Snapchat, un negoci gens fantasma

La xarxa social és el nou aparador publicitari per a marques que es dirigeixen a adolescents

Incita anunciants i mitjans de comunicació a usar els seus recursos

Snapchat, un negoci gens fantasma
2
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

Snapchat és un negoci i dels grans. La xarxa social del fantasma, fundada el 2012, no va voler vendre's ni a Facebook per 3.000 milions de dòlars ni a Google per 4.000, el 2013, i ara està valorada en més de 20.000 milions. No cotitza en borsa, la valoració es basa en les avaluacions que han fet els inversors a l'hora de posar diners (i n'han posat molts), però es proposa com el pròxim gran negoci del món 'on line' després del poder de l'imperi Facebook (que agrupa també Instagram i Whatsapp).

La seva estratègia és no només mimar els seus usuaris i seleccionar els anuncis que els serveix, sinó també compartir els beneficis amb els anunciants, cosa que gairebé ningú al Silicon Valley fa. I és que Snapchat, creada per alumnes de Stanford, com Google, que es van barallar entre ells com a Facebook, ha après a més una gran lliçó de Twitter i Instagram: pensa des del principi en la manera com aconseguir diners, i per això no han deixat de fer-ho.

El senyor de l'estratègia es diu Imram Khan, i era el banquer de moda en el món tecnològic abans de fitxar per Snapchat, una companyia amb seu a l'assolellada Venice Beach, una de les platges de Los Angeles, i que dirigeix Evan Spiegel, nòvio de la supermodel i empresària Miranda Kerr.

El pla per guanyar diners passa per oferir a les marques ser un canal per acostar-se als adolescents amb vídeos curts a manera d'anunci, cupons de descompte, ofertes especials o concursos en els quals compta la rapidesa de resposta, i estendre la plataforma a agències. Spiegel, en una conferència de la web Recode, apostava per incloure anuncis dins de les històries que creen els usuaris però sense anar a la hiperpersonalització que busquen Facebook o Google. 

Notícies relacionades

Els anuncis han de mantenir el to de la plataforma amb animacions que cridin l'atenció cap als continguts. Hi ha retransmissions de la fira de videojocs E3 amb presentadores fent 'selfie' sobre jocs. També permeten a les marques usar els filtres de Snapchat, que no desapareixen, com a part del joc: Kraft promociona els seus ganxets per posar-los a sobre de la foto d'algú, Vans fa un geofiltre amb el seu calçat… I així són els usuaris els que fan de persones anunci.

Els principals mitjans de comunicació nord-americans ('Washington Post', CNN, 'Vice'... ) també promocionen els seus articles com històries, que desfilen a manera de caràtules de pel·lícules pensades per a adolescents, amb títols suggerents destinats a provocar el clic sobre articles que no surten de Snapchat. Total, en 24 hores desapareixen, com els diaris de paper.