treu que es treballi conjuntament per aconseguir una mobilitat eficient per a tothom. Des d’Anesdor considerem que calaplicar el sentit comú i buscar mesures clares consensuades. La mobilitat s’està transformant de forma molt ràpida, és molt complexa i necessitem solucions coherents. A la ciutat hi ha espai per a tothom”, va asseverar Riaño.

Els fabricants recolzen el diàleg i proposen “treballar en tres sentits: Les noves ordenances de mobilitat urbana, la necessitat d’un pla estratègic de seguretat viària en el qual la moto tingui un paper important per la seva vulnerabilitat i una línia de millora mediambiental”. Riaño va admetre, no obstant, que igual s’ha donat més intensitat alsaspectes mediambientals que als de mobilitat i seguretat. “Potser el discurs polític no ha sigut prou contrastat”, va assenyalar el secretari general d’Anesdor.