ALIANÇA EDUCATIVA
Extraescolars per combatre les desigualtats entre alumnes
La xarxa local Educació 360 vol vetllar perquè les activitats fora de l'escola no fomentin els guetos
Trenta-quatre entitats, entre elles una desena d'ajuntaments, participen en el projecte
zentauroepp34999481 barcelona 08 08 2016 campamentos urbanos o colonias de veran180129180912 /
Des de l’Hospitalet de Llo-bregat, Sabadell o Granollers fins a Manlleu, Castellbell i el Vilar (Vallès Oriental) i els municipis del Moianès i el Lluçanès. Des de les agrupacions escoltes i d’esplais i les cases de colònies per a l’estiu fins als clubs esportius i les escoles de música, passant per guarderies i col·legis rurals. Tots ells, i fins a un total de 34 entitats, van començar ahir a teixir una xarxa, amb la qual s’intentarà que tots els nens i els adolescents comptin amb les mateixes oportunitats educatives extraescolars per arribar a una formació integral, més enllà de l’educació formal que es dona a les escoles. L’objectiu és que totes les activitats no lectives deixin de ser (com són ara) causants de desigualtats entre estudiants rics i estudiants pobres.
La iniciativa, promoguda per la Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRP), ha sigut batejada amb el nom d’Educació 360, «perquè vol cobrir tot l’arc de possibilitats educatives, els 360 graus», va indicar el director de la Bofill, Ismael Palacín. La previsió és que durant els pròxims tres o quatre anys s’incorporin nous socis al projecte, entre ells, per exemple, les federacions de pares d’alumnes, que no hi participen per ara. El pressupost inicial és de dos milions d’euros.
Durant un primer període, el programa estudiarà «l’actual context d’oferta i ús d’activitats, s’establiran sinergies entre els implicats com poden ser ajuntaments, associacions de famílies, entitats d’oci educatiu i escoles, i es dissenyaran programes a partir de criteris comuns», va avançar Carles Barba, director d’Educació 360. Per tirar-ho endavant també compta amb el suport de grups d’investigació de les universitats de Barcelona (UB), Autònoma de Barcelona (UAB), Girona (UdG) i Vic (UVic) i l’experiència d’entitats com Rosa Sensat.
La participació de les administracions locals, va reblar Barba, serà clau perquè la qüestió es vagi integrant a les agendes municipals. El propòsit que es persegueix és «traslladar a l’Administració autonòmica una xarxa ja en funcionament», va concloure. Malgrat que diversos exconsellers d’Ensenyament i actuals alts càrrecs del departament van assistir ahir a la presentació d’aquest projecte, de moment la Generalitat tampoc s’hi ha implicat directament.
UN ÀMBIT MOLT DISPERS
Notícies relacionadesEs tracta d’una iniciativa que parteix d’«un àmbit molt dispers, en el qual s’inclouen agents educatius de molt diferent ordre, amb cultures professionals molt diferents», va advertir Elena Sintes, sociòloga especialitzada en educació. Sintes és l’autora de diversos estudis sobre la matèria, entre ells Escoles a temps complet, on analitza com els centres de França i d’Alemanya, «ja s’obren a altres actors educatius» per garantir que els seus alumnes, siguin quins siguin els recursos de les seves famílies, tenen accés a l’oci educatiu.
«És un projecte que supera els límits de l’àmbit educatiu», va insistir el director d’Educació 360. «Impacta en l’ensenyament integral dels nens i joves, efectivament, però també té un fort component social, perquè promou la igualtat, i un aspecte polític, ja que la seva aplicació haurà de ser sistèmica», va afegir.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- El futur de l’educació El reforç de l’oralitat des d’infantil millora la lectoescriptura i l’èxit escolar
- Efectes de la hiperpaternitat Els pares helicòpter arriben a la universitat: «Venen a demanar explicacions sobre les notes»
- Apunts polítics de la setmana ¿Què guanya i què perd Puigdemont amb la seva ruptura amb Sánchez?
- La rutina d’exercicis de la Rosalía amb la qual s’atreveix fins i tot amb l’òpera: “Tots els espectacles exigeixen que estigui en plena forma”
- Un empresari espanyol resident a la Xina revela com veuen l’okupació a Àsia: «No els entra al cap, pensen que m’ho invento»
- Comunitat Valenciana Dirigents del PP valencià demanen una sortida a la crisi amb Mompó de nou líder
