Nova York detecta que l'horari hivernal fa augmentar els accidents de trànsit

L'ajuntament destina gairebé 1,4 milions d'euros a una campanya per conscienciar sobre els riscos de la foscor

Les dades donen "proves clares" que els atropellaments greus i fatals augmenten coincidint amb l'horari d'hivern

icoy10921144 new york161028173625

icoy10921144 new york161028173625 / MARIO TAMA

1
Es llegeix en minuts
IDOYA NOAIN / NOVA YORK

Per a Nova York, el canvi horari, que als EUA arriba aquest any el 6 de novembre, té una conseqüència concreta: s’incrementen les morts de vianants, els atropellaments greus i els accidents. Ho diu el Departament de Transport basant-se en l’anàlisi de les dades recollides entre el 2010 i el 2014 i la constatació ha portat l’ajuntament a activar una iniciativa per augmentar l’atenció de transeünts i, sobretot, de conductors. Encara que ja s’havien realitzat ajustos en polítiques de trànsit en èpoques com l’inici de la temporada escolar o les vacances d’hivern, és la primera vegada que Nova York fa aquests ajustos pel canvi horari estacional.

Dins del seu pla Visió Zero, que aspira a eliminar les morts de trànsit a l’urbs per al 2024, el consistori va anunciar ahir la inversió d’un milió i mig de dòlars (1,37 milions d’euros) en una campanya de seguretat batejada com Vespre i foscor per ràdio, televisió, busos i carrers.

A més, la policia incrementarà la seva presència en algunes de les cruïlles més problemàtiques, on els agents repartiran pamflets als conductors però també multaran els que s’excedeixin en la velocitat, no cedeixin el pas, bloquegin el carril bici o facin ús del telèfon al volant.

Així mateix, hi haurà una campanya de conscienciació per a taxistes i en residències d’avis, els més afectats pels atropellaments. La població de més edat és a penes el 13% de la població de Nova York, però constitueix el 38% dels vianants morts.

Crítiques

Notícies relacionades

L’alcalde, Bill de Blasio, va assegurar que hi ha «proves clares» que «en aquesta època de l’any, a mesura que s’enfosqueix abans durant l’hora punta, hi ha un increment real d’accidents, ferides de vianants i morts». I les dades identifiquen com a «períodes més calents el moment just després de la posta de sol i el principi de la nit a la tardor i l’hivern». 

De Blasio està convençut que amb la campanya «se salvaran vides». Però els activistes reclamen canvis més radicals per augmentar la seguretat viària. «L’alcalde ha d’adoptar més responsabilitat per arreglar centenars de carrers i interseccions que el seu propi Departament de Transport considera perillosos pel seu disseny», va denunciar, per exemple, Paul White, director d’un grup anomenat Alternatives de Transport.