La comunitat de Madrid sospesa regular legalment els deures a primària

El Parlament regional avala crear una comissió per decidir què i quantes tasques han de tenir els nens

Ciutadans, promotor de la iniciativa, va aconseguir el suport de PSOE i Podem i l'abstenció del PP

tecnicomadrid30182580 madrid  25 06 15  toma de posesi n como presidenta

tecnicomadrid30182580 madrid 25 06 15 toma de posesi n como presidenta

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / MADRID

El grup parlamentari de Ciutadans a l'Assemblea de Madrid -el suport del qual és fonamental perquè governi la popular Cristina Cifuentes- va ser el que va fer el pas. Va presentar una proposició no de llei (PNL) a la Cambra el mes d'abril passat perquè es posés en marxa una comissió d'experts, amb presència de tots els sectors de la comunitat educativa, que elabori un document sobre com i quants deures han de fer els alumnes d'educació primària. Finalment la proposta va tirar endavant amb el vot dels promotors, a més dels suports del PSOE i de Podem (l'oposició), i l'abstenció del PP.

La idea va sorgir a partir d'una iniciativa que una mare va promoure a la plataforma Change.org per racionalitzar les tasques extraescolars. A partir d'aquí, els polítics madrilenys debaten sobre com generar "un instrument legal" que serveixi per regular formalment el temps màxim setmanal que els nens han de dedicar als deures durant el seu pas per l'Educació Primària, contemplant aspectes com quines matèries s'han de tocar (lectura, reflexió, investigació...). També pretenen crear sistemes d'informació sobre la programació de les tasques que millorin la coordinació entre els professors d'un mateix grup d'alumnes i aprovar un "catàleg de bones pràctiques" per als deures de l'Educació Secundària. 

En el debat que es va produir fa setmanes al Parlament de Madrid, la diputada de Ciutadans Mayte de la Iglesia va recalcar que les tasques que els alumnes s'emporten a casa diàriament constitueixen "un tema que preocupa centenars i milers de famílies". Per això va advocar per un canvi "tant quantitatiu com qualitatiu" que trobi el punt mitjà entre els que defensen que els deures són necessaris i els que pretenen eradicar-los. Des de Podem, Cecilia Salazar va reclamar obrir ja "un període de reflexió" sobre l'assumpte. "L'aprenentatge no té un temps determinat sinó que és múltiple i l'acadèmic és n'és una part. S'han de generar espais i temps per als nens per portar a terme activitats que no siguin acadèmiques", va defensar.

TEMPS D'OCI I NORMES

Des del PSOE, Pepa Pardo va recordar que en països més avançats en educació es respecta "el temps dels nens dedicat a l'oci i la lectura". "No es pot aprendre a casa el que es deixa d'aprendre a l'escola", va dir, afegint que aquest tipus de temes haurien de formar part de pactes polítics, primant els deures voluntaris davant els obligatoris. 

Notícies relacionades

Per part del PP, va participar en el debat Isabel Redondo, que va assegurar que els populars no són partidaris "d'encotillar la vida amb normes" així com que no volen obviar "l'opinió dels docents i desterrar la llibertat de càtedra". "Estem per la racionalització dels deures i les tasques escolars que respectin la conciliació familiar però mantenint la posició del professor", va puntualitzar. La proposició va resultar finalment aprovada. S'ha fet un primer pas. Queda pendent el segon, la creació d'aquesta comissió.