La realitat virtual ja es juga en consola

Playstation mostra a la Barcelona Games World les ulleres que es posen a la venda la setmana que ve

Microsoft prepara el seu Project Scorpio per a l'any que ve mentre adapta jocs per a perifèrics d'altres marques

cjane35812400 barcelona 06 10 2016 feria  barcelona games world en la fira161006165931

cjane35812400 barcelona 06 10 2016 feria barcelona games world en la fira161006165931 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

La novetat més real en 'hardware' que es podrà provar a la Barcelona Games World són les ulleres de realitat virtual que posarà a la venda Sony Playstation a Espanya el dia 13. El perifèric per a la Playstation 4, la Playstation VR, es presenta com el primer producte per a consola de la considerada nova frontera dels videojocs: convertir la ficció que fins ara es mostrava en una pantalla en un entorn de 360 graus.

    

Les ulleres s’ajusten a qualsevol cap i permeten al jugador la sensació d’«haver travessat la pantalla, d’estar en un univers diferent en què estan jugant», afirma Cristina Infante, responsable de màrqueting del producte a Sony Computer Entertainment Espanya, que està a la fira de Barcelona però no a la Madrid Gaming Experiència d’aquí tres setmanes: «S’havia d’apostar per l’una o l’altra i hem optat per Barcelona».

  

 El perifèric és una baula més en una llarga carrera que va començar amb moltes altres tecnologies que anaven incorporant els moviments del jugador o del món real a la pantalla, des de la càmera EyeToy (o la Wii de Nintendo) el 2003; la realitat augmentada d’Invizimals, joc desenvolupat per Novarama a Barcelona i que va requerir que Sony modifiqués la càmera de la seva consola portàtil PSP; o Move, una espècie de maraques de llum que permetien reconèixer els gestos en PS3.

    

La companyia afirma que ja tenen un nivell de reserves abans del llançament que permeten pensar que esgotaran les existències, i això que el perifèric costa més que la consola a la qual està vinculada, 399 euros enfront dels 299. A més requereix una càmera especial que és la que controla i segueix els moviments del jugador per integrar-los en les seves accions del joc. I són 59 euros més, el que porta el pack complet fins als 757 euros, el preu aproximat d’un mòbil d’alta gamma. «La càmera és un accessori imprescindible per a les ulleres, però no les hem posat al pack perquè molts usuaris ja la tenen», afirma Simon Benson, director del grup de tecnologia immersiva dels estudis de Sony a Londres, que són els que han desenvolupat el projecte.

  

 Playstation VR és, per definició, un producte individual, però no exclusiu. Els seus creadors han concebut dos modes de joc afegides: la «pantalla social», en què el jugador que porta les ulleres veu una cosa, i la resta de companys que estan davant d’un televisor, una altra. O la «pantalla duplicada», en què es veu al televisor el mateix que dins de les ulleres. Així, explica Infante, «es pot seguir jugant entre tres o quatre jugadors». També, entre els 50 jocs del llançament, entre capses i descàrregues, n’hi haurà alguns que es podran jugar per internet. La Playstation 4 Pro, una versió millorada de la PS4 que sortirà a la venda el 16 de novembre, només es pot veure en exposició, però no provar-la. Per a ella seran els millors nous títols de realitat virtual, prometen els seus responsables.

  

 Microsoft, mentrestant, exhibia els títols del seu Xbox One, ara amb versió més potent, i prepara la seva pròxima consola, anomenada encara Project Scorpio i que està prevista per al Nadal del 2017. La que anuncien com «la consola més potent del mercat» de moment té les seves ulleres de realitat virtual disponibles només per a programadors, però en podria admetre altres ja anunciades com les Oculus Rift.

Realitat hologràfica

«Tenim un nou Minecraft en realitat virtual en Windows 10 (ja n’hi havia un per a Oculus Rift i Samsung Gear), però no l’hem volgut portar per no decebre tants nens que voldrien veure’l», explica Lidia Pitzalis, de Xbox a Microsoft Espanya, que centra el seu estand en els jocs més adults.

Notícies relacionades

  

 La companyia també aposta per la realitat hologràfica (amb objectes representables en 3D) amb Holo Lens, un projecte aplicable a altres sectors --indústria, medicina o negocis-- que encara no té data de llançament. «De moment hi ha un 'kit' de desenvolupament per a programadors que costa 3.000 dòlars i que pot portar la realitat virtual més enllà dels jocs».