24 febr 2020

Anar al contingut

Les 'apps' per lligar triomfen entre els joves

La meitat dels usuaris de Tinder estan entre els 18 i els 24 anys, i el 30% dels d'Happn

Els menors de 25 anys l'usen com una xarxa social més en què reforçar la seva imatge

Carmen Jané

Les 'apps' per lligar triomfen entre els joves

Lligar en una discoteca o en un bar sembla haver passat a millor vida. El mòbil no només ha canviat la manera com la gent es relaciona, sinó com es coneix. Sobretot entre els joves, que han assumit les ‘apps’ per lligar com una cosa quotidiana, tant per les noves propostes gratuïtes com per la facilitat d'ús en els mòbils.

Tinder és la més popular i la meitat dels seus usuaris tenen entre 18 i 24 anys, segons l'empresa. És la proporció més alta de totes. I això que el juny passat l'empresa va decidir expulsar els usuaris que tenien menys de 18 anys, que ells mateixos xifraven en el 3%, encara que altres fonts d'empreses d'analítica asseguren que eren més. Els menors d'entre 13 i 17 anys només podien seleccionar-se entre ells, cosa que restava un cert atractiu a l'aplicació per als usuaris més grans.

El funcionament d'aquestes 'apps' és molt senzill i es repeteix amb variacions. Es mostren fotos segons les preferències de l'usuari (homes o dones), la localització i les dades que l''app' extreu del perfil a Facebook (edat, interessos…). Sobre les fotos, s'elegeixen o es descarten candidats i si les dues persones s'han escollit ja poden enviar-se missatges.

La seva competidora Happn afegeix que les dues persones estiguin físicament a la mateixa zona (a Tinder es pot programar la visita) i s'agradin per poder-se enviar missatges, assegura que el 29% dels seus 900.000 usuaris a Espanya està entre els 18 i els 24 anys. “A les grans ciutats és difícil trobar gent nova. No tenim temps, ens movem en els mateixos cercles i és difícil sortir-ne. Aquesta és una forma de començar a parlar”, afirma la directora de tendències d'Happn, Juliette Romand.

Un estudi realitzat per EL PERIÓDICO i la UOC i que serà presentat ben aviat revela també que els usuaris d''apps' per lligar cada vegada són més joves. El 15,4% està entre els 18 i els 24, amb més proporció d'homes que de dones, una situació que es dispara fins a gairebé triplicar-se a partir dels 36 anys.

POPULARITAT ASSUMIDA

Però no només és l'ús. Les 'apps' per lligar ja són part de l'imaginari. A Espanya, el 33% dels internautes, un 20% més que fa un any, asseguren que coneixen Tinder, segons l'últim estudi de xarxes socials de IAB, la patronal de la publicitat interactiva. I els que més declaren conèixer-la són homes d'entre 16 i 45 anys, encara que només el 3% admet usar-la amb freqüència. El temps d'ús mitjà són 58 minuts, una mica menys que la 1,25 hores de Snapchat, una de les xarxes juvenils més populars, i molt menys que Instagram (2,48 hores de mitjana d'ús diari), que també s'ha convertit en un espai per lligar adolescent perquè es pot usar des dels 13 anys.

“Els joves no diferencien entre la vida real i la virtual, i per a ells no és un món paral·lel, les xarxes socials o les 'apps' són un espai més de relació”, afirma Jordi Bernabeu, psicòleg i educador juvenil. “És una forma de fer el primer contacte, i de construir la seva identitat cap als altres. Existeixo, no estic sol i vull que em reconeguin i que em diguin que els agrado. Abans havies d'anar a buscar algú i ara et troben”, afegeix.

LES DONES, MÉS SELECTIVES

Un estudi d'investigadors universitaris de Londres, Roma i Ottawa va descobrir que la majoria dels homes solien marcar moltes més dones, mentre que aquestes eren molt més selectives, i que això responia a l'afany masculí d'estalviar-se la frustració que suposava no saber-se escollit. I això era igual independentment de l'edat.

Segons Bernabeu, l'ús tan estès de les xarxes socials i els serveis per lligar també està relacionat amb “la gestió de la soledat”. “És el que ens venen aquesta mena de serveis. Estar connectat és no estar sol”, assenyala.

Segons el fundador de Tinder, Sean Rad, la seva 'app' no és de lligar sinó de “crear connexions, connectar gent sense importar-nos el que facin després”. Per això estan començant a implantar grups de l'estil Whatsapp (Tinder Social) amb els quals organitzar activitats. La funció, de moment, no ha arribat a Espanya. I publicitat i accions de màrqueting, com la d'Enrique Iglesias, que ha usat la xarxa per promocionar el seu últim disc.

Sota l'estela de Tinder i Happn s'han creat moltes més 'apps' de lligar que també es dirigeixen als usuaris més joves. És el cas de Muapp, que es presenta com que són les dones les que trien (de l'estil d'Adopta un tio, sorgida en web encara que ara també té 'app'), i que també afirma que el 20% dels seus usuaris estan entre els 18 i els 24 anys. O Grindr, dirigida a la comunitat homosexual. O les dues versions de Wapo i Wapa (l'antiga Brenda), per a gais i lesbianes, respectivament.