neu a les carreteres

El veto als camions torpedina el subministrament d'aliments al comerç

Només el 20% del peix fresc habitual ha arribat a Mercabarna aquest dimecres

La patronal de la distribució Aecoc considera "desproporcionades" les restriccions a la circulació

zentauroepp42340070 camions aparcats a la panadella amb un paisatge totalment bl180228104104

zentauroepp42340070 camions aparcats a la panadella amb un paisatge totalment bl180228104104 / Mar Marti

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les restriccions de trànsit de camions a Catalunya han retallat dràsticament l'arribada de productes frescos a Mercabarna aquest dimecres i han causat en general tensions logístiques profundes que han reduït l'oferta de productes a les botigues. Segons dades del mercat majorista, l'activitat més afectada ha sigut la venda de peix, només el 20% de l'habitual i exclusivament amb proveïdors de proximitat. El nombre de compradors que han arribat a les parades ha sigut del 30%. La patronal d'empreses de la distribució Aecoc ha considerat "desproporcionades" les restriccions a la circulació de camions adoptades pel Servei Català de Trànsit, que ha prohibit la circulació dels camions de més de 7,5 tones. Aquesta prohibició causarà serioses tensions en la cadena logística de subministrament de productes a les botigues. "S'haurà de recuperar el temps perdut durant tota la setmana i els horaris de càrrega i descàrrega potser s'hauran d'ampliar", han assegurat fonts del sector. 

A Mercabarna, la situació de veto als camions s'ha vist relativament minimitzada per l'increment de les vendes de peix dimarts, amb un trànsit de camions de fins a un 40% més de l'habitual que ha compensat la caiguda de l'activitat d'aquest dimecres.

En el cas del mercat de fruites i verdures, "no ha descarregat gairebé cap camió d'alt tonatge", han confessat fonts del mercat. Es calcula que les vendes han caigut almenys el 25%, en un context d'activitat "molt fluixa". Dilluns i dimarts, les vendes van ser una mica superiors a les habituals, en previsió de les conseqüències que podia tenir la baixada de temperatures i la dificultat d'aprovisionament per carretera. 

Notícies relacionades

L'efecte dels problemes de proveïment de productes frescos s'ha notat en alguns establiments a Barcelona, per exemple. Els casos extrems de falta de producte aquest dimecres, opinen fonts del sector, es deuen més a errors de previsió en la cadena d'aprovisionament que a desproveïment general. I cada botiga reacciona davant la situació amb certa autonomia, recorrent a la posada a la venda de productes del congelador o del magatzem. En el cas de productes no peribles, la falta d'aprovisionament d'un dia afecta relativament poc. 

Els experts consideren que si les dificultats de transport per carretera es mantenen dos o tres dies sí que és possible que les botigues pateixin conseqüències més greus, però no per un dia. Una setmana de fred extrem a Europa sí que podria comportar problemes en el sector de la distribució i increment dels preus.