Més víctimes

Les carreteres catalanes han segat aquest estiu 52 vides

La xifra representa un 16% més que en el mateix període del 2017

Tot i que les dades mostren 'certa contenció' respecte a mesos anteriors, no són xifres 'gens satisfactòries', remarca el conseller d'Interior, Miquel Buch

accidente

accidente

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

Des del 22 de juny i fins a l’11 de setembre 52 persones han mort en 41 accidents mortals a Catalunya. Això suposa un increment del 16% de les víctimes i del 8% delsaccidents mortals respecte al mateix període de l’any passat, en què hi va haver 45 morts en 38 sinistres viaris.

“Tot i que les dades mostren certa contenció respecto els mesos anteriors, no són xifres per a res satisfactòries”, explica el conseller d’Interior, Miquel Buch. I és que, malgrat que la sinistralitat durant els primers mesos d’estiu va aconseguir moderar-se, la primera quinzena d’agost va ser especialment tràgica a causa de diversos accidents de trànsit amb més d’una víctima mortal. “Córrer, consumir tòxics, distreure’ns o no portar el cinturó ens porta a ser potencials homicides al volant”, lamenta Buch.

Quant a les xifres des de l’1 de gener, hi ha hagut 137 persones mortes en 113 accidents mortals. Durant el mateix període de l’any passat, hi va haver 107 víctimes mortals en 95 sinistres viaris, la qual cosa suposa un increment del 28% dels morts i del 19% dels accidents mortals.

Distraccions al volant

L’augment de la mortalitat respon a factors multicausals “no obstant, aquest estiu hem observat un increment de víctimes mortals múltiples en els accidents a causa de l’alta ocupabilitat dels vehicles”, afirma el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau. “Això coincideix amb la intensificació de la mobilitat durant els caps de setmana i dies festius en un 35%”, afegeix.

No obstant, les distraccions al volant són el principal factor de sinistralitat recurrent, en un 24%. “Per això ens preocupa enormement l’ús del mòbil mentre es condueix”, comenta el cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d’Esquadra, Joan Carles Molinero. “També hem observat que hi ha hagut un descens dels accessoris de seguretat, sobretot quan hi ha molts ocupants a la part del darrere del vehicle”, afegeix. I és que un 16% de les persones mortes en accidents de trànsit durant el 2018 no portaven cinturó, concretament els cinturons dels passatgers acompanyants.

Un altre punt remarcable en el balanç d’aquest estiu segons el Servei Català de Trànsit és que han augmentat els accidents per sortir de la via i per atropellament, en un 153% i 133% respectivament. “Això ens recorda que els motoristes continuen sent un col·lectiu especialment vulnerable, igual que els vianants atropellats, que aquests mesos han augmentat”, expressa Gendrau.

Pla de contenció

A partir del mes d’abril es va implementar un Pla de Contenció dels Accidents Mortals a la Carretera, que ha aconseguit moderar el creixement de l’accidentalitat mortal durant els mesos següents, segons apunta Molinero. Així mateix, el Pla de Contenció ha focalitzat l’acció policial en els factors concurrents de velocitat, alcohol i drogues i distraccions, per provar de minimitzar la sinistralitat.  

“Ens hem centrat en 103 trams de carretera d’una longitud mitjana de 21 quilòmetres –explica el cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d’Esquadra– que suposen 2.167 quilòmetres de la xarxa viaria, i representen el 18% de la longitud total de carreteres de Catalunya i un 42% de la mobilitat de Catalunya”. 

La presència policial en aquest període i en aquests trams ha incrementat un 37,44% i s’ha aconseguit reduir la sinistralitat en un 18%. Aquests mateixos trams presentaven un increment del 46% en el nombre de víctimes mortals abans del Pla de Contenció. “Tot i així, volem reduir el nombre de morts i continuarem treballant per establir nous trams a prioritzar”,ha afirmat Molinero.

Notícies relacionades

En aquest sentit, de cara al període tardor-hivern de 2018, el Departament d’Interior està treballant per fer extensiu aquest Pla de Contenció dels Accidents Mortals a la Carretera en nous trams, coincidint amb les destinacions de lleure de la temporada, concretament a les zones d’interior i de muntanya. També s’ha previst una acció simultània amb tots els cossos de trànsit (Mossos i policia local) per fer controls de 24 hores i vigilàncies exhaustives quant al consum de drogues i alcohol i ús de mòbils al volant.

A partir de novembre, s’iniciaran tres campanyes publicitàries de conscienciació viària focalitzades en el factor de la velocitat, al col·lectiu de motoristes i l’ús de sistemes de seguretat passiva. “Finalment volem apel·lar a la corresponsabilitat dels ocupants del vehicle per no distreure el conductor i assegurar-se que pot conduir –conclou Buch– Això podria salvar vides”.

Velocitat, mòbil i alcohol

<span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;">Durant el 2018, s’han iniciat 840.068 expedients sancionadors. La majoria per<strong> excés de velocitat</strong>, ús del mòbil o altres sistemes de comunicació i consum d’alcohol i drogues, per aquest ordre.  </span><span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;">“El 83% dels denunciats només tenien una sanció prèvia però hi ha un 17% que tenen més de dues sancions –comenta el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau–. Això ens preocupa perquè significa que són reincidents i ho saben”.</span>