INFORME DELS MOSSOS SOBRE EL SINIESRO DE FREGINALS

La "son" del conductor va provocar l'accident de l'AP-7 en què van morir 13 estudiants

L'atestat recull la declaració d'un testimoni que va afirmar que va veure com el conductor "abaixava el cap i s'adormia"

La policia autonòmica ha detectat disminucions injustificades de velocitat de l'autocar abans de la tragèdia

fcasals33251677 freginals  montsia   20 03 2016  accidente autobus160320183851

fcasals33251677 freginals montsia 20 03 2016 accidente autobus160320183851 / JOAN REVILLAS

2
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els Mossos d’Esquadra han conclòs que la causa directa de l’accident d’autocar que va tenir lloc la matinada del 20 de març del 2016 a l’autopista AP-7, a l’altura del terme municipal de Freginals (Montsià, Tarra-gona), en què van morir 13 estudiants universitàries estrangeres d’Erasmus i una quarantena més van resultar ferides, va ser la «son» i el «cansament» que va patir el conductor del vehicle, Santiago R. J., segons l’atestat policial a què ha tingut accés EL PERIÓDICO. La policia ha elaborat l’informe després d’analitzar l’autocar, la via per la qual circulava i la velocitat del vehicle. El jutjat d’Amposta ha requerit a la Inspecció de Treball que investigui les condicions laborals del xòfer i si s’havien respectat els períodes de descans.

Els Mossos han arribat a la conclusió del cansament del conductor, que encara s’està recuperant de les ferides i no es troba en condicions de declarar, arran de les manifestacions de testimonis i les «anormals» i no justificades desacceleracions de l’autocar durant el trajecte de València, on els estudiants havien anat a les Falles, a Barcelona. L’autocar va iniciar el viatge de tornada a les 4.03 hores i l’accident es va produir a les 5.51 hores.

En el minut anterior a l’accident, per exemple, l’autocar va passar d’una velocitat de 100 a 74 quilòmetres per hora, per tornar després als 100, sense que hi hagués causes en el trànsit o a la via que ho justifiquessin, segons la policia autonòmica. De l’anàlisi del tacògraf del vehicle sinistrat se’n desprèn que hi va haver «variacions en la velocitat significatives» des del tram comprès entre el peatge de Sagunt i el lloc de l’accident. En concret, s’han detectat 77 desacceleracions.

Els Mossos han comparat el comportament del vehicle accidentat amb dos autobusos més que componien el comboi d’estudiants, i asseguren que aquestes desacceleracions són «anòmales pel que fa a la falta de linealitat en la conducció». 10 minuts abans del sinistre s’observen de forma més clara aquestes variacions «rellevants» de velocitat, quan el sistema automàtic de control es desactiva per actuar sobre el sistema de frenada o embragatge. «És com si el conductor hagués anat fent cops de cap perquè s’adormia», van explicar fonts coneixedores de les indagacions.

Notícies relacionades

TESTIMONIS / L’atestat també recull la declaració de diversos testimonis que apunten a la mateixa causa. Una dona va relatar que l’autocar es movia «de manera suau» de dreta a esquerra al carril de circulació i que, en més d’una ocasió, va sentir el soroll de les rodes per sobre de la línia que marca el marge de la calçada. Una altra passatgera també va explicar aquests vaivens del vehicle d’un costat a l’altre del carril, mentre que un altre viatger va relatar que va veure com el conductor de l’autocar de sobte «abaixava el cap i s’adormia».

L’atestat policial detalla que primer l’autocar va sortir de l’autopista pel costat dret de forma suau, va recórrer uns metres, i va fer un canvi de direcció cap a l’esquerra per tornar a la calçada per on circulava. Quan ja era un altre cop al seu carril i com que el vehicle es dirigia a la mitjana, el conductor va fer «una maniobra evasiva complexa de frenada d’emergència i de canvi de direcció a la dreta».