MESURES DE TRÀNSIT

Els vehicles pesants hauran de circular per l'AP-7 i AP-2 en comptes de per les N-340 i N-240 a partir del 2 de setembre

Tindran bonificacions als peatges que els transportistes de Tarragona consideren insuficients

El moviment veïnal contra els peatges de l'AP-7 anuncia que mantindrà la seva lluita

zentauroepp44749648 camion180831193224

zentauroepp44749648 camion180831193224 / ALVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
El periódico

El Consell de Ministres ha aprovat dos reials decrets per modificar les concessions de les autopistes de peatge AP-7 i AP-2 a fi de fixar bonificacions a vehicles pesants, que hauran de circular per aquestes autopistes de peatge en comptes de per les carreteres nacionals N-340 i N-240 des del 2 de setembre.

Amb aquest tipus de mesures de desviació de trànsit, el Govern busca millorar la funcionalitat de la Xarxa de Carreteres de l’Estat reduint la congestió i la contaminació i augmentant la seguretat viària a les carreteres nacionals N-340 i N-240.

Aquestes desviacions es proposen amb caràcter temporal, fins al final del període concessional, que en el cas d’Aumar és el 31 de desembre del 2019 i en el cas d’Acesa és el 31 d’agost del 2021, segons el Ministeri de Foment.

La carretera N-340 al seu pas per Catalunya, entre les poblacions de Peníscola-l’Hospitalet de l’Infant i Altafulla-Vilafranca, i la N-240, al seu pas entre les Borges Blanques-Montblanc, suporten un elevat trànsit de vehicles pesants que contribueix a elevar la congestió i la contaminació acústica, sobretot en els trams urbans d’aquestes, explica el departament.

Seguretat viària

El Ministeri de Foment ha considerat convenient maximitzar la utilització de les autopistes, desplaçant el trànsit de les carreteres convencionals cap a aquestes, la qual cosa previsiblement afavorirà una millora de la seguretat viària.

Aquesta mesura, que ha sigut coordinada amb les autoritats amb competència en trànsit, prohibirà la circulació dels vehicles pesants destinats al transport de mercaderies amb un total de quatre o més eixos pels esmentats trams de carreteres convencionals, desviant-los cap a les autopistes paral·leles.

Les mesures de reducció del peatge es dirigeixen als vehicles de la categoria ‘Pesants 2’ i seran del 50% de l’import del peatge per a aquells que facin recorreguts interns i disposin de peatge dinàmic o telepeatge (sistema VIA T) i del 42,53% a la resta, en altres trams.

La Generalitat de Catalunya ha destacat el paper de l’exconseller de Territori Josep Rull en la decisió del Govern de desviar els vehicles pesants per l’AP-2 i l’AP-7. La Generalitat ha remarcat que l’acord va comptar amb el suport dels municipis afectats pel pas de les dues vies, perquè permet resoldre "una reivindicació històrica".

Les mesures aprovades, ha afegit, "milloren la mobilitat i redueixen la sinistralitat" en aquestes carreteres, i la seva implantació permetrà desviar entre 3.800 i 4.000 camions diaris de la N-340 a l’AP-7, i 1.400 de la N-240 a l’AP-2, segons les dades de la Generalitat.

El moviment veïnal contra els peatges de l’AP-7, Prou! AP-7 Gratuïta Ja!, ha anunciat que mantindrà la lluita per l’alliberament total dels peatges. Els veïns han avisat que l’obligatorietat de desviar els camions per l’autopista podria acabar desvirtuant el seu caràcter de via ràpida i considera que, a partir de la seva gratuïtat efectiva, hauria d’habilitar un tercer carril, obrir nous accessos i fiscalitzar el manteniment de la infraestructura.

Notícies relacionades

Per la seva banda, els transportistes de Tarragona reclamen descomptes més alts per desviar-se del tram tarragoní de les carreteres N-340 a l’AP-7 i de la N-240 a l’AP-2. Segons informa la Federació Empresarial d’Autotransport de la Província de Tarragona (FEAT), aquesta patronal rebutja la mesura aprovada. En declaracions a Efe, el director de la FEAT, Josep Lluís Aymat, recorda que "a la Rioja, els descomptes són del 75% i això és un greuge comparatiu".

A més, critiquen que les mesures manquen de lògica, ja que no arriben fins a Martorell i obvien Vallirana, l’Ordal, Avinyó i Cantallops, malgrat que la N-340 les travessa. Adverteixen que les desviacions comportaran "problemes en accessos i altres punts concrets de la xarxa viària" i demanen que els preus dels peatges "siguin concrets i coneguts per a cada possible trajecte dins d’aquest espai".