SEGURETAT VIÀRIA

Un inici d'agost tràgic redobla l'alarma per les morts de trànsit a Catalunya

17 persones han mort en els 13 primers dies del mes davant les 2 registrades el 2017

El director de Trànsit promet més vigilància arran l'augment de víctimes del 35% des de començament d'any

foto 3386369

foto 3386369

3
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

L’augment de morts al volant que es produeix a Catalunya des del 2015 no fa més que agreujar-se. Un negre inici d’agost, amb 17 de morts en tan sols 13 dies, ha redoblat l’alarma que havia despertat la costa avall per la que s’està estimbant la seguretat viària catalana d’algun temps ençà. Des de començament d’any les morts han augmentat un 35%.

 L’últim sinistre mortal s’ha produït la matinada d’aquest dilluns pel xoc entre tres vehicles a l’autovia A-2 al seu pas per Ribera d’Ondara (Segarra). Un camió estava parat al voral per una avaria i una furgoneta de manteniment ha acudit per reparar-lo quan un altre camió ha col·lidit contra ells i ha provocat la mort de dues persones. Una tercera ha resultat ferida menys greu.

Unes hores abans, diumenge a la matinada, tres joves van morir i uns altres dos en van resultar ferits, un d’ells greu, al sortir de la via el vehicle amb què circulaven per la C-12, a l’altura de Balaguer (Lleida). El balanç negre del cap de setmana s’ha completat amb la mort d’una persona diumenge a la tarda com a conseqüència d’un xoc entre tres vehicles a la carretera C-14 a l’altura de Bassella (Lleida).

1,3 morts al dia 

Així podríem seguir fins a comptabilitzar els 17 morts en només 13 jornades, la qual cosa llança una mitjana d’1,3 morts al dia. Un trist rècord que de segur no es traslladarà al conjunt de l’any perquè de fer-ho multiplicaria gairebé per tres la sinistralitat anual de les carreteres catalanes. 

¿Què està passant? En les mesures que ha anunciat el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, pot trobar-se potser alguna pista.

“El cap de setmana ha sigut nefast. L’últimes hores han sigut dolentíssimes. Serem el màxim de contundents i implacables. Estem intensificant la presència a les carreteres, amb més controls i sancions”, ha explicat en declaracions a ACN.

Si cal augmentar la presència policial és que potser havia baixat la guàrdia en aquest terreny i en el dels controls i sancions a la carretera.

Emergència viària

Gendrau ja havia alertat que la situació era d’“emergència viària” després que el primer semestre es tanqués amb un balanç nefast. Després, el juliol no va ser un mal mes. Les víctimes mortals van baixar de 27 a 20, però l’inici d’agost està sent terrorífic. Cal tenir en compte que en els dotze primers dies del mateix mes de l’any passat es van produir només dues morts per les 17 d’aquest.

Una anàlisi dels accidents registrats van portar llavors al responsable de Trànsit a destacar que la sinistralitat s’havia disparat un 90% en els dies festius.

Notícies relacionades

La relaxació dels moments de lleure i dies festius acaba produint distraccions, excés de velocitat i confiances que acaben provocant víctimes mortals” ha recordat aquest dilluns, tot i que ha advertit que “no només augmenten les víctimes mortals entre els joves”. “També en la franja de 35-40 anys i entre els 50-55 anys. Aquí hi ha on tenim el gruix major de víctimes mortals. Apel·lem a la responsabilitat de la gent, que a l’últim moment és qui assumeix la responsabilitat d’agafar el vehicle quan no toca o de distreure’s amb el mòbil. Un de cada quatre accidents es deu a les distraccions”, ha explicat Gendrau en declaracions a RAC-1.

El cas és que a la resta d’Espanya aquest fenomen no s’està donant. Fins diumenge passat 12 d’agost el número morts havia crescut a Espanya en 8 respecte al mateix període de l’any anterior, però si es resten les produïdes a Catalunya el resultat és molt diferent. A la resta d’Espanya el número de morts ha baixat en 25, un descens de gairebé el 4% sobre el 2017.