La vaga d'examinadors de trànsit comença dilluns sense serveis mínims

L'atur es portarà a terme tots els dilluns, dimarts i dimecres de setembre

Els mesos de juny i juliol la protesta va afectar 80.000 proves pràctiques

3
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró / Madrid

Quan comencen a apagar-se els ressons del conflicte laboral que aquest estiu ha col·lapsat l’aeroport del Prat, dilluns que ve arrenca una nova vaga, la dels examinadors de trànsit. Els passats mesos de juny i juliol ja va causar enormes trastorns i ara torna sense els serveis mínims que la Direcció General de Trànsit (DGT) havia anunciat. Almenys de moment.

«Encara estem estudiant la conveniència d’imposar serveis mínims, tenint en compte que la vaga no serà indefinida, com s’havia decidit inicialment», va explicar un portaveu de l’organisme que encapçala Gregorio Serrano. Probablement es prendrà un decisió definitiva després de comprovar com afecta l’aturada aquesta setmana els exàmens de conduir.

Marxa enrere

Inicialment, la vaga havia de ser indefinida i tots els dies de la setmana, però el 23 d’agost passat, l’Associació d’Examinadors de Trànsit (Asextra) va decidir limitar-la a tots els dilluns, dimarts i dimecres del mes de setembre. L’associació va afirmar que es desconvocava la vaga indefinida per no fer «patir» la ciutadania i que se substituiria per noves aturades parcials durant el mes de setembre «per donar temps que es produeixin noves reunions» amb la DGT.

El dia anterior, els representants dels examinadors van mantenir una reunió amb Serrano en la qual no es va arribar a cap acord. Aquest els va plantejar la seva intenció d’imposar uns serveis mínims del 60%, però els funcionaris es van mostrar disposats a acceptar com a màxim el 20%.

Ara, després de la renúncia a la vaga indefinida, Trànsit considera que ja no són tan necessaris els serveis mínims. «La reducció de jornades d’aturada equivaldria a uns serveis mínims del 40%», va indicar l’esmentat portaveu. Tenint en compte que els exàmens de conduir no són un servei essencial, no seria fàcil justificar jurídicament una limitació d’aquest tipus al dret de vaga.

80.000 proves suspeses

El col·lectiu va començar a fer les seves aturades de manera parcial al mes de juny, que van continuar amb la mateixa fórmula prevista per al setembre (els dilluns, dimarts i dimecres) durant tot el juliol, cosa que va provocar la suspensió d’unes 80.000 proves pràctiques, segons dades de la DGT, que van calcular el seguiment de la vaga en un 70% de mitjana, amb percentatges que s’acostaven al 75% els primers dies i que van baixar al 62% els últims.

Els examinadors exigeixen un increment salarial de 200 euros al mes que, sostenen, la DGT es va comprometre el 2015 a fer efectiu. L’organisme, en canvi, defensa que aquest increment econòmic no és de la seva competència i afirma que han traslladat la petició del col·lectiu a Hisenda, òrgan competent en aquesta matèria. Així mateix, els examinadors també exigeixen un augment d’una plantilla que no ha parat de disminuir al llarg dels últims anys.

Queixes de les autoescoles

Notícies relacionades

La vaga ha provocat grans pèrdues econòmiques en el sector de les autoescoles, a més a més d’innombrables trastorns als seus alumnes. El president de la Confederació Nacional d’Autoescoles, José Miguel Báez, avalua les pèrdues en uns 42 milions d’euros i avisa que poden augmentar entre 30-40 milions més durant la vaga del setembre.

El director general de Trànsit ja va anunciar el 18 de juliol passat al Congrés que es convocaran noves places al llarg del 2017 i 2018 per augmentar la plantilla d’examinadors. Es considera que per a l’1 de desembre de l’any que ve hi haurà uns 870 treballadors, un centenar més, comptant amb les jubilacions, ja que actualment hi ha 774 persones exercint aquesta feina. 

Montoro contra tots  

En les últimes negociacions de col·lectius de treballadors integrats a l'Administració central hi ha un denominador comú. Els responsables dels organismes estatals expressen a la representació sindical el seu acord amb les reivindicacions sindicals i s'escuden en el ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, per negar-se a concedir-les. Passa amb els examinadors de trànsit i també amb els 17.000 empleats d'AENA, que aquesta setmana van concedir una treva d'una setmana al seu president perquè intenti arrencar pujades salarials i increment de plantilles a l'home de les estisores. A partir d'aquesta setmana veurem qui guanya la partida.