ALIANÇA EDUCATIVA

Extraescolars per combatre les desigualtats entre alumnes

La xarxa local Educació 360 vol vetllar perquè les activitats fora de l'escola no fomentin els guetos

Trenta-quatre entitats, entre elles una desena d'ajuntaments, participen en el projecte

Extraescolars per combatre les desigualtats entre alumnes

ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez

Des de l’Hospitalet de Llo-bregat, Sabadell o Granollers fins a Manlleu, Castellbell i el Vilar (Vallès Oriental) i els municipis del Moianès i el Lluçanès. Des de les agrupacions escoltes i d’esplais i les cases de colònies per a l’estiu fins als clubs esportius i les escoles de música, passant per guarderies i col·legis rurals. Tots ells, i fins a un total de 34 entitats, van començar ahir a teixir una xarxa, amb la qual s’intentarà que tots els nens i els adolescents comptin amb les mateixes oportunitats educatives extraescolars per arribar a una formació integral, més enllà de l’educació formal que es dona a les escoles. L’objectiu és que totes les activitats no lectives deixin de ser (com són ara) causants de desigualtats entre estudiants rics i estudiants pobres.

La iniciativa, promoguda per la Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRP), ha sigut batejada amb el nom d’Educació 360, «perquè vol cobrir tot l’arc de possibilitats educatives, els 360 graus», va indicar el director de la Bofill, Ismael Palacín. La previsió és que durant els pròxims tres o quatre anys s’incorporin nous socis al projecte, entre ells, per exemple, les federacions de pares d’alumnes, que no hi participen per ara. El pressupost inicial és de dos milions d’euros.

Durant un primer període, el programa estudiarà «l’actual context d’oferta i ús d’activitats, s’establiran sinergies entre els implicats com poden ser ajuntaments, associacions de famílies, entitats d’oci educatiu i escoles, i es dissenyaran programes a partir de criteris comuns», va avançar Carles Barba, director d’Educació 360. Per tirar-ho endavant també compta amb el suport de grups d’investigació de les universitats de Barcelona (UB), Autònoma de Barcelona (UAB), Girona (UdG) i Vic (UVic) i l’experiència d’entitats com Rosa Sensat.

La participació de les administracions locals, va reblar Barba, serà clau perquè la qüestió es vagi integrant a les agendes municipals. El propòsit que es persegueix és «traslladar a l’Administració autonòmica una xarxa ja en funcionament», va concloure. Malgrat que diversos exconsellers d’Ensenyament i actuals alts càrrecs del departament van assistir ahir a la presentació d’aquest projecte, de moment la Generalitat tampoc s’hi ha implicat directament.

UN ÀMBIT MOLT DISPERS

Notícies relacionades

Es tracta d’una iniciativa que parteix d’«un àmbit molt dispers, en el qual s’inclouen agents educatius de molt diferent ordre, amb cultures professionals molt diferents», va advertir Elena Sintes, sociòloga especialitzada en educació. Sintes és l’autora de diversos estudis sobre la matèria, entre ells Escoles a temps complet, on analitza com els centres de França i d’Alemanya, «ja s’obren a altres actors educatius» per garantir que els seus alumnes, siguin quins siguin els recursos de les seves famílies, tenen accés a l’oci educatiu.

«És un projecte que supera els límits de l’àmbit educatiu», va insistir el director d’Educació 360. «Impacta en l’ensenyament integral dels nens i joves, efectivament, però també té un fort component social, perquè promou la igualtat, i un aspecte polític, ja que la seva aplicació haurà de ser sistèmica», va afegir.