PER NADAL

El CAC alerta del repunt d'anuncis sexistes de joguines

La publicitat dirigida a menors torna a perpetuar els rols sexistes

zentauroepp41394851 barcelona      22 12 2017      sociedad     juguetes  los m 180212111918

zentauroepp41394851 barcelona 22 12 2017 sociedad juguetes los m 180212111918 / JORDI COTRINA

1
Es llegeix en minuts
Carmen Jané

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya avisa que tornen a augmentar els anuncis sexistes dirigits a un públic infantil. En un informe publicat aquest dilluns, l'organisme alerta que per primera vegada des del 2012 ha repuntat la publicitat dirigida a nenes en què es promocionen joguines on se les insta a preocupar-se pel seu aspecte físic, amb accions com pintar-se les ungles, fer-se reflexos de color als cabells o aplicar-se tatuatges i cosmètics.

El nombre d'anuncis de joguines amb estereotips de gènere durant la campanya de Nadal passada ha augmentat fins al 34,7%, dos punts per sobre del 32,7% de la campanya anterior, la del 2016-2017. L'organisme regulador de l'audiovisual a Catalunya s'ha basat en 236 anuncis emesos al Super3 (91,1% d'ells), TV-3 i 8TV.

Concretament, de 236 anuncis analitzats, l'informe del CAC assenyala estereotips sexistes femenins en 52 i masculins en 30, encara que tots dos poden conviure en la mateixa publicitat.  És a dir, els clixés sobre les dones es veuen en el 63,4%, mentre que els dels homes ho fan en el 36,6%.

La tendència, asseguren, perjudica més les dones. Així, es veuen nenes que juguen només amb nenes (22,4%) o nenes que juguen amb nines (18,7%). També són les que adopten papers de família (apareixen com a mares però no hi ha nens com a pares), són les que acompanyen les seves mares, juguen a anar de compres o fan tasques domèstiques. I, clarament, les nines són el millor vehicle: el joc d'imitació maternal ocupa el 41% dels anuncis de nines.

Separació per sexes

Notícies relacionades

També els nens pateixen aquesta estereotipació de rols: en el 51,2% dels anuncis sexistes dirigits als més petits, se'ls veu jugant només amb altres nens, sense interaccionar amb nenes; en el 37,2% se'ls veu jugant amb cotxes i en l'11,6% competint entre ells, però també jugant a la guerra i en jocs de construcció. La categoria de joguines de motor s'emporta la pitjor part. Un 34,9% promocionen autopistes i accessoris, i un 25,6% vehicles en miniatura.

La publicitat de joguines, recorda el CAC, tendeix a separar per sexes els jocs d'imitació: cotxes per als nens, nines per a les nenes, i relega els jocs d'habilitat i punteria als nens. Els jocs electrònics també presenten un gran percentatge d'orientació sexista (40% de les seves publicitats), tot i que no s'han detectat a l'anunciar consoles i videojocs.