"El canvi de calendari és una oportunitat per innovar a les aules"

El conseller d'Educació de Cantàbria, Ramón Ruiz, defensa la modificació del calendari introduïda a les escoles de la seva comunitat

"El pla serveix perquè els alumnes arribin més descansats al final del bimestre i, de passada, per millorar la convivència escolar", argumenta

mjibanez36053499 santander 25 10 2016    sociedad  educacion las escuelas de 161028210947

mjibanez36053499 santander 25 10 2016 sociedad educacion las escuelas de 161028210947 / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / SANTANDER

Ramón Ruiz (Suesa, Cantàbria, 1952) és conseller d'Educació pel PSOE des de fa poc més d'un any, temps suficient perquè aquest mestre i pedagog hagi aconseguit implantar una ambiciosa reforma dels temps escolars. O el que és el mateix, que hagi reorganitzat el sistema de vacances dels alumnes càntabres. Aplaudit per les qüestions de fons que aborda el pla, però criticat per les formes, Ruiz està segur que el nou model no serà flor d'un dia.

-L'estan acusant d'improvisació i de falta d'informació a les famílies. Doncs resulta que la reforma dels temps escolars aquí a Cantàbria no és en absolut una idea improvisada. Hi vam començar a treballar el 2009, quan jo era director general. Llavors es va implantar la jornada contínua, amb l'obligació dels centres d'oferir servei de menjador i activitats extraescolars. Ara, després del lapse que va suposar el govern del PP, hem desplegat una segona fase, la del nou calendari. Les escoles n'estan informades des d'abans de l'estiu i a principis de setembre ens vam tornar a reunir.

-¿I què ha motivat aquest pla? Perquè els resultats educatius aquí no són dolents, ni de bon tros... Era necessari perquè els alumnes arribin emocionalment i físicament més descansats al final del bimestre i que, al mateix temps, i relacionat amb això, millori la convivència a les escoles, que es rebaixin les tensions, que, segons observem, es produïen al final dels trimestres. Però a més, i permeti que insisteixi en això, aquesta és una oportunitat per introduir noves maneres de treballar a les aules, per innovar i per millorar processos d'avaluació contínua dels alumnes.

-Però els professors diuen que el que s'ha aconseguit és que ara hi hagi cinc avaluacions i, per tant, més exàmens. No té per què ser així. El que hem dit és que les avaluacions de novembre i febrer han de ser qualitatives, de valoració. Les altres tres [abans de Nadal, de Setmana Santa i de final de curs] sí que seran quantitatives, és a dir, tindran una qualificació. Però si efectivament això significa que s'acaben fent més exàmens, ho haurem de corregir. La nostra intenció és que aquestes parades serveixin per fer un descans i per informar les famílies.

Notícies relacionades

-I la innovació pedagògica, ¿com s'introdueix en aquest calendari? Aquest moviment del calendari, juntament amb altres elements que hem posat en marxa des de la conselleria, persegueixen un dels objectius d'aquesta legislatura a Cantàbria: que els processos d'ensenyament i d'aprenentatge s'adaptin millor a cada alumne. Tenim un pla pilot amb 21 centres participants i al maig valorarem com ha anat l'experiència.

-Una altra queixa de les famílies és que les activitats que s'han programat són insuficients, que no arriben per a tothom. Miri, fins ara a Cantàbria obríem les escoles en períodes de vacances per donar resposta a la pobresa infantil. Ara, i això és important, les escoles estaran obertes per a tots. Però a més, la conselleria ha organitzat activitats a la biblioteca central, a la filmoteca, a quatre grans museus... i ha habilitat tres albergs perquè s'hi facin campaments. I el fet que els descansos siguin més llargs que els merament ponts, ha fet que alguns municipis, els 17 més grans de Cantàbria, i empreses d'oci s'hi hagin sumat i estiguin oferint, també ells, activitats. Estem veient néixer una oferta d'oci creatiu i educatiu que fins ara aquí no existia i que permetrà que alguns joves puguin fer coses que no han fet mai... I només ha calgut avançar una mica el començament de curs i endarrerir-lo una mica també al final.