PROHIBICIÓ POLÈMICA

Los camioners denuncien un veto "estrany i exagerat"

Els transportistes obligats a parar per la neu veuen "excessiva" la mesura i lamenten que fos generalitzada

"¿Què passaria si aquest temporal s'allargués durant dies?", es pregunta un afectat, aparcat a Montcada

zentauroepp42341437 28 02 2018 lleida   autovia a2 en la localidad de bell lloch180228131423

zentauroepp42341437 28 02 2018 lleida autovia a2 en la localidad de bell lloch180228131423

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No s’enfaden ni critiquen. Gairebé tots fan servir la mateixa expressió: «ridícul». I s’hi resignen, perquè tampoc poden fer res «contra qui mana». Als camioners se’ls va obligar a apagar el motor dimarts a les 16 hores, i dimecres a les tres de la tarda se’ls va permetre tornar a circular per l’AP-2, l’AP-7 i la C-32. S’hi va anar afegint la A-2, la C-25 i la resta de la xarxa viària, fins que a les 18.30 hores es va anul·lar la restricció a tot el territori per als 6.500 afectats. Massa coses viscudes per cabrejar-se per aquest entrebanc. Més malament ho porta la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), que va denunciar que la paralització de camions ocasionarà pèrdues per valor d’uns 25 milions d’euros.

Cap dels camioners consultats per aquest diari (una vintena) va entendre la decisió de vetar la circulació de camions de més de 7.500 quilos. Compartien la necessitat de prioritzar la seguretat de tots els que circulen per la carretera, però no estaven d’acord que el veto hagués de ser generalitzat, cosa que no havia passat mai a Catalunya. En les quatre hores d’anar amunt i avall per l’AP-7, entre les 10 i les 14 hores, aquest diari només va veure sis camions furtius, cinc dels quals portaven matrícula estrangera. La immensa majoria van seguir les indicacions de Protecció Civil. No tant perquè combreguessin amb la mesura com per evitar la sanció, que no és poca cosa.

Dos camioners observen un company que se salta el veto de circular / CARLOS MÁRQUEZ

Els germans Rodrigo i Andrés, aturats a l’àrea de servei del Montseny des de les 18 hores, dimarts van carregar filferro a Còrdova i tenien previst arribar a Hongria divendres al matí. «Fixa’t en la carretera (molts comencen així el seu argumentari), ¿on és la neu? Fa unes setmanes vaig ser a Eslovènia amb neu fins als genolls i ens vam quedar aturats una hora a l’autopista fins que va venir la màquina, es va posar a treure neu i vam poder avançar tots, sense problemes. Aquí no hi ha neu ni al voral. Gens. Però bé, algú deu tenir ganes d’evitar-se un problema, i a nosaltres no ens sobren 500 euros (l’import de la sanció per fer cas omís del veto de circular) per jugar-nos-la».

40 anys al volant

Miguel Ángel estava parat en una àrea de servei de la C-33, a l’altura de Montcada i Reixac. Fa pràcticament 40 anys que treballa en aquest sector. Va tenir camió propi, però a hores d’ara treballa per a una empresa de logística. Dimarts al matí va arribar d’Anglaterra i havia de carregar a Barcelona per anar a la central de la companyia, a Múrcia. I d’allà, a passar uns dies de descans a Madrid després de més d’un mes sense veure els seus fills. Creu que la decisió de la Generalitat ha sigut «excessiva i fora de lloc» perquè no es pot tractar de la mateixa manera totes les carreteres d’una mateixa regió. «No és el mateix una carretera secundària de muntanya que una autopista com aquesta que està completament neta des de primera hora del matí», sostenia. «Només t’has de fixar en l’asfalt. És com un dia de primavera amb pluja, res més. Això és molt estrany, i molt exagerat. Pot tenir sentit en hores molt concretes i als llocs més afectats, però fer-ho de manera generalitzada a tota la xarxa viària, crec que és una manera molt còmoda de curar-se en salut».

Miguel Ángel Murgo, davant del seu camió, observa la carretera / CARLOS MÁRQUEZ

Miguel Ángel no entenia que una regió «tan industrial» com Catalunya no tingui previst un dispositiu per a situacions com aquesta. I es preguntava què passaria si el temporal s’allargués durant una setmana. «A Europa això és impossible. Tallen en moments molt concrets, normalment durant les hores punta, i és habitual circular amb les llevaneus aclarint el camí i tothom darrere seu i a poc a poc».

Notícies relacionades

Per tot plegat, la CETM va avançar que està analitzant «les mesures legals oportunes contra els responsables d’aquesta absurditat amb l’objectiu que es reparin els danys ocasionats». Aquesta patronal va lamentar que aquesta decisió «està provocant un greu trastorn i un gran malestar a transportistes de tot Espanya», i va considerar que «es tracta d’una prohibició absolutament desproporcionada i mancada de flexibilitat».

Parat a Sant Celoni, Alfredo Vilaseca matava les hores mirant una pel·lícula a l’ordinador. Amb el motor en marxa per no congelar-se, va explicar que venia de València i havia d’arribar a Perpinyà. Va dir el mateix que deien tots, que la carretera no tenia cap problema per circular, que això no tenia sentit i que algú «busca salvar el cul amb tanta prohibició». I es va recordar de dos grups de companys: «El primer, els que no van preparats per a aquestes situacions, sense menjar i sense manera d’escalfar-se. I el segon, els autònoms, que si no reparteixen la mercaderia, no cobren».