cascada de sentències
El TSJC condemna la Generalitat a pagar 16 milions més als ajuntaments per les guarderies
Una trentena de municipis van denunciar Ensenyament per desentendre's de les escoles infantils públiques entre el 2012 i el 2014
La sentència se suma a les ja conegudes de Cornellà, Esplugues, l'Hospitalet i Sant Joan Despí
cmontanyes18609095 guarderia180112170216 /
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha condemnat la Generalitat a indemnitzar amb uns 16 milions d’euros una trentena d’ajuntaments catalans als quals va deixar de pagar les ajudes corresponents a les escoles infantils entre els anys 2012 i 2014, segons recull una sentència feta pública dijous. La resolució judicial, la quarta que s’emet en les últimes setmanes en el mateix sentit, beneficia en aquest cas un total de 26 municipis entre els quals es troben Tarragona, Lleida, Santa Coloma de Gramenet, Sant Boi de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Viladecans i Cerdanyola. També hi ha pobles de molt petites dimensions, com Montseny (Vallès Oriental) i Camprodon (Ripollès).
La demanda col·lectiva la van iniciar també els ajuntaments de Granollers, les Masies de Voltregà, Riudarenes i Sant Cugat Sesgarri-gues, que es van desvincular del procés (per diferents motius, després que es produissin canvis en les seves respectives alcaldies), abans que el TSJC dictés la sentència, de manera que no rebran cap quantitat de diners.
«Ha sigut un acte contundent de justícia, perquè tots aquests ajuntaments van haver de fer un important esforç perquè la retallada que la Generalitat va aplicar unilateralment no afectés les famílies dels alumnes», va destacar Ana del Frago, secretària d’Educació del PSC i una de les promotores de la demanda col·lectiva presentada per aquests municipis davant el TSJC. La resolució judicial no és ferma i admet recurs per part del Govern.
1.300 euros anuals
En concret, la secció cinquena de la sala contenciosa administrativa del TSJC condemna la Conselleria d’Ensenyament a abonar els consistoris demandants un import de 1.300 euros anuals per plaça de guarderia durant el període ressenyat, és a dir el que correspon als cursos escolars 2012-2013, 2013-2014 i 2014-2015. L’aleshores consellera Irene Rigau va reconèixer fa uns mesos, tal com havia avançat aquest diari, que el pressupost consignat per a les escoles infantils públiques va ser desviat a col·legis concertats, perquè aquests paguessin les nòmines dels seus empleats.
Després del 2015, el finançament dels parvularis de titularitat pública va ser derivada a les diputacions provincials, que es fan càrrec d’aquesta competència des d’aleshores, malgrat que únicament paguen 855 euros a l’any per plaça escolar. «És important que el TSJC reconegui que el cost d’una plaça d’educació infantil és de 1.300 euros, perquè això pot establir jurisprudència», va destacar Elena Moreno, l’advocada que ha representat els municipis demandants.
Encara falten TERRASSA i SABADELL
Al degoteig de sentències en contra d’Ensenyament per les guarderies s’hi podria sumar molt aviat el cas de Sabadell i Terrassa, que també va presentar un recurs de forma individual. Fins ara, hi ha hagut sentències favorables als ajuntaments de Cornellà, Esplugues i l’Hospitalet de Llobregat, de Terrassa i de Sant Joan Despí.
Notícies relacionades«L’èxit d’aquests recursos ha obert la porta que altres ajuntaments, de tots els colors polítics, s’estiguin plantejant ara presentar també ells demandes», subratlla Ana del Frago, que és també membre del Fòrum d’Alcaldes per l’Educació.
Els governs de Barcelona i de Ba-dalona han anunciat que també ells emprendran mesures legals per aquests impagaments, però fonts judicials han apuntat que no podran reclamar l’import complet de la indemnització, perquè la reclamació només cobreix un període de quatre anys, és a dir no podran exigir les ajudes anteriors al 2014.
Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ( TSJC ) Sant Joan Despí Diputacions Educació infantil Generalitat Guarderies
- Naufragi a Indonèsia La menor rescatada a Indonèsia al Santi, bussejador voluntari espanyol: «Si són morts no passa res. Però jo els vull amb mi, si us plau»
- Assentament Suport a Albiol pel desallotjament de Badalona
- "Si paro atenció, sento l’infinit"
- Resum de l’any cultural Els millors llibres del 2025
- Aquesta nit A TV3 El resum de Quim Masferrer
- Així estan les enquestes de les eleccions generals a Espanya
- Anàlisi del fenomen del suïcidi (I) Per què els homes moren més per suïcidi: una bretxa que no és innata i creix amb l’edat
- Naufragi a Indonèsia La menor rescatada a Indonèsia al Santi, bussejador voluntari espanyol: «Si són morts no passa res. Però jo els vull amb mi, si us plau»
- Sinistre al Pròxim Orient Els turistes de l’accident a l’Aràbia Saudita eren de la província de Barcelona
- Loteria catalana 01379, primer premi de la Grossa de Cap d’Any 2025
