Un dimarts per donar

Espanya celebra per segon any el Giving Tuesday, una jornada que convida a donar diners a projectes solidaris a tot el món

icoy36162120 giving tuesday161125215707

icoy36162120 giving tuesday161125215707

3
Es llegeix en minuts
MAURICIO BERNAL / BARCELONA

Aquells que consideren que el Black Friday és una cosa obscena, i que per descriure’l fan servir expressions com «orgia consumista» o «apoteosi del capitalisme» –en sentit crític: hi ha gent que les fa servir com si fossin una cosa bona– dimarts que ve tenen un motiu per creure que la vida no és només treballar, consumir i morir, com deia un grafiti al Born de Barcelona que fa uns anys es va fer cèlebre. Bastant als antípodes de gastar diners sense fre a la recerca de la satisfacció personal, el Giving Tuesday convida a gastar els diners en l’altre, i a més, no en qualsevol altre: l’altre a qui la vida no l’ha somrigut. Per segon any consecutiu, Espanya se suma a la gran jornada de la solidaritat.

La idea va néixer fa cinc anys als EUA i consisteix en un dia dedicat a donar: donar diners o donar hores de voluntariat o donar aliments o qualsevol cosa que sigui útil als altres. Els donants consulten una llarga llista de projectes solidaris apuntats a la iniciativa (givingtuesday.es), escullen i canalitzen els seus dons –aquesta paraula en desús– a través d’internet. Aquest any, a la versió espanyola s’han apuntat a prop de 300 organitzacions, i no és casualitat que passi just després de la gran orgia consumista. «Els primers que ho van posar en marxa als Estats Units ho van plantejar així, van dir: ‘Escolta, això de la festa del comerç està molt bé, però, ¿per què no fem també una festa de les donacions?’ Nosaltres ho subscrivim i diem: menys Black Friday i més Giving Tuesday. Menys consumir i més donar».

Ricard Valls és soci director de Zohar, una empresa de consultoria i màrqueting social que des de fa 25 anys assessora fundacions i oenagés en la tasca de captar fons, i que va ser la responsable de portar el Giving Tuesday a Espanya fa un any; llavors va aconseguir que 210 projectes solidaris s’apuntessin a la iniciativa. En termes de diners –que és el que es pot quantificar–, el primer dimarts solidari espanyol es va saldar amb 405.000 euros en donacions, però hi ha una part que no es pot quantificar, «les hores de voluntariat», diu Valls, que tindrà sempre la categoria d’enigma. El Giving Tuesday ja se celebra en més de 80 països, «i tendeix a créixer més en aquells on hi ha un Black Friday fort». Que és el cas d’Espanya.

Notícies relacionades

¿Quina quantitat mou el simpàtic dimarts solidari respecte del divendres negre consumista? La diferència, fins i tot quan el Black Friday té més recorregut, és escandalosa. «La proporció –explica Valls– és del 0,1%: el Black Friday del 2015 va moure 1.200 milions d’euros, i com hem apuntat, el Giving Tuesday va moure 405.000 euros». Però la perspectiva és de creixement, i aquest any l’objectiu és recaptar entre 800.000 i un milió d’euros. «Som ambiciosos. Hi ha marge per créixer».

Escoles a Mèxic

Escoles a MèxicHi ha grans i petits projectes; grans i petites oenagés. «L’any passat vam participar en un projecte de colònies d’estiu en escoles de Mèxic i el Senegal, que és on treballem, i aquest any ho fem amb un projecte de beques escolars per a les escoles senegaleses», explica Mireia Gil, tècnica de projectes de la Fundació Educació Solidària de Barcelona. «A part del que recaptes –reflexiona–, és una iniciativa que et dóna visibilitat, i això també és important». La Unió d’Associacions Familiars amb seu a Madrid participa per primer cop amb el projecte Ni una nena més amb mutilació genital, l’objectiu del qual és recaptar fons per sensibilitzar famílies i comunitats de Guinea Bissau. «El Giving Tuesday és una idea magnífica –opina la directora, Julia Reyes–. No només som consumidors, tenim la sort de viure en un Estat de benestar i l’obligació de ser solidaris amb els que no tenen la mateixa sort que nosaltres».