CONFLICTE LABORAL

La vaga d'examinadors de la DGT ja ha endarrerit 83.000 proves

L'atur aconsegueix un seguiment superior al 70% i obliga a ajornar en un sol dia 3.000 exàmens

La primera jornada de la nova tanda de protestes deixa dilluns Barcelona amb un únic avaluador

zentauroepp39947734 barcelona    04 09 2017     barcelona   un  hombre coloca pa170904190817

zentauroepp39947734 barcelona 04 09 2017 barcelona un hombre coloca pa170904190817 / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel / Barcelona

El Sot del Migdia, Barcelona. Per a una generació, aquesta és l’esplanada on Loquillo va reunir 100.000 incondicionals el 1989, on El Último de la Fila va aplegar uns altres centenars de milers uns mesos abans. Però al marge de la música, per als aspirants a conductor, aquest ha sigut sempre el lloc del judici final, l’última barrera per poder seure al volant amb totes les de la llei. Ahir feia certa angoixa respirar el desànim dels professors d’autoescola a Montjuïc, com deu haver passat a tot Espanya. «Avui hi ha un sol examinador per a tota la ciutat», deia un d’ells. Ho confirma un portaveu del col·lectiu d’avaluadors, que detalla que així ha sigut per l’alta incidència de la vaga sumat al que estipulen els cicles d’organització d’exàmens en diferents localitats. És el primer dia d’aturada d’aquest setembre. Recordeu: de dilluns a dimecres fins que acabi el mes. Si abans no hi posa remei un acord del gremi i Trànsit.

El seguiment de l’aturada varia segons la font. Per a la DGT va ser del 70% i es van deixar de fer al voltant de 3.000 exàmens, que se sumen als gairebé 80.000 que arrosseguen retard des del juny, quan van començar les vagues. Els examinadors, per la seva banda, van assegurar que el seguiment va ser del 81% (85% a Catalunya).

Gustavo Palma, delegat a Catalunya de l’Associació d’Examinadors de Trànsit (Asextra), lamenta que no s’hagi mogut res. Denuncia «l’estratègia de desgast i desprestigi» orquestrada per la DGT i lamenta els problemes que aquesta batalla està causant tant a la ciutadania com a les autoescoles i als seus empleats. «Però no podem cedir. Tres directors generals de Trànsit ja ens han donat la raó i ni així ens paguen el que vam acordar el 2015».

Increment de 200 euros 

Palma es refereix al pacte entre els examinadors (uns 750 a tot Espanya) i la DGT que fa dos anys va posar fi a una onada de vagues. Llavors es va firmar un increment de 200 euros, però l’ordre no va arribar mai al Ministeri d’Hisenda, que és qui ha de donar el vistiplau als 2,5 milions que

–segons càlculs d’Asextra– costaria aquest augment a les arques estatals.

Una moto fauna classe pràctica al Sot del Migdia de Barcelona, dilluns / JORDI COTRINA

Notícies relacionades

El compromís del col·lectiu és «aguantar el màxim possible». «Però arribarà un dia –indica el portaveu– en què els companys ja no voldran fer vagues perquè les factures no paren d’arribar». Si acaben per abandonar les aturades, potser la lluita es traslladi al dia a dia laboral. «Els temps de desplaçament els inclourem en la jornada laboral, i res de fer servir el nostre telèfon per a assumptes de feina. I encara menys fer hores extres», explica.

"Abismal" càrrega de treball 

Palma denuncia que la falta d’efectius és escandalosa. Explica que a Holanda, amb igual sistema, examinen 10 persones per dia quan aquí n’avaluen 13. Avança que si es posen d’acord a complir fil per randa el que estipula el seu contracte, els retards en els exàmens s’aniran agreujant amb el temps. Si la cosa es resolgués avui, la situació no es normalitzaria fins a Setmana Santa.

Trànsit s'escuda en Hisenda

La Direcció General de Trànsit (DGT) s’escuda en el Ministeri d’Hisenda davant dels examinadors. Malgrat que assegura estar d’acord en línies generals amb les reivindicacions salarials d’Asextra i amb les mesures que permetrien ampliar la plantilla, el director general, Gregorio Serrano, va explicar en la reunió de l’agost passat que <strong>sense el vistiplau del ministre Cristóbal Montoro no hi ha res a fer.</strong>